مصاحبه با آقای میر عبدالرضا شکوهی – مدیر عامل شرکت پرستو تجارت

 

 

کاهش تعرفه واردات مواد اولیه نساجی،راهی برای تقویت تولید

یکی از بخش هایی که به طور مستقیم در سیاست های اقتصادی کشور و حال و روز تولید و صنعت تاثیر گذار است تصمیمات دولت برای نحوه ورود و خروج کالاها به کشور است. چه بسا که بسیاری از این ورود و خروج ها و تصمیمات می تواند به طور جدی بخش هایی از صنعت را تهدید کند و یا آنها را در جهت تقویت و رشد هدایت کند. در این بخش با آقای شکوهی مدیریت عامل شرکت پرستو تجارت در خصوص برخی از مسایل مربوط به این حوزه گفتگو می کنیم

 

 

در ابتدا راجع  به اهم فعالیت ها و خدمات شرکت پرستو تجارت و سوابق آن در بخش صنایع نساجی بیشتر توضیح دهید. شما چه خدمات ترخیص کالا و مشاوره بازرگانی به شرکت ها می دهید؟

شرکت پرستو تجارت آریا در سال ۱۳۸۳ به صورت رسمی به منظور ارائه خدمات نوین و متنوع تجاری و بازرگانی و خدمات ترخیص کالا تشکیل گردید که به دلیل ارتباط دوستانه اینجانب با بزرگان و تجار بازار فرش و نساجی ایران و همچنین علاقه شخصی، اهم خدمات خود را در این زمینه متمرکز نمودیم و به لطف پروردگار امروز این شرکت توانسته است کلیه خدمات مربوط به ترخیص کالا و واردات نظیر : مشاوره، اخذ ثبت سفارش، اخذ مجوز های ورود و ترخیص در سریعترین زمان از گمرک را به تجار و تولید کنندگان صنعت نساجی کشور ارائه نماید که در این زمینه خوشبختانه در بحث تکریم مشتریان و حجم و تنوع خدمات به رکورد قابل ملاحظه ای دست یافته ایم.

 

لطفا در رابطه با اهمیت مشورت شرکت های نساجی با شرکت های معتبر گمرکی و تاثیر آن بر روی تسهیل کار ایشان توضیحاتی را بفرمائید.

البته قبل از هر کاری مشورت پایه  و اساس آن را مستحکم تر می کند که نتیجه آن تدوین دقیق روند کار، سرعت عمل در کار و آرامش  و اطمینان را به ارمغان می آورد و به دلیل کثرت و تنوع بخشنامه های گمرکی و اداری همیشه به مشتریان محترم توصیه می نماییم که قبل از انجام هرگونه خرید خارجی در خصوص نحوه ورود و ترخیص آن مشورت های لازم را اعمال نمایند. شرکت پرستو تجارت آریا همواره به صورت رایگان آماده ارائه خدمات مشاوره به روز به کلیه وارد کنندگان می باشد.

 

بسیاری از خوانندگان مجله کهن علاقه مند هستند در خصوص امکان و یا عدم امکان ورود ماشین آلات دست دوم به کشور و چگونگی ورود این ماشین آلات از دیدگاه قانونی اطلاعات بیشتری داشته باشند. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.

ورود و ترخیص کلیه ماشین آلات دست دوم با اخذ مجوز از وزارتخانه ذیربط یا وزارت صنعت معدن و تجارت امکان پذیر است. البته اگر ماشین آلات وارداتی نو باشند وارد کننده می تواند از پرداخت حقوق گمرکی نیز معاف باشد که این امر با صدور مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت امکان پذیر است و در خصوص ماشین آلات دست دوم نیز حدود ۹۵ درصد این نوع از کالاها دارای حقوق ورودی زیر ۱۰ درصد است که در این خصوص شرکت ما آماده ارائه مشاوره به کلیه عزیزان می باشد.

 

با توجه به کاهش تعرفه های گمرکی الیاف پنبه و نخ جوت چه تغییراتی در مبادلات این دو کالای مهم برای صنعت نساجی و فرش ایران رخ می دهد؟

تعرفه ورودی نخ جوت و الیاف پنبه با همت دولت محترم در حال حاضر به ۴ درصد کاهش یافته است که این امر باعث شکوفایی اقتصاد و بازار تولید و همچنین افزایش تمایل برای واردات این کالاها خواهد شد و در نهایت با برنامه ریزی های مدون و کارشناسانه می تواند به پیشرفت اشتغال زایی و کاهش قیمت عرضه به بازار و رضایت مصرف کننده را در پی داشته باشد. در واقع موفقیت های اقتصادی کشورهای بزرگ در همه زمینه ها مدیون کاهش تعرفه ها و هزینه های مواد اولیه ورودی مورد نیاز صنایع آن کشورها بوده است.

 

 

همانطور که می دانید کالاهایی که با تبانی و به صورت مخفیانه بدون انجام تشریفات گمرکی از طریق گمرکات رسمی یا در پوشش رویههای قانونی مثل ترانزیت به کشور وارد میشوند و یا همان قاچاق از مهلک ترین آسیب های صنعت نساجی کشور است. چگونه می توان با این معضل روبرو شد؟ نظر شما چیست؟

در مورد جلوگیری از قاچاق کالا دولت و نیروی انتظامی در سال های اخیر بدلیل اقتدار در برخورد با این معضل به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند، در زمینه نساجی میتوان به قاچاق انبوه پارچه و پوشاک از تمام مبادی ورودی کشور اشاره کرد که در سالهای اخیر کاهش یافته است. این امر باعث افزایش عرضه کالاهای تولید داخل گردیده است و عمده کالاهای صنایع نساجی ما از نظر کیفیت امروزه هم تراز با کیفیت جهانی در حال رشد است و بهترین راهکار مبارزه با این معضل کاهش کارشناسانه تعرفه کالاهای پر مصرف نظیر پوشاک و پارچه و غیره و همچنین کاهش ۱۰۰ درصد تعرفه مواد اولیه تولیدی این کالاها برای ورود به کشور جهت پویایی و ایجاد رقابت کیفی محصولات تولید داخل با محصولات خارجی قاچاق شده است.

 

طولانی بودن زمان انجام تشریفات گمرکی کالاها چه تاثیری بر روی قیمت کالا دارد و چه دردسرهایی را برای تولید کننده ایجاد می کند؟

طولانی بودن زمان تشریفات گمرکی باعث بالا رفتن قیمت تمام شده ورود کالا و پرداخت هزینه های جانبی گزاف نظیر انبارداری  امور بندری و حق توقف شرکت های حمل کننده کالا در مبداء ورودی نسبتا باعث افت تولید و ضرر رساندن به تولید کننده و از دست دادن قراردادهای تجاری و بازار مصرف خواهد شد که در حال حاضر اجرای استاندارد بر روی اکثر کالاهای وارداتی بیشترین سهم را در طولانی شدن زمان انجام تشریفات گمرکی دارد.

 

نقش کنونی گمرک منحصراً در وصول حقوق و سود و عوارض با رعایت قانون مقررات صادرات و واردات خلاصه گردیده ، به نظر شما نقش واقعی این سازمان در اقتصاد کشور کجاست ؟

البته گمرک به عنوان امین دولت بیشترین نقش را در دریافت حقوق و عوارض ورود کالا به کشور دارد و در واقع مجری قانون است و از نکات قابل توجه خدمات گمرک ایران به تجار و تولید کنندگان شامل : ارائه قوانین مدون جهت تسریع کار و استفاده از کارشناسان موفق و خبره در ارائه خدمات به ارباب رجوع و ارائه سایر خدمات جهت رضایت مندی وارد کنندگان محترم کالاست که در این حیطه اقدامات گمرک شهید رجایی بندرعباس با استفاده از پرسنل و مدیران موفق و خدمت گذار و خاکی نهاد، شایسته تقدیر است. نقش واقعی گمرک در اقتصاد کشور می تواند بسیار بهتر از حال حاضر باشد که این امر با تدوین قانون جدید امور گمرکی و استفاده از دانش جهانی و امکانات مدرن تا حدودی محقق خواهد شد.

 

باتوجه به اجباری شدن استاندارد برای بسیاری از کالاها و فرش ماشینی این امر چه تاثیری بر روی روند ترخیص کالاها و یا صدور کالاهای صادراتی دارد؟ مسائل و مشکلاتی که برای صاحبان کالا و تجار و بازرگانان بهوجود آمده است چیست؟

متاسفانه اجرای استاندارد اجباری برای بسیاری از کالاها در کشور ما بدون مطالعه و برنامه ریزی قبلی و بدون ایجاد زیر ساخت های لازم نظیر آماده کردن آزمایشگاه های مربوطه و سایر مسایل حاشیه ای صورت گرفت و این موضوع باعث نارضایتی و سردرگمی بسیاری از وارد کنندگان گردید که در بسیاری از موارد هیچ آزمایشگاهی امکانات تست یک محصول وارداتی را ندارد و موجب طولانی شدن زمان ترخیص کالا و افزایش هزینه های جانبی میگردد، البته همت بلند مسئولان در اجرای استاندارد و ایمن سازی ملی شایسته قدردانی است اما بهتر است سازمان استاندارد با تکمیل زیر ساخت های آزمایشگاهی وتخصصی نسبت به رفع مشکلات وارد کنندگان اقدام نماید چنانکه مستحضرید با توجه به کمبود آزمایشگاه های تخصصی سازمان استاندارد، اکثر آزمایشگاه های خصوصی جهت تست کردن و صدور مجوز ترخیص بعضی از کالاها علاوه بر طولانی کردن زمان ترخیص رقم های میلیونی از وارد کنندگان مطالبه می نمایند. همچنین از خدمات خوب سازمان استاندارد در این مدت میتوان به همکاری بسیار خوب در ارائه مجوزهای ترخیص به شرکت های تولیدی یاد کرد که شایسته تقدیر است.

 

 

لطفا در رابطه با امکان جدید ترخیص کالای تولید کنندگان بزرگ بدون پرداخت حقوق ورودی بیشتر توضیح دهید.

امکان ترخیص کالای تولید کنندگان بزرگ در واقع به صورت رایگان نمی باشد بلکه تولید کنندگان محترم می توانند با ارائه ضمانت نامه بانکی به گمرک کالاهای خود را به صورت نسیه ترخیص نمایند و یا می توانند با ارائه مجوز معافیت صادره از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت از پرداخت حقوق گمرکی معاف باشند که شرکت ما در این زمینه نیز آماده ارائه خدمات به تولید کنندگان محترم می باشد.

 

تحریم ها چه تاثیری بر روی فعالیت های شرکت شما داشته است؟

متاسفانه تحریم ها تاثیر زیادی بر حجم کارهای ما و حجم واردات و صادرات کالا داشته است و همچنین این موضوع باعث کاهش شدید واردات و عرضه کالا به بازار و افزایش بی سابقه قیمت کالاها گردیده است. در این خصوص شرکت ما هم از این قائده مستثنی نبوده و ما با کاهش ۶۰ درصد خدمات و اسناد و کار  مواجه گشته ایم و متاسفانه با توجه به سیر پیوسته این مشکل به ناچار پرسنل شرکت از ۹ نفر در حال حاضر به ۵ نفر کاهش یافته است.

 

بیشترین حجم کالاهای ترخیصی نساجی به چه بخش هایی اختصاص دارد؟

بیشترین حجم کالاهای ترخیص نساجی کشور در شرکت ما به بخش مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی نظیر: جوت، پلی استر و … اختصاص دارد که به لطف پروردگار با توجه به کسب رضایت حداکثری مشتریان شرکت ما در این زمینه دارای رکورد ترخیص ۳۱۰۰ تن در ماه در این بخش است و خدمت به فعالان این صنعت کهن بزرگترین افتخار برای ما محسوب می شود.

 

در پایان هر آنچه لازم می دانید مطرح شود و در سوالات ما ذکر نشده را اضافه نمائید.

در پایان برای کلیه دست اندرکاران مجله پربار و ارزشمند کهن و همه مسئولان و همه کسانی که در هر جای این کره خاکی به هر نحو برای اعتلای نام و پرچم میهن عزیز و سربلندی و اقتدار تولید ملی و صنایع کشور مشغول خدمتگذاری هستند از درگاه الهی آرزوی موفقیت، سلامتی و سربلندی می نمایم و امیدوارم با حمایت های همه جانبه مسئولان، صنعت نساجی ما هر روز قدم های بلندتری در رسیدن به جایگاه شایسته و واقعی خود بردارد که این امر قطعا باعث افزایش اشتغال و رفاه عمومی شکوفایی نیمی از اقتصاد کشور و رضایت مندی تجار و تولید کنندگان محترم را به دنبال خواهد داشت.

 

مجله نساجی کهن – شماره ۱۴ (مهر ۱۳۹۱)

 

فرم اشتراک

بازار آنلاین نساجی

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago