مسابقه طراحی پارچه و لباس برگزار می‌شود

 

مسابقه طراحی لباس و پارچه از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین صدیقه پاک بین، دبیر و رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس ایران، از برگزاری مسابقه طراحی پارچه و طراحی لباس در بهمن ماه امسال خبر داد. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: برگزارکننده این مسابقه انجمن طراحان پارچه و لباس است و امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود.

پاک‌بین افزود: در دوره‌های قبل استقبال خوبی از مسابقه به عمل آمد و حضور طراحان در این مسابقه باعث شد نسبت به کار خود آگاهی پیدا کنند.

او در مورد شرایط برگزاری مسابقه گفت: در روزهای ۱۲ تا ۱۵ بهمن علاقه‌مندان در غرفه‌های نمایشگاه حاضر می‌شوند و لوازم کار در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مسابقه به صورت موضوعی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان باید در زمینه طراحی لباس جامعه، مشاغل، کودک و… طرح‌های خود را ارائه دهند. در بخش طراحی پارچه هم باید برای پارچه‌های مناسب لباس، مبل، پرده و… طراحی انجام شود.

پاک‌بین با اشاره به اینکه طراحان باید در مدت زمان تعیین شده طرح خود را تحویل دهند گفت: مهم‌ترین نکته در طراحی، خلاقیت آن است و تاکید ما این است که از آثار ایرانی و تاریخی الهام گرفته شود. بیشترین تمرکز در طراحی پارچه هم باید در استفاده از موتیف‌های ایرانی باشد. طراحان باید آثاری خلاقانه طراحی کنند که تا به حال مشابه آن وجود نداشته باشد.

استاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه در این دوره سعی شده است دگرگونی در مسابقه ایجاد شود افزود: با توجه به اینکه برگزاری مسابقه طراحی با نمایشگاه پوشاک و نساجی همزمان است، همه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و شرکت کنندگان خارجی در آن حضور دارند و در روز آخر نمایشگاه شاهد ارائه آثار شرکت کنندگان خواهند بود.

او افزود: مهم‌ترین کار ما در این دوره این است که داوری آثار از طرف بخش صنعت انجام می‌شود و تولیدکنندگان در مورد اینکه طرح‌ها مناسب تولید انبوه لباس یا چاپ پارچه هست یا نه نظر می‌دهند.

پاک‌بین با بیان اینکه سال قبل سه کارخانه اسپانسر مسابقه شده و جوایز نفیسی به برگزیدگان اهدا کردند گفت: امسال هم تاکید داریم که بیشترین کار در این بخش انجام شود و بتوانیم تعدادی از طرح‌ها را به تولید انبوه برسانیم. هدف ما این است که طراحان را به جامعه ایران و حتی خارج معرفی کنیم.

عضو بنیاد ملی مد و لباس ادامه داد: ثبت نام اولیه در انجمن انجام می‌شود و بعد شرکت‌کنندگان برای حضور در روزهای مختلف نمایشگاه تقسیم‌بندی می‌شوند. این دوره خیلی متفاوت از دوره‌های قبلی است و از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم آثاری خلاقانه ارائه دهند که در عین حال کاربردی باشد. در حال حاضر بسیاری از طراحان کار خلاقانه انجام می‌دهند اما در عمل این طرح‌ها قابل استفاده نیست. هدف ما این است که مسابقه سال به سال پربارتر باشد تا بتوانیم بهترین کار را از این گروه داشته باشیم و طرح‌ها را به تولید انبوه برسانیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

23 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago