Categories: اخبار نساجی

مصرف انرژی صنایع معدنی ۲۰ درصد بیش از استاندارد جهانی/ اصلاح فرآیند مصرف در ۳ واحد بزرگ

 

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: مصرف انرژی در واحدهای صنایع معدنی ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از استانداردهای جهانی است که این مسئله باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید در کشور شده است.

مهدی کرباسیان در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در مورد برنامه وزارت صنعت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی واحدهای صنعتی، اظهار داشت: برای استفاده بهینه از انرژی در بخش صنعت و معدن، کمیته‌ای در وزارت صنعت تشکیل شده و در ایمیدرو نیز کمیته‌ای برای این کار ایجاد شده است.

وی با اشاره به بالا بودن مصرف انرژی در واحدهای صنعتی کشور، گفت: در صنعت آلومینیوم به دلیل قدیمی‌ بودن تکنولوژی تولید، مصرف انرژی ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از استانداردهای جهانی است که این رقم در صنعت فولاد و برخی صنایع دیگر نیز دیده می‌شود.

رئیس سازمان توسعه معادن، بهینه‌سازی مصرف انرژی را از جمله اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف انرژی واحدهای تولیدی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد اجرای طرح نفلین سینیت سراب نیز گفت:‌ این پروژه سال‌‌‌ها است که در منطقه سراب مطرح است و طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه تکنولوژی تولید آن تنها در اختیار دو کشور قرار دارد، اجرای این پروژه با محدودیت روبرو بوده است.

کرباسیان افزود: هفته آینده هیئتی برای نهایی شدن قرارداد این طرح سفر خواهد کرد.

وی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه طرح‌های توسعه‌ای سازمان ایمیدرو طی سال‌ جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای اختصاص یافته است.

کرباسیان با اشاره به بخشنامه دولت برای ثابت ماندن قیمت محصولات صنعتی تا پایان خرداد ماه، گفت: در این مورد برای تأمین بخشی از هزینه تمام شده صنایع در حال مذاکره هستیم تا از محل هدفمندی یارانه‌ها، مبلغی به صنایع اختصاص یابد و امکان ثابت ماندن قیمت‌ها وجود داشته باشد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه مصرف آلومینیوم یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی کشورها است، گفت: در دنیا میزان مصرف این محصول ۴۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تن است که با رشد ۴.۵ درصدی در سال گذشته همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۵۰ میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه آلومینیوم به دلیل سازگاری با محیط زیست، در حال جایگزین شدن به جای فولاد در دنیا است، گفت: ۵۰ درصد تولید آلومینیوم دنیا توسط چین انجام می‌شود و در ایران نیز از نظر معادن بوکسیت (ماده اولیه برای تولید پودر آلومینا و تولید آلومینیوم) ذخایر قابل توجهی وجود دارد که بسیاری از این ذخایر اکتشاف نشده‌ است.

وی افزود: قرار است کارخانه ۳۶ هزار تنی آلومینیوم برای تولید آلومینیوم با استفاده از مواد استخراجی از معدن جاجرم ایجاد شود که بخشی از تجهیزات آن به کشور وارد شده است.

به گفته وی، تولید آلومینیوم ایران تا سال ۱۴۰۴ باید به ۱.۵ میلیون تن برسد که در سال گذشته تنها ۳۵۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شده است.

وی مشکل تأمین برق را از جمله مهم‌ترین دلایل پایین بودن تولید آلومینیوم در کشور در مقایسه با ظرفیت نصب شده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر واحدهای تولید آلومینیوم در هرمزگان با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

رئیس سازمان توسعه معادن افزود:‌ ظرفیت تولید واحد ایرالکو ۲۳۰ هزار تن و ظرفیت تولید هرمزال و المهدی ۲۵۰ هزار تن است که در حال حاضر از تمام این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

وی افزود: واحد آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی در منطقه انرژی‌بر لامرد در حال ایجاد است که قرار است تا یک ماه آینده گشایش اعتبار برای این طرح با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی تصریح کرد:‌ ۴۹ درصد سهم این پروژه به ایمیدرو و ۵۱ درصد آن به گروه سرمایه‌گذاری غدیر اختصاص دارد.

کرباسیان تصریح کرد: پروژه ۱۷۵ هزار تنی آلومینیوم مسجد سلیمان نیز در مرحله گشایش اعتبار است که با اجرای این طرح توسط بنیاد مستضعفان، ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور به یک میلیون تن خواهد رسید.

وی از پیگیری خرید بوکسیت از معادن قزاقستان خبر داد و گفت: امیدواریم تفاهم لازم در این مورد بین دولتها انجام شود.

به گفته وی، خرید بوکسیت از معدن گینه از دیگر طرح‌هایی است که توسط دولت پیگیری می‌شود.

کرباسیان افزود: این معدن دارای بیش از ۶۰۰ میلیون تن ذخیره است که سازمان توسعه معادن با دولت گینه در این معدن شریک است.

وی تأکید کرد: فعال شدن این معدن نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که در حال پیگیری این کار هستیم.

وی با اشاره به بالا بودن مصرف انرژی در واحدهای ایرالکو، المهدی و هرمز‌ال، گفت: اصلاح خط تولید این کارخانه‌ها در دست انجام است تا قیمت تمام شده تولید آنها کاهش یابد.

رئیس سازمان توسعه معادن در ادامه از برگزاری کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم در روزهای ۴ و ۵ خرداد ماه خبر داد و گفت: این کنفرانس در هتل المپیک و با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که در نهایت ۱۴۰ مقاله پذیرفته شده‌‌اند.

به گفته وی، از این تعداد ۴۰ مقاله در کنفرانس ارائه می‌شود و ۱۰۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago