Categories: اخبار نساجی

معمارنژاد: اجرای سامانه هوشمند ترانزیت در گمرکات تهران و شهید رجایی

به گزارش خبرنگار مهر، عباس معمارنژاد در نخستین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه مطلوب و پتانسیل بالایی در انواع کریدورها برای این کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: هم‌ اکنون از ۱۴۵ گمرک فعال در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، حدود یک سوم آنها مجاز به فعالیت در امر ترانزیت و کارنه‌تیر هستند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ارگان‌های دست‌اندرکار ترانزیت اگر با هم هماهنگ باشند، رتبه تجاری ایران در دنیا از ۱۰۳ به ۸۷ کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۴۸ گمرک مبدأ و ۵۱ گمرک مقصد در ترانزیت داریم، افزود: در سال ۲۰۱۰ میلادی ۹ میلیارد تن کالا در جهان مبادله شد که ۸.۳ میلیارد تن آنها از طریق دریا و بنادر بوده است؛ در ایران هم ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق بنادر انجام می‌شود.

‌رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ترانزیت خارجی باید در گمرک ثبت شود، گفت: لازم است به سمتی برویم که سامانه ترانزیت به‌روز شود، هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا یک سامانه در گمرک فعالیت ترانزیتی را به طور کامل انجام دهد.

معمار‌نژاد افزود: هم‌ اکنون ۹۰ درصد سامانه هوشمند ترانزیت در دو گمرک تهران و بندر شهید رجایی فعال است و در ۸ گمرک دیگر هم ظرف دو ماه آینده به مرحله عملیاتی می‌رسد.

‌رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نبود زیرساخت‌ها و بسترهای مخابراتی و پهنای باند در مبادی و طول مسیرهای مجاز ترانزیت، نبود تجهیزات کنترلی، نبود نظارت کامل در طول مسیر مجاز ترانزیت، عدم استفاده از ظرفیت ناوگان ریلی و عدم وجود انبار دپوی کالای ترانزیتی در مبادی ورودی و خروجی، برخی چالش‌های گمرک ایران در ترانزیت است.

معمار‌نژاد با اشاره به لزوم به کارگیری ابزارها و شیوه‌های نوین در این‌باره گفت: سیستم یکپارچه نرم‌افزاری جهت تشریفات ترانزیت خارجی لازم‌الاجرا است.

وی با تأکید بر لزوم سرعت گرفتن پروسه عبور کامیون‌ها ازگمرک و مرز، تصریح کرد: اجرای پروژه دروازه مشترک با گمرک کشورهای همجوار، اجرای کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرز و تجهیز گمرکات مرکزی به تجهیزات نوین نظیر دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری، برخی از اقدامات در زمینه توسعه ترانزیت است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آموزه‌های رویداد IFCO 2024 استانبول

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نمایشگاه İstanbul Fashion Connection هفده الی…

17 ساعت ago

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر در واحدهای…

2 روز ago

کاهش صادرات صنعت نساجی ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴

صادرات بخش نساجی و مواد خام ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه ۱۴۰۳ (ژانویه تا…

2 روز ago

کنفرانس تخصصی مدیریت آب و بازچرخانی پساب در صنعت

شرکت جهان اروم اُیاز و شرکت جهان اروم آراز با همکاری سازمان ملی محیط زیست…

4 روز ago

انتظارات فعالان صنعت نساجی از دولت جدید

درخواست فعالان نساجی ایران از دولت برای رفع چالش‌های اساسی صنعت فعالان صنعت نساجی ایران،…

5 روز ago

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

المپیک ۲۰۲۴ فرصتی دیگر برای فرش تبریز است تا بار دیگر، پس از پرچم‌داری در…

6 روز ago