مشکلات واحدهای تولید فرش ماشینی در پی تصمیم های اخیر

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و پوشاک مدعی شد که اختلال در صادرات ریالی موجب توقف فعالیت و تعطیلی چند واحد تولید فرش ماشینی درکاشان شده است.

مهدی یکتا با اشاره به این که صادرات ریالی به کشورهای همسایه دچار مشکل شده است، افزود: در حالی که این صادرکنندگان صادرات خود را به صورت ریالی انجام می دهند متعهد کردن آنان به عرضه ارز خود در مرکز مبادلات ارزی باعث مختل شدن روند صادرات شده است و به طور کلی اظهار محل هزینه کرد ارز در مورد صادرات ریالی امکانپذیر نیست.

وی افزود: در حال حاضر صادرات ریالی یا به صورت کامل متوقف شده یا این که صادرکنندگان با کارت فرد دیگری اقدام به فعالیت می کنند تا در مرکز مبادلات ارزی شناسایی نشوند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و پوشاک با اشاره به این که هم اکنون واردات در مقابل صادرات بیشترین سهم را در چگونگی مصرف ارز صادرکنندگان به خود اختصاص داده است، افزود: افرادی که حجم بالای صادرات دارند ارز خود را به واردات کالا اختصاص می دهند.

یکتا همچنین با بیان این که دستورالعمل سازمان مالیاتی درباره معافیت مالیاتی صادرکنندگان به شرط اظهار ارز صادراتی شان به کل سال جاری تسری پیدا کرده است، افزود: اجرای این دستورالعمل به شدت دنبال می شود که بسیار خطرناک است و ما قصد داریم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد از صادرکنندگان واقعا تولیدکننده هم هستند؟ اظهار کرد: در بخش هایی مانند معدن و پتروشیمی تقریبا همه صادرکنندگان تولیدکننده هم هستند. در بخش پوشاک و نساجی این درصد به حدود ۷۰ می رسد، اما به طور کلی در شاخه های مختلف صنعتی با یکدیگر متفاوت است.

این فعال صنعتی با انتقاد از دستورالعمل سازمان مالیاتی گفت: وقتی قانونی تصویب می شود از همان روز به بعد قابل اجرا است، نه آن که قبل از آن را هم شامل شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

1 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago