Categories: اخبار نساجی

مطالبات معوق بانکی ۵۴ هزار میلیارد تومان

 

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر تجدید ساختار نظام بانکی کشور اجرای طرح‌هایی نظیر طرح شبنم و برنامه‌های تعزیراتی را مناسب شرایط فعلی کشور ندانست.

یحیی آل اسحاق در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: در همایش‌هایی که هفته گذشته برگزار شد اعلام گردید مطالبات معوقه بانکی به مرز ۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که نسبت تسهیلات داده شده به منابع بانکها رشد ۱۰۹ درصدی داشته است.

وی افزود: میزان تسهیلات پرداخت شده به ۹ برابر حجم سرمایه بانک‌ها بالغ شده است و باید نسبت به فاصله ایجادشده میان نسبت منابع به مصارف بانک‌ها که به حد بغرنجی رسیده است نگران بود.

آل اسحاق اظهار داشت: باید در نظام بانکی و سیاست‌های آن تجدیدنظر کرد و اجازه نداد که مشکلات بوجود آمده بزرگتر شود به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به نحوه تامین مالی این بخش‌ها است که بیشتر این مشکلات از آنجا ناشی می‌شود که در واحدهای تولیدی کشور نیاز به منابع مالی ۲.۵ برابر بالاتر از حد استانداردهای بین‌المللی است و مشکل دیگر مربوط به قفل شدن منابع می‌شود به طوری که بروکراسی ایجاد شده اجازه نمی‌دهد تا بخش خصوصی به منابع مالی دسترسی داشته باشد.

وی افزود:‌در حال حاضر بانکها برای گشایش اعتبار ۱۲۰ درصد سپرده از متقاضیان طلب می‌کنند لذا گشایش اعتبار این روزها به یکی از مشکلات اصلی بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده است.

آل اسحاق گفت:‌فرایند ثبت سفارش طولانی و هزینه‌بر شده و بارها خواسته‌ایم تا این مشکلات حل شود به طوری که مجموعه قوانین تصویب شده از سوی دولت به رغم ایده‌آل بودن در شرایط فعلی کشور دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است و ما معتقدیم که طرح‌هایی مثل طرح شبنم که در حالت ایده‌آل می‌تواند طرح خوبی باشد در شرایط فعلی مناسب حال اقتصاد کشور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شکاف بوجود آمده بین بخش مالی اقتصاد و حوزه واقعی اقتصاد گفت:‌ سودآوری بخش واقعی اقتصاد ۱۰ تا ۱۵ درصد است اما هزینه‌های بانکی ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را به گردن بنگاه‌های اقتصادی انداخته است.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری‌ها اظهار داشت: ما در زمان جنگ تحمیلی با توجه به شرایط از قیمت‌گذاری استفاده کردیم و در زمان خودش نتیجه هم داد اما در حال حاضر این رویه مناسب اقتصاد کشور نیست و نتیجه عکس می‌دهد لذا دولت باید سیاست‌های راهگشا را پیش بگیرد چرا که سیاست‌های تعزیراتی بر بخش تولیدی کشور فشار وارد می‌کند.

آل اسحاق با اشاره به ظرفیت‌های وارد شده به صندوق توسعه ملی گفت: امروز زمان آن رسیده تا ظرفیت‌های ایجاد شده در بودجه سال ۹۱ در صندوق توسعه ملی سرعت عملیاتی به خودش بگیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها(ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

12 ساعت ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

2 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

2 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

3 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

3 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

7 روز ago