اخبار نساجی

۱۸۰میلیون شاخه گل تولیدی امسال به بازارهای جهانی راه یافتند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های انرژی در سال جاری باعث اقتصادی شدن تولید گل و گیاه و افزایش صادرات شد؛ به طوری که ۳۰ درصد از تولیدات رده پایین حذف و صادرات به ۵۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشور تحت کشت گل و گیاه است که تنها دو هزار هکتار از این میزان به کشت گلخانه ای اختصاص داشته و بقیه در فضای آزاد و سنتی تولید می شود که همین امر عامل افزایش هزینه های تولید شده است.

به طوریکه باید۸۰ درصد از تولیدات گل و گیاه کشور صادراتی باشد، تنها نیم درصد از این محصول پر تولید، صادر می شود و بقیه به دلیل نبود تقاضا در بازار داخلی، روی دست تولیدکنندگان می ماند اما افزایش هزینه ها این بار، بانی خیر شد و۳۰ درصد از تولید را که کیفیت چندان مناسبی نداشت از چرخه اقتصادی خارج کرد و با افزایش کیفیت تولید صاردات این محصول رونق گرفت.

سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون شاخه گل در کشورمان تولید شد که امسال به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون شاخه کاهش یافت اما صادرات از حدود ۳۰ میلیون دلار به ۵۰ میلیون دلار رسید.

امسال۱۰ درصد از میزان تولید معادل ۱۸۰ میلیون شاخه گل صادر شد که به اعتقاد دست اندرکاران این بخش اگر صادرات به یک سوم تولید سالانه افزایش یابد اما با وجود داشتن مزیت بالا در تولید و صادرات گل از ۱۰۰ میلیارد یورو تجارت گل و گیاه در جهان تنها ۵۰ میلیون دلار به ایران به هفدهمین کشور تولیدکننده جهان اختصاص دارد و جایگاه صادراتی امان را در پله صد و هفتم قرار داده است.

اما اتفاقات ناخوشایندی هم در تقویم امسال گل و گیاه ثبت شد؛ حذف روز ملی گل از تقویم ملی کشورمان از سوی شورای انقلاب فرهنگی و واردات بی رویه انواع بذر، قلمه و پیاز گل در نیمه اول امسال و واردات انواع گل شاخه بریده از چین و تایلند در نیمه دوم سال صدای تولید کنندگان این بخش را در آورد که این واردات طی کوتاه مدت متوقف شد و دوباره از سرگرفته شد به طوریکه اکنون گل ارکیده از فرودگاه امام (ره) با مجوز دولتی وارد می شود که طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی این واردات قبلا ثبت سفارش شده و مجوز گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین با وجود اینکه ۳۰ میلیارد تومان بسته حمایتی از محل هدفمند سازی یارانه ها برای این بخش در نظر گرفته شده بود، هیچ تولید کننده ای نتوانسته این اعتبار را دریافت کند، چراکه ۸۰ درصد تولید کنندگان در زمین هایی تولید می کنند که سند ندارد و بقیه تولید کنندگان هم به دلیل پایین بودن ارزش ریالی سند زمین کشاورزی شان، مورد قبول بانک واقع نشده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×