Categories: اخبار نساجی

کم‌فروغی چراغ معاملات در فرابورس

 

معاملات فرابورس ایران روز گذشته افت چشمگیری را به ثبت رساند، به طوری که ارزش کل مبادلات این بازار به ۱۰۰ میلیارد ریال نیز نرسید.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز حدود ۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار در میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات تنها معادل ۲/۹۱ میلیارد ریال رقم خورد تا جایی که ۱۲ میلیون سهم مزبور نیز تنها در اختیار معاملات دو شرکت ذوب‌آهن اصفهان و بانک دی بود.

در این روز خرید و فروش ۷/۶ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۵/۱۲ میلیارد ریال و ۶ میلیون سهم «دی» به ارزش ۷/۸ میلیارد ریال به ثبت رسید.

فولاد صبانور نیز در این روز معاملات چشمگیری را شاهد بود، به طوری که ارزش مبادلات این سهام به ۱۶ میلیارد ریال رسید. در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی ۶ هزار و ۶۵۰ برگه داشت.

همچنین در این بازار ۳۲۲۰ برگه اوراق مشارکت مسکن مهر، ۳۰۵۰ برگه اوراق اجاره ماهان، ۲۶۹۰ برگه اوراق اجاره ماهان۲ و ۲۵۷۰ برگه اجاره سامان خرید و فروش شد.

در مجموع روز گذشته ۵۷ نماد در بازارهای فرابورس شاهد جابه‌جایی اوراق بهادار خود بودند که در این میان ۳۳ نماد با افزایش نرخ، ۱۵ نماد با کاهش نرخ و مابقی بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۶۸ هزار تومان معامله شد.

ورود دو شرکت جدید به بازار پایه

افزون بر این روز گذشته شرکت آپادانا سرام و خدمات دریایی و کشتیرانی دریابندر به عنوان شصت و چهارمین و شصت و پنجمین نماد معاملاتی به فهرست شرکت‌های بازار پایه فرابورس افزوده شدند.

آپادنا سرام با سرمایه ۱۴۷۰ میلیارد ریال در گروه کاشی و سرامیک و شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی دریابندر با سرمایه ۶۳ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال در گروه حمل‌ونقل‌، انبارداری و ارتباطات قرار دارند و به عنوان شصت و چهارمین و شصت و پنجمین نماد معاملاتی در فهرست شرکت‌های بازار پایه فرابورس درج شدند.

تکذیب پذیرش شرکت کاوه

در همین حال، دیروز مدیر پذیرش فرابورس درباره شایعه پذیرش شرکت کاوه اعلام کرد: درخواستی از شرکت کاوه در خصوص پذیرش آن در بازارهای فرابورس دریافت نشده است.

سید‌مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر گفت: به تازگی مشاهده شده که برخی شرکت‌ها و بنگاه‌ها از حضور خود در فرابورس خبر می‌دهند، در حالی که به اطلاع کلیه سرمایه‌گذاران می‌رساند تنها شرکت‌هایی وارد فرابورس شدند که نام آنها از طریق سایت رسمی این شرکت یا توسط مدیران فرابورس اعلام شود.

مدیر پذیرش فرابورس تصریح کرد: در حال حاضر درخواست پذیرش شرکت‌های فولاد کاوه جنوب کیش ،صنعتی مینو و مهد تاژ در حال بررسی است که پس از تایید از سوی هیات پذیرش، با پذیرش آنها موافقت خواهد شد.

وی افزود: بر اساس بند «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه معاملات اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان فقط در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکان پذیر بوده و معامله اوراق بهادار بدون رعایت فرآیند فوق فاقد اعتبار است.

علم‌الهدی ادامه داد: بر همین اساس بازار پایه فرابورس به منظور ایجاد قابلیت نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی عام که در بورس یا سایر بازار‌های فرابورس پذیرش نشده ایجاد شده است و با توجه به اینکه در این بازار محدودیتی مانند زیان ده بودن شرکت وجود ندارد، ولی حقوق صاحبان سهام باید بیش از ۱۰میلیارد ریال باشد، اما تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از شرکت کاوه مبنی بر پذیرش در بازار‌های فرابورس حتی بازار پایه به فرابورس ارسال نشده است.

این مقام مسوول‌ در خصوص شرایط پذیرش در فرابورس به اختصار این گونه توضیح داد: سهام ثبت شده شرکت‌ها در بازار اول حداقل ۱۰درصد و در بازار دوم ۵درصد باید شناور باشد.

به گفته وی، حداقل باید دو سال در بازار اول و یک سال در بازار دوم از زمان تاسیس شرکت گذشته باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago