مشکلات، هنر قالی بافان گرمه را نخ نما کرده است

در گذشته های نه چندان دور، صنایع دستی مختلف به ویژه قالی بافی در شهرستان گرمه رونق بسیار زیادی داشت. اما در حال حاضر به دلیل وجود برخی از مشکلات شامل نبود بازار فروش ،کمبود نقدینگی و نبود حمایت دستگاه های مربوطه ، این هنر از تب و تاب افتاده است و رونق گذشته را ندارد به گونه ای که برخی معتقدند اگر همین روند ادامه یابد، هنر قالی بافی به صندوقچه فراموشی سپرده خواهد شد و آن را باید در خاطره ها مرور کرد و یا آیندگان دار قالی را فقط در موزه ها ببینند.

یکی از قالی بافان در این رابطه می گوید: طی چند سال گذشته به علت مناسب بودن بازار فروش و فراهم بودن زمینه فعالیت چهار تخته قالی و چند تخته قالیچه دستباف به بازار عرضه کردم .

«محمدی» می افزاید: در حال حاضر به دلیل برخی از مشکلات فقط تابلو فرش سفارشی می بافیم و علاقه چندانی برای بافت فرش وجود ندارد.

وی بیان می کند: طی دو دهه گذشته تعداد زیادی از خانواد ه ها در شهر های گرمه ، ایور و درق و روستا های این شهرستان به حرفه قالی بافی مشغول بودند و دار قالی در خانه آن ها بر پا بود و از این راه هزینه های زندگی خود را تامین می کردند.

وی اضافه می کند: هم اکنون تعداد این خانواده ها به شکل چشم گیری کاهش یافته و به تعداد انگشتان دست رسیده است.

وی ادامه می دهد: به دلیل نبود حمایت مسئولان و افزایش قیمت مواد اولیه،بیشتر بافندگان شهرستان قالی، دار های خود را جمع کرده اند.

وی بیان می کند: شرکت صادراتی و یا بازار مناسبی برای فروش دسترنج قالی بافان که عمر خود را پای دار قالی سپری کرده اند در استان وجود ندارد.

وی می گوید: وقتی جوانان و پیشکسوتان مشغول در این حرفه مشاهده می کنند با وجود تلاش های بسیار،مسئولی نیست که از آن ها حمایت کند، دلیلی برای ادامه کار نمی بینند.

یکی دیگر از هنرمندان عرصه صنایع دستی با ابراز گلایه از بی توجهی دستگاه های متولی بیان می کند: ضعیف بودن توان مالی همکاران و نبود نقدینگی از مشکلات اساسی قالی بافان گرمه است.

« سعیدی » می افزاید: به دلیل نبود شرکت تعاونی فعال و موثر،خرید وفروش قالی های بافته شده در این شهرستان به شکل سنتی و یا گاهی از طریق واسطه ها انجام می شود.

وی اظهار می دارد: اگر تسهیلات بلند مدت و ارزان قیمت در اختیار قالی بافان واقعی قرار گیرد و زمینه صادر شدن دسترنج آن ها به خارج از استان وکشور فراهم شود ،زمینه اشتغال برای افراد زیادی به ویژه جوانان ایجاد می شود.

وی با بیان این که هنوز تسهیلات مشاغل خانگی دریافت نکرده است، تصریح می کند: تسهیلات به دست افراد واقعی نمی رسد و تنها افرادی که مدرک فنی و حرفه ای دارند می توانند وام دریافت کنند.

وی اضافه می کند: تعداد زیادی از قالی بافان که عمر خود را در شغل قالی بافی صرف کردند به دلیل بیمه نبودن باید بعد از بازنشستگی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند .

وی بیان می کند: بسیاری از قالی بافان که به سن بازنشستگی می رسند، به دلیل این که دیگر فردی نیست تا راه آن ها را ادامه بدهد دارهای قالی خود را می فروشند.

یک کارشناس صنایع دستی در این رابطه می گوید: در حال حاضر بافندگان فقط با دریافت مواد اولیه از سوی علاقه مندان، تابلو یا تخته فرش می بافند.

«حسن زاده» با اشاره به بالا بودن هزینه فرش دستباف تصریح می کند: برای رونق بازار قالی اصیل ایرانی و بالابردن قدرت خرید برای همه اقشار جامعه بانک ها و دستگاه های متولی باید تسهیلاتی برای خریداران در نظر بگیرند.

وی اظهار می دارد: روان سازی صادرات فرش های دستباف به خارج از استان و کشور می تواند تأثیر بسیار زیادی در رونق و اشتغال افراد درهنر قالی بافی داشته باشد.وی ادامه می دهد: به علت کاهش فروش و پایین بودن درآمد متولیان عرصه قالی بافی ، دستمزد بافندگان قالی بسیار پایین است.سرپرست اداره صنعت ،معدن وتجارت گرمه در این باره می گوید: از هزار قالی باف این شهرستان ۸۰۰نفر کارت شناسایی قالی بافی دارند.

«پرسته» می افزاید: ۳۰۰ نفر از قالی بافان شهرستان با معرفی به تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.وی تصریح می کند: در حال حاضر۴۰ تابلو فرش ،۱۰ تخته قالیچه یک متری و یک تخته قالی۱۲متری توسط قالی بافان این شهرستان بافته می شود.وی عنوان می کند: نبود بازار فروش مناسب ، بالا بودن قیمت مواد اولیه و نداشتن نقدینگی از مشکلات اساسی قالی بافان این شهرستان است.

وی بیان می کند: اختصاص تسهیلات مناسب از سوی بانک های عامل به صنایع دستی به ویژه قالی بافی می تواند تاثیر زیادی در رونق این مشاغل داشته باشد.وی ادامه می دهد: برخی از دستگاه های حمایتی برای توانمند سازی جامعه هدف خود، تسهیلاتی با عنوان مشاغل خانگی یا صنایع دستی پرداخت می کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago