Categories: اخبار نساجی

مرکز آمار ایران گزارش داد: افزایش ۳۴ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده صنعت در یک سال

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت با اثرگذاری بالای شاخص تولید فلزات اساسی در شهریور سال گذشته به بیش از ۱۲۶۶رسید. نتایج بررسی شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در شهریورماه ۱۳۹۱ از سوی مرکز آمار ایران، بیانگر افزایش ۸/۲ درصدی نسبت به ماه قبل و ۴/۳۴ درصدی نسبت به یک سال گذشته است که درنهایت این شاخص را به ۸/۱۲۶۶ رسانده است. بر اساس این گزارش شاخص قیمت بخش تولید فلزات اساسی با ۱/۲۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و با رسیدن به ۳/۱۴۱۲ بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل شهریورماه داشته است. رشته فعالیت تولید محصولات اولیه آهن و فولاد نیز با ۶/۲۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص تولید فلزات اساسی داشته است. همچنین شاخص قیمت بخش صنایع محصولات شیمیایی نیز با رشد ۹/۶ درصدی نسبت به ماه قبل به ۶/۸۴۳ افزایش یافت، این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر رشته فعالیت تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی با ۹/۱۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص بخش صنایع محصولات شیمیایی داشته است. شاخص قیمت بخش تولید منسوجات نیز با ۲/۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به عدد ۵/۶۳۲ رسید که این بخش رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. همچنین رشته فعالیت های آماده سازی و ریسندگی الیاف با ۶ درصد و کشبافی، تریکوبافی و قلاب بافی با ۸/۱۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص بخش تولید منسوجات داشته اند. بنابر این گزارش شاخص قیمت بخش تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات با ۸/۹ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و رسیدن به عدد ۷/۱۲۰۴، رتبه چهارم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که رشته فعالیت تولید محصولات فلزی ساختمانی با ۶/۱۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت بخش تولید محصولات فلزی فابریکی گذاشته است. اعداد شاخص قیمت مربوط به بخش های صنایع تولید زغال سنگ، پالایشگاه های نفت و تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی نیز نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده اند. تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش ها، تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است. در میان این بخش ها تنها عدد شاخص مربوط به بخش صنایع مواد غذایی و آشامیدنی نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و اعداد شاخص مربوط به ۱۵ بخش اصلی باقیمانده نسبت به ماه قبل با افزایش مواجه بوده اند.

کاهش رشد صنعتی در سال ۹۱

در همین حال عضو کارگروه حمایت از تولید با اشاره به اینکه کاهش تعداد جوازها و پروانه های بهره برداری صادر شده در سال قبل حاکی از کاهش رشد صنعتی کشور است، گفت: هم اکنون سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند سکه ، ارز و مسکن جذاب تر از فعالیت در بخش تولید است. آرمان خالقی در گفت وگو با ایسنا، هدف گذاری رشد صنعتی کشور در سال قبل را حدود ۸ درصد برشمرد و ادامه داد: باتوجه به کاهش تعداد جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری صادر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت این رشد محقق است. وی با اشاره به اینکه کاهش تعداد جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری صادره در سال قبل دلایل زیادی دارد، افزود: بخش تولید و صنعت در ۲ سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با مشکلات زیادی روبه رو شد که این مشکلات از بحث هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ها گرفته تا تامین نشدن منابع مالی و افزایش قیمت ارز همه و همه روی فعالیت های تولیدی اثر منفی گذاشتند. به گفته وی برای دریافت جواز تاسیس، متقاضی باید سرمایه اولیه را تامین کند، وقتی این سرمایه تامین نشود جذابیت حضور در بخش تولید از بین می رود. از سوی دیگر برای صدور پروانه بهره برداری واحدهای نیمه تمام نیز به تامین منابع مالی نیاز است که تامین نشدن این منابع در کاهش تعداد پروانه های بهره برداری صادره در سال قبل موثر بودند. عضو کارگروه حمایت از تولید خاطر نشان کرد: البته طرح هایی هم آماده بهره برداری هستند اما به دلیل اینکه دیگر توجیه اقتصادی ندارند بهره بردار از دریافت پروانه بهره برداری خودداری می کند. خالقی با بیان اینکه تولید جذابیت خود را از دست داده است، تصریح کرد: امنیت در محیط کسب و کار بشدت کاهش یافته و در این فضا سرمایه گذار برای ادامه فعالیت اطمینان خاطر ندارد. در چنین فضایی به طور طبیعی سرمایه ها از بخش تولید و صنعت خارج شده و وارد حوزه هایی مانند سکه ، ارز، مسکن و تجارت شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago