ماندن ۱۰ هزار تن وش پنبه روی دست تولیدکنندگان به دلیل واردات بی رویه

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال ۱۰ هزار تن پنبه تولیدی به دلیل واردات بی رویه روی دست کشاورزان و در کارخانه پنبه پاک کنی مانده است.

محمد علی دلاور اظهار داشت: با توجه به اینکه در تاریخ ۳ شهریور ۸۷ تعرفه واردات پنبه صفر شد، تاکنون حدود ۵۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده و پنبه تولیدی کشاورزان مشتری ندارد. وی افزود: سابقه صنعت پنبه نشان می دهد از سال ۱۳۵۰ تا ۵۶، سالانه ۱۸۰ هزار تن پنبه در کشور تولید و سالانه ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۱۲۰میلیون دلار نیز صادر می شد، اما امروز کشور به وارد کننده بزرگ پنبه تبدیل شده است. دلاور تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی پنبه در آن سال ها به گونه ای بود که این محصول را طلای سفید می نامیدند و در کشور ۱۰۶ کارخانه پنبه پاک کنی فعالیت می کرد، اما امروزه ۲۶ کارخانه تعطیل شده و ۸۰ کارخانه فعالیت دارند که ۴۰ کارخانه آن در خراسان بزرگ مستقر هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سخنان اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در مجلس بیان داشت: وزیر کشاورزی در ۳۰ مهر ماه سال ۸۵ در مجلس گفت پنبه، محصولی بوده که ۱۰ سال نسبت به آن بی توجهی شده و در سال ۸۵ کشت آن احیا می شود و سطح آن افزایش خواهد یافت، اما با گذشت ۲ سال از قول وی، هنوز این افزایش رخ نداده است. دلاور افزود: سال ۸۵ تولید وش پنبه ۲۸۴ هزار تن و سال ۸۶ این رقم به ۲۱۴ هزار تن کاهش یافته، در حالی که براساس برنامه چهارم، تولید وش پنبه در سال ۸۵ باید به ۳۸۸ هزار تن و در سال ۸۶ به رقم ۴۱۴ هزار تن می رسید. عضو کمیسیون کشاورزی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم وش ۵۴۰ تومان اعلام شده که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست زیرا سال گذشته، وش را در بازار آزاد ۷۵۰ تومان به فروش می رساند. دلاور بیان داشت: شرکت تعاونی پنبه کاران برای خرید تضمینی به نرخ ۵۴۰ تومان اقدام کرده اما پولی برای پرداخت به کشاورز در اختیار ندارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

1 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

4 روز ago