Categories: مد و پوشاک

ماسک و دستگاه جاذب ذرات معلق با تلاش محققان دانشگاه تهران ساخته شد

 

 

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت ماسک و دستگاه جاذب ذرات معلق تا قطر ۲.۵ میکرون شدند.

دکتر اردستانی، دانشیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ذرات معلق در هوا با توجه به سایز آنها (قطر ذرات) در هوا پخش هستند و در اثر سرعت و جهت حرکت باد جا به جا می‌شوند، گفت: هرچه قطر ذرات بزرگتر باشد، زودتر به زمین می‌نشیند و هرچه قطر ذرات کوچک‌تر باشد، در هوا معلق مانده و می‌توانند کیلومتر‌ها از مبدا خود حرکت کنند.

وی افزود: در چند سال اخیر هجوم این ریز‌گرد‌ها (زیر ۱۰ میکرون قطر) و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سه درجه‌بندی قطر ۱۰ میکرون، قطر ۲.۵ میکرون و قطر یک میکرون به ایران بسیار افزایش یافته است.

دکتر اردستانی با بیان اینکه منشا این ریز‌گرد‌ها کشور‌های همسایه عراق، سوریه و عربستان هستند و حجم زیاد آنها متعلق به کشور همسایه عراق است، تصریح کرد: در گذشته با همکاری ایران و کشور عراق با پاشیدن مالچ (یا در واقع گازوئیل) بر روی خاک‌های روان در کشور عراق در وسعتی حدود دو تا سه میلیون هکتار شنزارها تثبیت شدند و از حرکت آنها در هوا جلوگیری می‌شد، اما در سی سال گذشته این همکاری قطع شد و از سوی دیگر ایجاد سد بزرگ در کشور ترکیه باعث شد که پدیده گرد‌وغبار و ریز‌گرد‌ها از کشور عراق برخاسته و در جهت باد که غالبا به سوی ایران است، حرکت کنند.

دانشیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این ریز‌گرد‌ها می‌توانند انواع باکتری‌ها ، جلبک‌ها و کپک‌ها را با خود به دورترین نقاط ممکن حمل کنند و باعث انواع بیماری‌ها همچون آسم و آلرژی شوند؛ بنابراین باید در جهت جلوگیری از این پدیده نسبت به پیش‌گیری در مبدأ، یعنی همان کشور عراق و همکاری با مسؤولان این کشور نسبت به جلوگیری از آن در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ی کوتاه‌مدت جهت پیشگیری می توان اقداماتی را در محیط‌های بسته (مثل منازل، اداره‌ها، …) و محیط‌های باز مثل محیط شهری انجام داد، گفت: بنابراین با توجه به تردد مردم در محیط‌های شهری می‌توان با تجهیزات ساده مانند ماسک است اقدامات پیشگیری را انجام داد.

دانشیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه ماسک طراحی‌شده بر مبنای جذب ذرات معلق با قطر ۲.۵ میکرون است،گفت: این ماسک از چهار لایه‌ی پارچه‌ای و ابری تهیه شده و قابل شست‌وشو است و با توجه به آزمایشات صورت گرفته این ماسک قابلیت این را دارد که ذرات معلق را تا راندمان بالایی جذب کند، بنابراین شهروندان با تهیه این ماسک و استفاده از آن در محیط‌های شهری می توانند به دفعات آن را شست‌وشو دهند.

به گفته وی، آزمایش‌ها نشان داده که بعد از ۲۰ بار شست‌وشو ماسک از کیفیت جذب خوبی برخوردار است.

اردستانی با بیان این که برای محیط‌های بسته نیز با استفاده از این فناوری ،دستگاه تصفیه هوا در محیط‌های بسته ساخته شده است، گفت: این دستگاه در محیط‌های بسته، هوای محیط داخل اتاق را مکیده و از روی فیلتر چهار لایه فوق عبور داده و هوای پاک و تمیز را به محیط بر می‌گرداند.

وی تصریح کرد: این دستگاه در دو سایز تهیه شده و پس از تست سازمان حفاظت از محیط زیست، تایید شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

15 ساعت ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

23 ساعت ago

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

2 روز ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

2 روز ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

3 روز ago