Categories: اخبار نساجی

مشکل مراودات بانکی ایران با اسپانیا از ناحیه بانک مرکزی است

 

رئیس اتاق تهران از علاقمندی و آمادگی کامل شرکت‌های اسپانیایی و حمایت قاطع دولت این کشور از ارتباط با ایران خبر داد وگفت: از طرف اسپانیا هیچ مشکلی برای مراودات بانکی با ایران وجود ندارد فقط بانک مرکزی باید سازکارهای مناسب را ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق امروز در پنجاهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به ارائه گزارشی از سفر اخیر هیئت تجاری اتاق تهران به اسپانیا پرداخت و اظهارداشت: روابط ایران با اسپانیا قدمتی دیرینه دارد و ما بیش از ۱۰۰ سال است که در این کشور سفارتخانه داریم.

وی اضافه کرد: در سابقه مبادلات تجاری دو کشور، رقم شش میلیارد دلار هم به چشم می‌خورد که مربوط به دورانی است که اسپانیا یکی از خریداران نفت ایران بود با این همه میزان مبادلات دو کشور در حال حاضر کمی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است زیرا مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

آل‌اسحاق اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل ‌و نقل به ویژه ریلی و جاده‌ای، خودرو سازی و قطعه‌سازی و تحقیقات و مطالعات علمی بیان کرد و گفت: در پارک‌های فناوری اسپانیا که ما از یکی از آنها بازدید داشتیم، طرح ‌های تحقیقاتی زیادی در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد و کشورهای بزرگ توسعه‌ یافته از سفارش‌ دهندگان طرح‌های تحقیقاتی به این پارک‌های فناوری هستند.

وی صنعت گردشگری را یکی از نقاط قوت اسپانیا خواند و افزود: این کشور در حالی که ۴۸ میلیون نفر جمعیت دارد، سالانه بیش از ۶۵ میلیون گردشگر دارد.

رئیس اتاق تهران همچنین از علاقمندی بالا و آمادگی کامل شرکت‌های اسپانیایی و حمایت قاطع دولت این کشور از ارتباط با ایران خبر داد.

آل‌اسحاق گفت: شرکت‌های اسپانیایی دید بسیار مثبتی به همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند و معتقدند اگرچه مذاکره با طرف‌های ایرانی سخت است اما بعد از حصول توافق هیچ‌گونه عهد شکنی از سوی شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود.

وی افزود: شرکت‌های اسپانیایی حتی در سال‌های سخت تحریم هم کم‌ و بیش در ایران حضور داشتند همان‌طور که یکی از شرکت‌های اسپانیایی اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دلار تجهیزات بندری به ایران صادر کرده و ۵۰ درصد این تجهیزات را نیز در داخل ایران و با کمک نیروی انسانی ایرانی تولید کرده است.

آل ‌اسحاق با اشاره به دیدارهای خود با برخی مقامات دولتی از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه اسپانیا از حمایت قاطع دولت این کشور از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا خبر داد و گفت: «قائم‌ مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در همایش اتاق بازرگانی مادرید شرکت کرد و در آن همایش به صراحت اعلام کرد که از هر قراردادی که میان شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی منعقد شود حمایت و زمینه اجرای آن را نیز تسهیل می‌کند.

رئیس اتاق تهران افزود: شرکت‌های اسپانیایی آماده حضور در ایران و همکاری با صنایع کوچک و متوسط ما هستند و در مقابل آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری ایرانی را نیز دارند.

وی گفت: اسپانیا توانسته ۷۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب کند و در مقابل اسپانیایی‌ها ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را در خارج از این کشور انجام داده‌اند و این نشان از پیوستگی اقتصاد این کشور با سایر کشورهای اروپایی دارد.

رئیس اتاق تهران هم‌چنین درباره مراودات بانکی میان دو کشور که ممکن است دغدغه برخی فعالان اقتصادی باشد گفت: مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا شامل ۶۰۰ اتحادیه بزرگ این کشور، که دفتری نیز در تهران دارد، در حال پیگیری شکل‌دهی مراوادت بانکی است و از طرف اسپانیا هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک مرکزی ما باید سازوکارهای مناسب را پیدا و ایجاد کند.

آل‌اسحاق با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های مختلف در سه استان اسپانیا بین اتاق تهران و اتاق‌های بازرگانی این مناطق افزود: اتاق تهران در آینده میزبان هیئت‌های تجاری اسپانیایی خواهد بود. رئیس اتاق تهران با اشاره به برگزاری درست و صحیح فرآیند ثبت‌نام از نامزدهای حضور در هشتمین دوره انتخابات اتاق تهران، از مجریان این کار تقدیر کرد.

آل‌اسحاق با اشاره به ایجاد برخی شائبه‌ها و شبهاتی که در آخرین ساعات رای‌گیری و پس از تمدید چند ساعته ثبت‌نام ایجاد شد گفت: متاسفانه حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما از دید من کار هیئت اجرایی در ساعات آخر ثبت‌نام یک نقطه درخشان در کار آنهاست زیرا اجازه ندادند به علت مشکل فنی و قطع سیستم ثبت‌نام، حق احدی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند ضایع شود.

وی افزود: جدا از این که چه فردی و با چه گرایشی برای ثبت‌نام به اتاق آمده، در صورت احراز شرایط ثبت‌نام از وی ثبت‌نام به عمل آمده است.

آل اسحاق گفت: در آخرین ساعات ثبت‌نام به دلیل مشکل فنی در سایت ثبت‌نام، چند نفری نتوانستند در ثبت‌ نام خود را قطعی کنند که این اتفاق به هیئت نظارت اطلاع داده شده و صورتجلسه شده است.
از این افراد نیز مدارک تحویل گرفته شده و ثبت‌نام صورت گرفته و روز بعد اسامی آنها بعد از رفع مشکل فنی وارد سایت شده است.

رئیس اتاق تهران با تقدیر از عملکرد تیم اجرایی، ابراز امیدواری کرد بقیه مراحل انتخابات هشتمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با شفافیت و به درستی به پیش رود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago