اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ چراغ سبز بورس به مذاکرات سیاسی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ چراغ سبز بورس به مذاکرات سیاسی

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد یک روز مثبت بود، به گونه‌ای که شاخص توانست با رشد ۱۷۸واحدی معادل هفت دهم درصد افزایش را در یک روز تجربه کند؛ این رشد در چند هفته اخیر بی‌سابقه بوده است.

در بازار سهام کارشناسان، خوش‌بینی معامله‌گران از روند مذاکرات سیاسی حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکی از دلایل اولیه حرکت روز گذشته بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بورس به سنت قدیمی خود پیش از رخداد یک واقعه مهم حداکثر واکنش خود را نشان داده و با رخداد اتفاق مورد انتظار(در این شرایط مذاکرات) در حال اصلاح «واکنش بیش از اندازه» خود قرار گرفته است. در همین زمینه کارشناسان روند حمایت از بازار در میان حقوقی‌های عمده را نیز در آستانه این مذاکرات در ثبت رشد روز گذشته بی‌تاثیر نمی‌دانند.

در بازار دیروز رفتار معامله‌گران از برخی خبرهای اقتصادی و سیاسی نیز متاثر بود؛ در حوزه اقتصاد بین‌الملل بازگشایی بازارهای جهانی توام با تقویت یورو و ضعیف شدن دلار بود که این امر بهای مواد خام به ویژه نفت و فلزات رنگین را با رشد همراه ساخت. این امر یک نگرانی عمده بورس تهران در مورد شرکت‌های وابسته به بازار جهانی را برطرف ساخت. در بورس فلزات لندن دیروز بهای مس به بالای مرز ۷هزار و ۸۰۰دلار بازگشت و اکثر فلزات رنگین دیگر نیز با رشد همراه شدند.

در همین حال دیروز معامله‌گران شاهد حضور رییس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی بودند. رییس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات خوب و مؤثری در صنعت پتروشیمی صورت گرفته است و ظرفیت تولید پتروشیمی از ۲۵ به ۵/۵۴ میلیون تن رسیده، یعنی دو برابر میزان پیشین که این امر حاکی از تلاش و خودکفایی کشورمان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

افزون بر این، دیروز مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: این شرکت هیچ سناریویی را مبنی بر افزایش قیمت گاز در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه نکرده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت گاز در فاز دوم ثابت بماند.

مجتبی شیخ‌بهایی ادامه داد: درآمد حاصله از اجرای گام دوم قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها زیاد نیست و به همین دلیل دولت می‌تواند بدون افزایش قیمت گاز نیز این درآمد را کسب کند.

در تحولات مهم دیگر سایت کدال دیروز شاهد انتشار نخستین گزارش‌های مالی هلدینگ خلیج فارس بود. این امر همزمان شد با اعلام سرپرست پذیرش بورس که از ورود این شرکت در ماه جاری خبر داد.

سرپرست پذیرش بورس گفت: براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به اقدامات سازمان‌های بورس و خصوصی‌‌سازی و بورس تهران می‌توانیم خردادماه شاهد عرضه سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بورس باشیم.

درگاهی با بیان اینکه بحث ثبت افزایش سرمایه این شرکت نزد سازمان بورس در حال پیگیری است، گفت: مهم‌ترین قدم برای ورود این شرکت به بورس عمل به دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات است و بر همین اساس این شرکت باید بودجه تلفیقی و اطلاعات صورت‌های مالی خود را به سازمان بورس ارائه کند.

در گروه پتروشیمی دیروز یک مقام مسوول‌ از افتتاح و راه‌اندازی واحد جدید تولید اکسیژن و ازت مجتمع پتروشیمی مارون با مشارکت یک شرکت چینی خبر داد و اعلام کرد: با بهره‌برداری از این واحد جدید ظرفیت تولید محصول منو ایتلن گلایکول این واحد پتروشیمی سالانه ۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

عبدالشریف موسوی با اشاره به افتتاح رسمی واحد جدید تولید اکسیژن و ازت مجتمع پتروشیمی مارون در بندر ماهشهر، گفت: با بهره‌برداری از این مجتمع پتروشیمیایی ظرفیت تولید اکسیژن پتروشیمی مارون کامل شد که در نهایت افتتاح این طرح منجر به افزایش ظرفیت تولید برخی از محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده اقتصادی خواهد شد. روز گذشته در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی فارابی برای تعدیل سود متوقف شد. در گروه شیمیایی نیز رشد فوق‌العاده سود شرکت صنایع شیمیایی ایران موجب شد این نماد در بازگشایی با ۲۵درصد رشد قیمت همراه شود.

در بازار دیروز صدرنشینی بازار را گروه بانکی بر عهده داشت؛ جایی که سه بانک ملت، تجارت و اقتصاد نوین توانستند بخش عمده رشد شاخص را رقم بزنند. کارشناسان با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجامع سالانه این شرکت‌ها، انتظار خود را از این گروه افزایش داده‌اند.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تمدید قرارداد جدید ۱۰ ساله با شرکت اماراتی دراگون اویل در ترکمنستان خبر داد و گفت: تقاضا برای خرید دکل‌های جدید خشکی و آبی ارائه شده است.

هدایت‌الله خادمی با اشاره به دکل حفاری ایران خزر که در آب‌های ترکمنستان مشغول حفاری است، گفت: تاکنون ۳۲ حلقه چاه در آب‌های ترکمنستان حفاری کردیم و قرار است با مدیرعامل شرکت دراگون اویل که به عنوان کارفرما محسوب می‌شود در هفته جاری جلسه‌ای را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مدیر عامل شرکت دراگون اویل قرار است فاینانس‌های جدیدی را ترتیب دهد تا بتوانیم دکل‌های حفاری جدید آبی و حتی خشکی را خریداری کنیم و در طول مدت یک قرار داد ۱۰ساله بتوانیم پول این دکل‌ها را پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: این شرکت نیز تقاضاهای خود را برای دکل‌های جدید ارائه کرده است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم و دکل‌ها را پس از نصب در سواحل ایران به آب بیندازیم.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت دراگون اویل به دلیل آنکه شرکت حفاری شمال توانسته است، زودتر از موعد مقرر برنامه خود را عملی کند مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای این شرکت پاداش در نظر گرفته است.

در گروه فلزی دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد ذوب‌آهن اصفهان بودند. خبرهای اولیه در این نماد حکایت از تعدیل سود سال ۹۰ این شرکت تا ۶۴ ریال دارد.

در گروه مخابرات دیروز اولین جلسه

هیات‌مدیره جدید شرکت ارتباطات سیار ایران برگزار شد و بر اساس تصمیم اعضا، صدوقی که از اردیبهشت سال ۸۵ مدیر عامل همراه اول بوده، باز هم به عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

در گروه حمل‌ونقل‌، نماد توکاریل عملکرد حسابرسی نشده سال مالی ۱۳۹۰ خود را در حالی ارائه کرده که سود هر سهم به ۳۲۷ تا ۳۴۵ ریال تعدیل یافته است. این در حالی است که سود هر سهم سال مالی ۹۱ برابر با ۳۸ تومان اعلام شده است.

در گروه معدنی دیروز نماد‌های عمده این گروه در تولید سنگ آهن با تقویت نسبی همراه شدند.

در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن علاوه بر رشد شاخص، ارزش معاملات نیز تقویت شد. ارزش معاملات به ۱۰۱میلیارد تومان رسید که البته ۲۳درصد آن را جابه‌جایی یک بلوک ۴۵ میلیونی از سهام ایران ترانسفو تشکیل داد. این بلوک را دیروز مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی به شرکت مادر گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی واگذار کرد. از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۱نماد با کاهش ارزش و ۱۲۹نماد با رشد ارزش معامله شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×