مصاحبه با آقایان ریحانی و نجفیان از مدیران شرکت ساچ نخ

       ما توان صادرات نخ به ترکیه را داریم

مجموعه ساچ نخ یکی از معدود تولیدکنندگان نخ پلی استر BCF  در ایران است. این مجموعه توسط علی ریحانی اداره می شود؛ مدیریت کارخانه  این مجموعه نیز با مهندس نجفیان است. چندی پیش راهی دفتر ایشان در یکی از محلات مرکزی تهران شدیم و در خصوص فعالیت این مجموعه و تولیدات شان با آن ها به گفت و گو نشستیم.

◄ مجموعه شما فعالیت اش را از چه زمانی آغاز کرده است؟
فعالیت غیر رسمی ما از سال ۱۳۸۵ بود که بر الیاف نساجی متمرکز بود و بعد از مدتی به دلیل مشکلاتی که در شهرک صنعتی شکوهیه در زمینه تامین آب وجود داشت که به تولید نخ پلی استر و BCF تغییر یافت و در حدود یک سال بعد به صورت رسمی فعالیت مجموعه ساچ نخ در سه خط ذوب ریسی، تاب و هیت ست و با مشارکت بانک صنعت و معدن آغاز شد. از حدود سال ۹۱ تولید در مجموعه ما آغاز شده است.

◄ به اعتقاد شما صنعت نساجی نسبت به صنایع دیگر دارای مزیت نسبی است. چرا اینطور فکر می کنید؟
صنعت نساجی و به طور خاص در بخش تولید مواد اولیه با پتروشیمی مرتبط است و در حال حاضر ایران در این زمینه به خودکفایی رسیده است ؛ و در حال حاضر این دو واحد پتروشیمی در بخش خصوصی نیز توسط دو مدیر نساج اداره می شود. از آنجایی که این دو مجموعه توان هم پوشانی  محصولات یکدیگر را دارند در صورت بروز تحریم نیز می توانند مواد اولیه صنعت نساجی را تامین کنند. به علاوه هزینه تهیه و تولید چیپس پلی استر ارزان تر است و امکان تولید نخ از آن بسیار آسان تر است.

◄ نخ تولیدی شما نسبت به سایر محصولات چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟
ما توان تولید نخ پلی استر از چهار دنیر تا ۳هزار دنیر تک لا را داریم، توان رنگ کردن از طریق کیبلینگ را داریم، علاوه بر این امکان فریز نخ هم داریم( در این سیستم نخ نوعی حالت مجعد پیدا می کند که در صورت استفاده از آن در بافت فرش، فرش حالت پر تر و نخ های برجسته تر می شود و در صورت ضربه نخ های فرش به حالت اول باز می گردد) و در مقایسه با نخ های مشابه برتری ویژه دارد.

◄ به عنوان تولیدکننده مواد اولیه صنعت نساجی فکر می کنید این صنعت تا چه حد در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشد؟
به نظر من هر چه به تولید کالای نهایی نزدیک می شویم، ارزش افزوده ای که تولیدکننده کسب خواهد کرد بیشتر می شود. تولیدکنندگان فرش از ارزش افزوده بیشتری برخوردارند، و بعد از آن ها ما بیشترین سهم از ارزش افزوده را داریم؛ البته بازار تولیدکنندگان فرش در مقایسه با ما بازار متکثر تر و مشتریان آن ها بیشتر هستند اما به این مسئله هم باید توجه داشت که ترکیه به عنوان یک رقیب عمده و بزرگ در کنار ما قرار دارد و با توجه به مزایا و جایگاهی که در بازار هی جهانی دارد، این امکان را برای ما فراهم کرده است که بتوانیم به بازارهای خارجی هم ورود پیدا کنیم و از طریق صادرات، ارز آوری هم داشته باشیم.

◄ مزیت شما چیست که امکان ورود به بازارهای جهانی را برای فراهم می دانید؟
همانطور که اشاره کردم امکان تولید چیپس پلی استر به عنوان ماده اولیه برای ما فراهم است و برای تولید نخ  نیازی به واردات نداریم و از این جهت دارای مزیت هستیم.

◄ قطعا وجود مواد اولیه به تنهایی کافی نیست. آیا ما از دانش فنی کافی برای بهره برداری از آن برخورداریم؟
تکنولوژی همراه با ماشین آلات وارد می شود و امکان ندارد که تکنولوژی جدیدی به ایران وارد شود و ما نتوانیم دانش فنی را کسب نمائیم.
ما در مجموعه خودمان سعی کردیم تمام اطلاعات فنی درباره ماشین آلات را همراه با آن خریداری کنیم و دانش فنی برای فهم عملکرد آن در گذر ایام به دست می آید.

◄ چه برنامه هایی را در راستای مدیریت کیفیت در نظر گرفتید؟
کیفیت محصولات ما به عنوان یک کالای واسطه ای در ماشین آلات آن پیش بینی شده است. در کل مستربچ نسبت به انواع دیگر از مزیت بیشتری برخوردار است.

◄ محصول شما برای بافت کدام نوع از فرش ها مناسب تر است؟
از این نوع نخ می توان هم در تولید فرش های سنتی و هم فرش های فانتزی و مدرن استفاده کرد.

◄ چه آینده ای را برای این صنعت پیش بینی می کنید؟
ایران از گذشته در زمینه کفپوش پیشتاز بوده، در زمینه فرش دستباف همچنان پیشروست اما در زمینه فرش ماشینی و مصنوعات به دلیل وارداتی بودن تکنولوژی مورد نیاز آن کمی عقب تر از بازار جهانی حرکت کرده ایم؛ با این حال طی سال های اخیر و با توسعه حضور شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی توانستیم به بازار جهانی نزدیک شویم و می توان گفت آینده خوبی خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به اینکه ترکیه به تولید نخ های پلی استر BCF نیاز دارد، در صورت رکود تولید داخلی امکان فروش برای ما همچنان فراهم است.

تهیه و تنظیم: شیما شعاعی

منبع: شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

15 ساعت ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

22 ساعت ago

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

2 روز ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

2 روز ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

3 روز ago