Categories: اخبار نساجی

ماندن در مقام اول تولید و صادرات؛ نیازمند عزم جدی و ملی

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی با ابراز نگرانی نسبت به تهدید جایگاه تولید و صادرات کشورمان، تصریح کرد: در حال حاضر کشور‌های افغانستان، یونان، مراکش و حتی چین به دنبال ترویج کشت گلخانه‌ای زعفران هستند که با ادامه روند فعلی صادرات ایران و مشکلات آن، مزیت کشورمان در این محصول از دست می‌رود لذا برای ماندن در بازار تولید و صادرات نیازمند عزم جدی و ملی هستیم.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مشکلات صادرات زعفران و بسته‌بندی کوچک آن اظهار کرد: در صادرات زعفران هیچ وقت صادرات به صورت فله نداشته‌ایم و زعفران از بسته‌بندی ۱۰۰ میلی‌گرم به بالا در حال توزیع در داخل و خارج کشور است.

وی با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت از سال گذشته صادر‌کنندگان باید برای صادرات بسته‌های بالاتر از ۳۰ گرم پنج درصد عوارض بپردازند، گفت: این سیاست راهکار حل مشکل زعفران نیست چراکه باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار هدف صادرات همه نوع بسته‌بندی صورت گیرد چراکه برخی صنایع دارویی یا غذایی و لبنی خواستار بسته‌بندی‌های بزرگ زعفران هستند که باید بر اساس نیاز آنها هم صادرات داشته باشیم، ‌که اعمال این عوارض باعث ‌شده بسته‌های صادراتی در اسپانیا باز و طبق تقاضای مشتریان و به نام این کشور بسته‌بندی شود.

حسینی تصریح کرد: این درحالی است که ریالی از میلیارد‌ها تومان عوارض اخذ شده از صادرات زعفران برای بازارسازی و توسعه‌ی صادرات آن هزینه نشده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر خواهان رشد فرهنگ توسعه‌ی صادرات زعفران در بسته‌بندی کمتر از ۱۰ گرم هستیم، نباید عوارض در نظر گیریم بلکه نیازمند بستر‌سازی برای توسعه بازار و افزایش ضریب نفوذ در بازار صادراتی هستیم.

وی معتقد است: ایران به عنوان بزرگترین تولید‌کننده و صادر‌کننده زعفران در جهان باید براساس خواست و تقاضای بازار صادرات داشته باشیم، اما در مدیریت تولید و صادرات ضعف دارد.

حسینی تصریح کرد: طی سال گذشته بسته‌های زعفران زیر ۱۰ گرم کمترین صادرات را داشته و حداکثر صادرات به بسته‌های ۱۰ تا ۲۵ گرم اختصاص یافته و میزان صادرات بسته‌های ۲۵ تا ۳۰ گرمی بسیار ناچیز بوده است.

به اعتقاد نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی به جای اخذ عوارض از میزان بسته‌بندی زعفران باید با حمایت از مدرن‌سازی صنایع بسته‌بندی پرداخت تا همان گونه که از نظر کمی و کیفی در صدر جهان هستیم نام ایران در بازار صادرات اول باشد.

گفتنی است: صادر‌کننده‌های زعفران کیلویی ۱۶۶ دلار جریمـه می‌پردازند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی

مصاحبه با آقای مهدی ضابطی مدیریت فرش ماهور: 10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان،…

38 دقیقه ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

22 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

1 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

4 روز ago