Categories: اخبار نساجی

کمتر از یک درصد کشاورزان ایرانی تحصیلات کارشناسی کشاورزی دارند

 

در حالی که بیش از ۲۵ درصد از کشاورزان در کشورهای پیشرفته تحصیلات کارشناسی در رشته کشاورزی دارند، در ایران کمتر از یک درصد کشاورزان تخصص تحصیلاتی در این رشته را دارند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار دارد و در ایران نیز این بخش از اهمیت به سزایی برخوردار است اما علی رغم همه تلاش ها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است.

چراکه تنها هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی کشورمان به کشت گلخانه ای اختصاص دارد و فقط ۰.۸ درصد از کشاورزان ایرانی تحصیلات کارشناسی در رشته کشاورزی دارند این رقم در کشور فرانسه۲۵ درصد و در ژاپن ۲۲ درصد است.

به اعتقاد کارشناسان اگر اشتیاق کشاورزان به کمک فکری گرفتن از دانش آموختگان بخش کشاورزی افزایش یابد، نیروهای متخصص بیکار در تمام اراضی کشاورزی به کار گرفته می شوند و با مشکل بیکاری در این بخش مواجه نخواهیم بود اما به دلیل پایین بودن سطح دانش در مزارع، نرخ هزینه های تولید در کشور ما بسیار بالا است درصورتیکه این بخش می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی داشته باشد و محصولات آن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.

در سال ۲۰۱۱ کشور نیوزلند با ۴۹درصد صادرات کشاورزی، بالاترین جایگاه و رتبه را در میان کشورهای صنعتی داشته است. پس از آن استرالیا با ۲۶ درصد، یونان با ۲۴درصد، اتریش و دانمارک هر کدام با ۱۸ درصد، اسپانیا ۱۳درصد، هلند ۱۲ درصد و ژاپن و نروژ با یک درصد ارزش صادراتی کشاورزی در صادرات کل آخرین رتبه را به خود اختصاص داده اند.

در لبنان ۱۹ درصد، اردن ۱۴درصد، در ترکیه ۱۳درصد و در مصر نیز ۱۱ درصد ارزش کل صادرات به صادرات کشاورزی مربوط است.

در ایران نیز حدود چهار درصد ارزش صادرات کل کشور به صادرات کشاورزی اختصاص یافته است. عربستان و امارات متحده عربی کمترین نقش ارزش صادرات کشاورزی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده اند.

یک سوم از جمعیت جهان کشاورز هستند که بیش از ۹۶ درصد از جمعیت کشاورزان در کشورهای در حال توسعه (اغلب کشورهای آسیای جنوب شرق، شرق و آفریقای نیمه صحرایی) زندگی می کنند.

آسیا با بیش از ۷۵ درصد و آفریقا با بیش از ۱۷ درصد بیشترین سهم جمعیت کشاورزی (کسانی که امرار معاش شان وابسته به بخش کشاورزی است) دنیا را به خود اختصاص داده اند.

کمتر از چهار درصد نیروی کار کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و بیش از ۹۶ درصد نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کنند.

طی ۲۰ سال گذشته تعداد نیروی کار کشاورزی در جهان روند کاهنده داشته است؛ به طوریکه از ۵۲ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

در هر دو گروه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، زنان نقش مهمی را در نیروی کار کشاورزی به خود اختصاص داده اند، در کشورهای توسعه یافته ?? درصد و در کشورهای در حال توسعه ?? درصد نیروی کار کشاورزی را زنان تشکیل می دهند.

به گفته سازمان خواربار جهانی؛ ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان متکی بر ۶۶محصول کشاورزی شامل ۴۱ محصول زراعی و ۲۵ محصول دامی است؛ البته بدین معنا نیست که تنها ?? محصول کشاورزی در دنیا تولید می شود بلکه این تعداد محصول به عنوان محصولات اصلی در ساختار کشاورزی دنیا مطرح هستند.

ایران در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا(۱۵ محصول باغی و هفت محصول زراعی) رتبه های اول تا دهم جهان را دارد. همچنین کشورمان در صادرات ۱۰محصول کشاورزی رتبه اول تا دهم جهان را دارد.

طبق اعلام فائو؛ تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات ۳۵ محصول اصلی بوده و از بین کشورهای جهان ۶۴ کشور صادرکننده محصولات زراعی و ۵۵ کشور صادر کننده محصولات باغی هستند. البته محصولات ارزشمند دیگری نظیر زعفران، زرشک و زیره در ایران تولید می شود که به دلیل قرار نگرفتن در شمار محصولات اصلی کشاورزی از نظر فائو، در این طبقه بندی ها لحاظ نشده است و ایران در واقع جزو بزرگترین تولیدکنندگان دنیا در تعدادی از این محصولات است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago