مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تودیع و معارفه مدیر موزه فرش ایران بر معرفی هر چه بیشتر هنر فرش ایران در مجامع جهانی و حضور در نمایشگاههای بین المللی فرش تاکید کرد.
به گزارش پورتال فرش ماشینی ایران به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان تهران محمد حسین فراهانی در مراسم تودیع و معارفه مدیر موزه فرش ایران طی سخنانی به نقش موزه ها در توسعه و تبیین هویت فرهنگی جامعه پرداخت و گفت: آثار موزه ای و بناهای بجا مانده حاصل کار، تلاش،اندیشه و فرهنگ نیاکانی است که پیش از ما زیسته اند و ما امروز تنها جلوه هایی از هنر و خلاقیت آنان را در موزه ها شاهد هستیم و وظیفه ما پاسداری از این گنجینه های بی بدیل و انتقال آن به نسل های آینده است.
وی با تاکید بر اینکه آثار هر موزه بیانگر بخشی از تاریخ هر کشوری است و هر موزه با توجه به تخصصی بودن آن دارای تعاریف و پیچیدگیهایی خاصی است از موزه فرش به عنوان یکی از موزه های برتر کشور و خانه فرش ایران که پاسدار دستاوردهای نیاکان این سرزمین پهناور است یاد کرد و اظهار داشت: ما باید به صورت سیستماتیک کار کنیم و این هنر مردمی را با استفاده از دستاوردهای نوین علمی بیش از پیش به جهانیان معرفی کرده و در جهت توسعه و گسترش آن به اقصی نقاط جهان بکوشیم.
فراهانی حضور فعال در نمایشگاههای تخصصی خارجی به منظور معرفی هر چه بیشتر هنرفرش ایرانی، برپایی همایش های تخصصی، برگزاری کلاس های آموزش و پزوهش محور را ازجمله اقدامات آتی موزه فرش برشمرد.
وی تغییرات مدیریتی را به مسابقات دو امدادی تشبیه کرد و گفت: در مراحلی برای رسیدن سریع به نتایج باید کار به افراد تازه نفس با تکیه و استفاده از تجارب مدیریت های پیشین سپرده شود.
پرویز اسکندرپور خرمی مدیریت پیشین این موزه نیز در سخنانی به ارایه گزارشی از عملکرد موزه در زمینه برپایی نمایشگاههای تخصصی، بافت فرش، تجلیل از پیشکسوتان هنر فرش ایران پرداخت.
صدیقه قدرت آبادی نیز در جلسه معارفه خود فرش ایران را نمادی از هنر این سرزمین کهن که عناصر فرهنگی آن صدها سال به اقصی نقاط جهان برده شده و تحسین جهانیان را به همراه داشته دانست.
وی با اشاره به سابقه چندین هزار ساله فرش ایران و فراز و نشیب آن از پیشرفت این هنر و صنعت در دوران اسلامی و ورود عناصر مقدس و مذهبی نظیر آیات قرآن، شمایل امامان، صحنه های از وقایع تاریخی و مقدس نظیر وقایع کربلا و … یاد کرد.
قدرت آبادی معرفی فرش ایران را با در نظر گرفتن ظهور فرش ماشینی و تقلید هنر فرش ایران و سوء استفاده از محبوبیت و مرغوبیت و اعتبار فرش ایران با انگیزه بدست آوردن سود فراوان از سوی دیگر کشورها با همکاری دستگاههای مرتبط از جمله ماموریت های فرهنگی این موزه عنوان کرد.
گفتنی است ، قدرت آبادی دانش آموخته رشته باستان شناسی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد است. وی کارشناسی بخش دوره اسلامی موزه ملی ایران، کارشناسی آموزش اداره کلموزه ها، کارشناس مسئولی بخش موزه داری موزه رضاعباسی و کارشناسی امور فرهنگی و قراردادهای موزه ای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران را در کارنامه کاری خود دارد.
نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…
فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…
ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفتهای چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکتهای…
شرکتهای دانشبنیان در ایران به شرکتهایی اطلاق میشود که بر پایه دانش و فناوریهای نوین…
مجتبی دستمالچیان در حاشیه نخستین رویداد ملی پلیمر، نساجی و پوشاک زنجان افزود: امروز که…
نساجی بروجرد؛ توسعه ۱۶۶ درصدی و نیاز به حمایت بیشتر برای حفظ برند ملی فاطمه…