Categories: اخبار نساجی

مشکلات پنبه مربوط به امروز نیست

 

وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به طرح مشکلات پنبه کاران از سوی رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه پنبه‌کاران اعلام کرد: اتحادیه کشوری طی این مدت از وظایف اصلی خود که خدمات رسانی به زارعین پنبه‌کار است، غفلت کرده است.

در تاریخ ۲۴ اردیبهشت امسال، خبری با عنوان “پنبه‌های کشاورزان در گوش دولتی‌ها/به جای گرفتن دست تولید کننده پایش را رها کنید” منتشر شد، که در آن رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه پنبه‌کاران به مشکلات موجود تولید محصول صنعتی پنبه اشاره کرده بود، وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی در این زمینه فرستاده که در زیر می‌آید:

در این توضیح آمده است: در سال‌جاری علیرغم شرایط مناسب بازرگانی وش پنبه، پیش‌‌بینی و تدابیر لازم برای خرید تضمینی وش نیز صورت گرفت، ولی در اغلب استانها به دلیل بالا بودن قیمت، خرید تضمینی الزامی نشد و تنها در برخی استانها، بخشی از تولید زارعین (حدود ۲ درصد از محصول کشور) که به دلیل بارندگی‌ها و تأخیر در برداشت با افت کیفی مواجه شد از طریق خرید تضمینی حمایت صورت گرفت.

در ادامه این توضیح آمده است: همچنین افت سطح کشت و تولید پنبه عمدتا به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش بازده اقتصادی در مقایسه با دیگر محصولات رقیب از سال ۷۵ اتفاق افتاده و به این مقطع زمانی برنمی‌گردد. علی ایحال طی سالهای اخیر با شناسایی تمامی عوامل مؤثر، مجدانه برنامه‌هایی از جمله، خرید ۳ دستگاه الگویی کمباین پنبه برای ترویج و توسعه برداشت ماشینی، معرفی ارقام زودرس و پربازده (گلستان، ارمغان، سپید و خرداد) اجرای سامانه کشت غلات- پنبه، بهبود روند رشد قیمت تضمینی و … به انجام رسیده که در آینده آثار هر یک بیشتر نمایان خواهد گردید.

وزارت جهاد تصریح کرد: در خصوص خلوص ارقام توزیعی باید گفت که در حال حاضر ارقام رایج توزیعی در کشور عبارتند از «ورامین و خرداد» در مناطق مرکزی و شرق کشور «بختگان» در فارس و ارقام «ساحل، گلستان و ارمغان» در استانهای شمالی. که همگی استاندارد بوده طبقات پایه آنها با روندی کاملا تخصصی توسط مؤسسه تحقیقات پنبه کشور تولید و دارای مشخصات تکنولوژی مناسب می‌باشند و همه ساله از نظر خواص فیزیکی و تحمل در برابر بیماری تحت آزمایش قرار می‌گیرند. در ضمن رقم بختگان به دلیل تحمل در برابر بیماری بوته میری برای استانها شمالی نیز از سوی مؤسسه تحقیقات پنبه توصیه گردیده است.

این توضیح اضافه می‌کند: لازم به یادآوری است که ارقام پنبه کشور از نظر خصوصیات تکنولوژی با ۹۰ درصد محصولات جهان برابری می‌کند و حتی برخی از این ارقام به لحاظ کیفی برتر نیز می‌باشند. در مورد بذر پنبه نیز باید گفت تهیه و تکثیر بذر پنبه قبلا توسط سازمانهای جهاد کشاورزی به انجام می‌رسید که در سال ۸۲ کار به اتحادیه تعاونی های پنبه‌کاران پارس واگذار ولی به دلیل افت کیفی بذور تولیدی آنان و نارضایتی زارعین در برخی مناطق و حتی مشکلات حقوقی که بوجود آمد، امور تهیه بذر پس از دو سال به شرکت خدمات حمایتی واگذار و متعاقبا روند خصوصی سازی آن ادامه یافت.

در سال جاری به دلیل مکاتبات متعدد مجددا فرصتی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه‌کاران با سهمیه تولید ۳ هزار تن بذر پنبه داده شد و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد گردید. متأسفانه در تاریخ ۵/۱۰/۹۰ اتحادیه مذکور طی نامه شماره ۹۰.۲۲۵ به گونه‌ای غیر مسئولانه عدم انجام تعهدات خود را به دلیل عدم تمکن مالی اعلام و با از دست رفتن فرصت، تهیه بذر پنبه کشور را به لحاظ کمی و کیفی با مشکل جدی مواجه ساخت. این در حالی است که اکنون مسبب اصلی امر، خود بر شرایطی که ایجاد نموده اعتراض دارد!

در ادامه آمده است: تعاونی‌های پنبه‌کاران استانهای کشور از سال۱۳۸۱ با پیگیری‌های دفتر پنبه، دانه‌های روغنی گیاهان صنعتی با اعتقاد راسخ به نقش مردم در بهبود امور راه‌اندازی و فعال گردیده‌اند و هم اکنون امور خدماتی و اجرایی پنبه به برخی از آنان واگذار گردیده و در این راه موفقیت‌های نسبی نیز بدست آورده‌اند. از جمله شرکت تعاونی پنبه‌کاران داراب که در زمینه‌های مختلف (بهبود امور زراعی، مکانیزاسیون، تولید بذر، کرکزدایی از بذر و دیگر خدمات) موفق بوده است. لذا همکاری با این تعاونی‌ها مستقیما برقرار بوده و ادامه خواهد داشت.

ولی به نظر می‌رسد اتحادیه کشوری طی این مدت از وظایف اصلی خود که خدمات رسانی به زارعین پنبه‌کار می‌باشد، غفلت وزیده و ادامه فعالیت خود را تنها به طرح مسائل حاشیه ای گره زده است. انتظار می‌رود اتحادیه با تغییر اساسی در نگرش، بتواند به وظایف اصلی خود بازگردد و نقش بارزی در کاهش هزینه‌های تولید، توسعه مکانیزاسیون، بهبود عملیات زارعی و ارائه خدمات فنی به پنبه‌کاران ایفاء نماید.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago