Categories: اخبار نساجی

کالاهای فاقد کد دوبعدی قاچاق محسوب می شوند

در مبارزه با پدیده قاچاق یک کد رهگیری دو بعدی تعریف شده که گروه‌های کالایی مختلف را در دل خود جای داده است براین اساس از اول بهمن ماه اگر کالایی در ۴ گروه مورد نظر قرار نگیرد قاچاق محسوب می‌شود.

ایلنا وزیر صنعت، معدن و تجارت با مثبت ارزیابی کردن نگاه سیستمی این ستاد (مبارزه با قاچاق) در روند فعالیت‌ها گفت: ما در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت دو گروه ذینفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را داریم که از پدیده قاچاق آسیب می‌بینندبر مبنای این امر عزم خود را در مبارزه با این پدیده جذب کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی غضنفری در همایش سراسری بررسی روند اجرایی مصوبه اخیر دولت در عرصه مبارزه قاچاق کالا و ارزبا بیان اینکه با وجود ۱۶۰ نقطه مرزی در ایران افزود: تعداد نقاط مرزی هم به منزله یک فرصت تلقی می‌شود و هم یک تهدید، فرصت از آن رو که امکان روابط تجاری گسترده را برایمان فراهم ساخته است و تهدید از آن باب که امکان قاچاق به کشور را افزایش می‌دهد.

وی خطاب به تحریم کنندگان ایران که مدعی آن هستند که با اعمال این تحریم‌ها ایران را فلج کرده‌اند اظهار داشت: آنهایی که به واسطه تحریم از ورود کشتی‌های تجاری به ایران خودداری می‌کنند در زمینه قاچاق نیز این لطف را به ما کرده و اجازه ندهند کالا‌هایشان به صورت غیر قانونی وارد ایران شود.

غضنفری در ادامه به بیان عوامل موثر در قاچاق پرداخت و افزود: پایین بودن هزینه حامل‌های انرژی در ایران، وجود نظام‌های چند نرخی ارزی در کشور، ممنوعیت‌های تجاری، وضع تعرفه‌های چند درصدی، بالا بودن هزینه تمام شده تولید در داخل و غیره از جمله عواملی هستند که به نوبه خود به پدیده قاچاق دامن می‌زنند.

وی ایجاد سهولت در تجارت خارجی را عاملی مهم در کاهش قاچاق عنوان کرد و گفت: صدور مجوز‌ها بیشترین تاثیر را بر روی فرایند تجارت دارند. در برنامه پنجم بر حذف تدریجی این مجوز‌ها تاکید شده تا بر مبنای آن فضای کسب و کار بهبود یابد.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با اشاره به همکاری این دستگاه با شورای اصناف در خصوص مبارزه با قاچاق تصریح کرد: تاکنون با همکاری اصناف ۳۲۴ هزار مورد بازرسی در حوزه قاچاق صورت گرفته که منجر به کشف ۵۱۰ میلیارد ریال کالای قاچاق شده است.

وی یکی از اقدامات صورت گرفته در مبارزه با پدیده قاچاق را اجرای طرح کد رهگیری عنوان کرد و گفت: در این حوزه یک کد رهگیری دو بعدی تعریف شده که گروه‌های کالایی مختلف را در دل خود جای داده است براین اساس از اول بهمن ماه اگر کالایی در ۴ گروه مورد نظر قرار نگیرد قاچاق محسوب می‌شود.

به گفته غضنفری تاکنون ۵۰ کارگزار در ۳۱ استان کشور اقدام به ارائه این کد می‌کنند. بر این اساس تا به امروز ۲۷۰ وارد کننده و ۷۰ شرکت وارد کننده این کد را دریافت کرده و حدود ۴۰۰ شرکت نیز در حال مذاکره برای دریافت کد رهگیری هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به اهمیت خدمات پس از فروش اشاره کرد و افزود: زمانی که خدمات پس از فروش کالا در کشور افزایش یابد مردم به استفاده از کالاهای وارداتی قانونی بیشتر ترغیب می‌شوند.

وی همچنین بر لزوم اجرایی شدن هر چه سریع‌تر طرح پنجره واحد تجاری تاکید کرد و اذعان داشت: تاکنون در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست‌. دستگاه‌های مختلف باید کمک کنند که طرح فوق هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

1 ساعت ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

4 ساعت ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

23 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

1 روز ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

1 روز ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

2 روز ago