Categories: اخبار نساجی

قوانین مالیاتی ما پیچیده و غیرشفاف است

 

به اعتقاد رییس سابق سازمان امور مالیاتی پیچیدگی و عدم شفافیت قوانین، گستردگی معافیت‌های مالیاتی و کاهش رضایت مودیان مالیاتی از سیستم مالیاتی از مشکلات عمده کشور در خصوص ساختارهای مالیاتی است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری کردزنگنه گفت: درآمدهای مالیاتی برخلاف درآمدهای نفتی فقط جنبه درآمدزایی برای دولت‌ها ندارد بلکه درآمدهای مالیاتی ابزار سیاست مالی در بودجه است.

وی با بیان این‌که از برنامه سوم به بعد قرار بود هزینه‌های جاری بر نفت کم شود ولی این موضوع هیچ وقت عملی و محقق نشد بیان کرد: غیر از کشورهای سوسیالیست اکثر کشورهای دنیا مکانیسم کاهش فاصله طبقاتی را از طریق دریافت مالیات‌ها انجام می‌دهند.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی ادامه داد:‌ هدف کسب درآمدهای مالیاتی به صورت تصاعدی نیست زیرا وقتی نرخ مالیاتی کاهش می یابد درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که در کشور ما همواره به جای افزایش تنوع و تعداد پایه‌های مالیاتی نرخ مالیاتی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: حتی اصل نظام زنجیره‌ای مالیات بر ارزش افزوده که باید مالیات بر مصرف باشد نه مالیات بر تولید نیز اجرایی نشد.

کردزنگنه درباره اهداف وضع مالیات خاطرنشان کرد: تامین مالی بودجه دولت، بازتوزیع درآمدها و تخصیص منابع از جمله مهمترین اهداف وضع مالیات است.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی که در میزگرد بررسی سیاست‌های مالیاتی سخن می‌گفت با بیان این‌که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ رشد درآمدهای مالیاتی داشته‌ایم گفت: میزان درآمدهای مالیات مستقیم وغیر مستقیم از بودجه عمومی دولت در حال حاضر ۳۰ درصد است. این در حالی است که دولت حتی با دریافت مالیات نتوانسته‌ هزینه‌های جاری خود را تامین کند.

به گفته وی ، امروزه در اکثر کشورهای دنیا درآمدهای مالیاتی از طریق خود اظهاری کسب می‌شود و تنها سه درصد آن به صورت قهری است. در این شرایط اگر مردم خوداظهاری داشته باشند هزینه‌های اداری و تمکین در دریافت مالیات‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

کردزنگنه درباره آمار پرداخت مالیات در بین اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی، کارکنان بخش خصوصی و کارکنان بخش عمومی تصریح کرد: دریافت مالیات از اشخاص حقیقی دولتی و شرکت‌های دولتی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۱ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته و این درحالی است که این درآمدها از ۲۱ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به ۳۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ رسیده است.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی درباره میزان افزایش درآمدهای مالیاتی از اشخاص حقوقی گفت: کسب درآمدهای مالیاتی از این گروه از ۱۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ رسیده است.

وی افزود: همچنین کسب درآمدهای مالیاتی از کارکنان بخش عمومی از ۸۸۸ میلیارد تومان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان و کسب درآمدهای مالیاتی از بخش خصوصی از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۱۰۰ میلیارد تومان در حد فاصل سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ رسیده است.

کردزنگنه با بیان این‌که حدود ۴۱ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) ما از مالیات معاف است خاطرنشان کرد: در حد فاصل بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ حدود ۱۹.۵ درصد از اقتصاد ما در سایه بوده و این یکی از ویژگی‌های کشورهای در حال گذار است.

رییس سابق سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی کشور ما در وصول درآمدهای مالیاتی پیچیدگی و عدم شفافیت و همچنین گستردگی معافیت‌های مالیاتی است، تصریح کرد:‌ همچنین ما در کشورمان با کاهش رضایت مودیان مالیاتی از سیستم مالیاتی کشور هستیم که برای رشد درآمدهای مالیاتی باید مشکلات فوق برطرف شود.

وی در پایان با تاکید بر این‌که خوراک مالیات اطلاعات مالیاتی است گفت:‌ تا زمانی که دولت الکترونیک در سیستم جامع مالیاتی نداشته باشیم این مشکلات همچنان وجود دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago