Categories: اخبار نساجی

مشارکت برای رونق فرابورس

 

ارزش معاملات بازار فرابورس ایران با مشارکت نمادهای ساختمانی و اوراق، رونق نسبی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در روز گذشته ارزش معاملات بازارهای فرابورس با جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ۱۵۳ میلیارد ریال رسید که ۸۶ میلیارد ریال آن مربوط به ارزش معاملات اوراق اجاره امید بود.

همچنین در این روز نمادهای ساختمانی حاضر در فرابورس از جمله سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، باغمیشه و سرمایه‌گذاری مسکن تهران با مبادلاتی در محدوده یک تا دو میلیون سهم مورد توجه بازار قرار گرفتند؛ همراه اول نیز از دیگر نمادهای پرطرفدار دیروز بود، به طوری که ۱۷۶ هزار سهم آن به ارزش ۲/۸ میلیارد ریال خرید و فروش شد. از سوی دیگر بیشتر نمادهای معامله شده در بازار دیروز با افت نرخ مواجه شدند، تا جایی که در مجموع ۵۴ نماد در بازارهای فرابورس شاهد مبادله سهام خود بودند که در این میان ۲۹ نماد با افت نرخ و ۱۷ نماد با افزایش قیمت همراه بودند. امتیازات تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها نیز افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند و در محدوده ۶۷ هزار تومان قرار گرفتند.

اتمام پذیره‌نویسی «تعاون»

افزون بر این، روز گذشته پذیره‌نویسی شرکت بیمه تعاون به اتمام رسید. بر این اساس، با احتساب پذیره‌نویسی ۳۶ هزار سهم دیگر از سهام شرکت بیمه تعاون در معاملات دیروز، در مجموع ۱۲۶ میلیون سهم مزبور به ارزش ۱۲۶ میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد که این پذیره‌نویسی در طی دو روز صورت گرفت.

مدیر بازار فرابورس در رابطه با پذیره‌نویسی مزبور اظهار کرد: این پذیره‌نویسی در دومین روز به پایان رسید که با توجه به هیات موسس بیمه تعاون به سرعت شرکت تاسیس و نخستین تعاونی وارد فرابورس می‌شود. امیر‌هامونی در ادامه افزود: میزان پذیره‌نویسی شده ۴۵ درصد سهم شرکت بوده و مابقی توسط موسسان جمع‌آوری شده است و با اضافه شدن میزان پذیره‌نویسی به سرمایه شرکت به زودی نخستین شرکت تعاونی وارد فرابورس می‌شود.

بلوک جنگل شفارود باز هم بدون خریدار ماند

در همین حال، بلوک ۱۰۰ درصدی جنگل شفارود روز گذشته در بازار سوم عرضه شد، بدون خریدار ماند. زمینه فعالیت جنگل شفارود با سرمایه ۶/۱۹۲ میلیارد ریال، بهره‌برداری از جنگل‌ها و انجام عملیات احیایی و عمرانی منابع طبیعی، اجرای طرح‌های جنگل‌داری و تامین مواد اولیه کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوب کشور در حوزه آبخیز است. شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی مالک ۱۰۰ درصد سهام آن محسوب می‌شود. یادآور می‌شود، سهام شرکت مزبور برای سومین مرتبه روی میز فروش قرار گرفت که همچنان خریداری نداشت.

عرضه عمران و مسکن‌سازان ثامن

همچنین امروز ۴۰ درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان ثامن معادل ۳۲ هزار و ۴۸۰ سهم در بازار سوم عرضه می‌شود. ارزش پایه هر سهم مزبور ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۵۷۹ ریال و ارزش کل پایه ۳۴۳ میلیارد و ۶۵۷ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۲۰ ریال برآورد شده است. این میزان سهام به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی سازمان عمران و بهسازی شهری ایرن واگذار می‌شود و خریدار باید ۲۰ درصد مبلغ پیشنهادی خود را ۲۰ روز کاری پس از قطعی شدن معامله و بقیه را به صورت قسطی در مدت ۳ سال پرداخت کند.

دلایل ناکامی هتل‌های هما در ۴ عرضه

افزون بر این، روز گذشته یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس به تشریح دلایل ناکامی عرضه هتل‌های هما پرداختند.

حمید میرمعینی در خصوص وضعیت هتل‌های هما و عدم فروش آن طی ۴ عرضه اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی که در صنعت گردشگری وجود دارد عدم جذابیت آن برای سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به محدودیت و زیان‌ده بودن بیشتر شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری گفت:‌ این صنعت از طریق جذب توریسم فعال می‌شود و با توجه به پتانسیل خوبی که در این صنعت وجود دارد، در سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: برای جذابیت بیشتر در این صنعت، اگر برخی امکانات خاص از جمله تسهیلات ارزان قیمت یا برخورداری از معافیت مالیاتی بالاتر ارائه شود شاید به رونق آن کمک شده و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

میرمعینی در خصوص تغییر روش عرضه از فروش بلوکی در فرابورس به مزایده تصریح کرد:‌ این درست است ولی باید قیمت پایه در حدی باشد که برای متقاضیان خیلی بالا نبوده و جذاب باشد، در غیر این صورت روش عرضه چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری صنعت پر پتانسیل و خوبی است و با حرکت به سمت جهانی سازی روز به روز رونق خواهد یافت؛ ولی در حال حاضر به دلیل برخی محدودیت‌ها جذابیتی ندارد.

عطا رمضانی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص ناکامی عرضه‌های هتل‌های هما اظهار کرد: از دید خریداران شاید نخستین مشکلی که مانع از ورود آنها برای رقابت در خرید وجود دارد بالا بودن قیمت و فاصله آن با ارزش ذاتی سهم است، بنابراین خریداری این شرکت برای آنها جذابیت ندارد.

وی ادامه داد: در روز گذشته ابهاماتی در بازار وجود داشت که باعث شد سرمایه‌گذاران محتاطانه عمل کنند و با توجه به این ابهامات سرمایه‌گذاری اندکی سخت بود، البته این بلوک یکجا عرضه می‌شد و قرار نبود سهام آن معامله شود در نتیجه ابهامات بازار اثری بر این سهم نداشت؛ ولی کلیت بازار با ابهام روبه‌رو بود. این معامله‌گر بازار فرابورس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه احتمال زیان ده بودن این گروه وجود دارد، چرا روش عرضه را به مناقصه تغییر نمی‌دهند، گفت: سازمان خصوصی سازی به دنبال فروش شرکت‌ها با بهترین قیمت است؛ ولی حتی در عرضه هتل‌های هما هیچ خریداری حتی با قیمت پایین هم وارد رقابت نشد تا حداقل در عرضه بعدی این اختلاف قیمت به حداقل برسد و کار به سه یا چهارمین عرضه نرسد. وی خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی از طریق مزایده به فروش برسد باید از بین چند متقاضی خرید، شرکت را به فردی که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده بفروشند بنابراین ممکن است قیمتی که ارائه می‌شود نظر سازمان خصوصی‌سازی را به صورت کامل جلب نکند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

15 ساعت ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

15 ساعت ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

2 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

3 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

6 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

7 روز ago