Categories: اخبار نساجی

مقابله با مافیای مد

نویسنده: زینب سلیم

چند هفته ای است که طرح تشدید امنیت اخلاقی آغاز شده است و البته بازخوردهای خوبی نیز در جامعه داشته است. چندی پیش بود که مسئولین اطلاع رسانی نیروی انتظامی خبر از درخواست۷۰ درصدی مردم از تداوم فعالیت پلیس امنیت اخلاقی دادند .غنی لو گفت: نیروی انتظامی پس از اجرای طرح گشت پلیس امنیت اخلاقی در سطح جامعه ارزیابی انجام داد و براساس آخرین ارزیابی معلوم شد که نزدیک به ۷۰ درصد از مردم دوست دارند که این گشت ادامه پیدا کند و نزدیک به ۲۵ درصد درخصوص اصل طرح مشکلی نداشتند بلکه در مورد شیوه های اجرایی نظراتی را ارائه دادند ضمن اینکه ۵ درصد از مردم نیز از اساس اعتقادی به این گشت ندارند.

البته نیروی انتظامی در طرح جدید تنها به برخورد با افراد بدحجاب نیندیشیده است بلکه در این طرح مقابله با تولیدکنندگان پوشاک نامناسب نیز در دستور کار است که به نظر می رسد در صورت برخورد جدی نیروی انتظامی تاثیر چشمگیری در وضعیت حجاب خواهد داشت. امروز بر اساس شواهد و قراین برخی از تولیدکنندگان اصلی پوشاک زنان دانسته یا ندانسته جامعه ایرانی را به سمت کشف حجاب سوق می دهند. پوشاکی که امروز در کلانشهر ها مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت حلقه های یک برنامه برای کشف حجاب است و هیچ کس نمی تواند مدعی خلاف این امر شود.

اخیرا نیزدبیرکارگروه مد و لباس وزارت ارشاد با بیان اینکه مافیای سه سر در بازار مد و لباس کشور یکه تازی می کنند گفت: چرخه ورود مد از طریق ماهواره و رسانه بسیار پیچیده است و حتی با وجود تلاش نیروی انتظامی برای برخورد با این پدیده باز هم شاهد تولد مافیای جدید در این عرصه هستیم.عیسی کشاورز با بیان اینکه مثلث مافیای مد و لباس در کشور همچنان در حال فعالیت است گفت: یک سوی این مثلث را افراد سودجو و فرصت طلب در حلقه مد و لباس کشور تشکیل می دهند که هیچ گونه عنادی با نظام نداشته و تنها به دنبال سود بیشتر از ارائه مدها در جامعه هستند.وی افزود: ظلع دوم این مثلث را جریانهای معاند نظام تشکیل می دهند به نحوی که این جریان هدفمند با هزینه کلان در بخش مد و لباس قصد ضربه زدن به پوشش اسلامی در ایران را دارند.دبیرکارگروه مد و لباس وزارت ارشاد ماهواره ها، رسانه ها و جریان فرهنگی را ضلع سوم مثلث مد و لباس در جامه امروزی عنوان کرد و افزود: این چرخه بسیار پیچیده است و حتی با تلاشهای زیادی که نیروی انتظامی برای برخورد با این پدیده تهاجم فرهنگی انجام داده ولی باز هم شاهد تولد مافیای جدید در عرصه مد و لباس کشور هستیم.کشاورز با اشاره به اینکه گروه نخست که همان سودجویان عرصه مد و لباس در کشور هستند ناآگاهانه بیشترین آسیب را به جامعه وارد می کنند اظهار داشت: مانکنها وقتی در سطح میادین اصلی شهر پرسه می زنند مدها و رنگهای سال را تبلیغ کرده و به تبع آن جوانان و شهروندان تحریک شده و با رجوع به فروشگاههای لباس درخواست این نوع لباس و مد جدید را دارند و فروشنده هم برای تامین خواسته مشتری مجبور است لباس مورد نظر را از بازار تولید تهیه کند که این چرخه برای تولید کننده نفع مالی زیادی به همراه دارد.

البته از ابتدای اجرای این طرح اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک نیز نظارت و بازرسی بر نوع پوشش و برخورد با فروشندگان متخلف را با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی دنبال می کنند. ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه کشوری پوشاک با بیان این مطلب گفت: بر اساس آمارها و بازرسی های صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد فروشندگان مشکلی در این رابطه ندارند.شیرازی با بیان این مطلب که به فروشندگانی که نوع پوشش و برخورد آنها با مشتری زننده باشد در مرحله اول تذکر داده می شود، ادامه داد: در صورتی که تذکر داده شده مفید واقع نشود در مرحله بعدی برخورد جدی تری با این افراد صورت می گیرد. وی جمع آوری مدل ها و لباس های خلاف موازین و عرف جامعه را یکی از برنامه های اتحادیه دانست و خاطر نشان کرد: در پاره ای از اوقات برخی لباس ها با آرم و نمادهای انحرافی به بازار راه پیدا می کنند و فروشندگان پس از اطلاع از این موضوع از عرضه آن خودداری می نمایند. به گفته شیرازی، در حال حاضر بخش عمده ای از تولیدات لباس در داخل کشور متناسب با عرف جامعه صورت می گیرد و ناهنجاری های موجود در نوع پوشش به برگزاری نمایش های خانگی لباس بر می گردد.

البته اخیرا نیز گفت: خوشبختانه پس از یک ماه اجرای طرح تشدید امنیت اخلاقی ایجاد تغییرات اساسی در سطح کلانشهرها محسوس است که جای تقدیر از فرماندهی انتظامی شهرهایی که طرح در آنها اجرا می شود را دارد.وی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح تشدید امنیت اخلاقی فضا برای بدپوشش ها ناامن شده است، گفت: بازتاب های اجرای طرح نیز خوب بوده و مردم، ائمه جمعه، روحانیون معظم و تمامی مسئولان کلانشهرها ضمن حمایت جدی از آن با فرماندهی انتظامی استان ها همکاری ویژه ای داشته اند.رادان، ایجاد احساس امنیت در زمینه اخلاق و عرف جامعه و حفظ ارزش های دینی را خواسته اصلی نیروی انتظامی بیان کرد و افزود: با اجرای این طرح زمینه ورود به ماه مبارک رمضان و رعایت مسائل شرعی در این ایام بهتر فراهم می شود.

لذا در نهایت باید گفت امید است با مقابله جدی با تولید کنندگان پوشاک نا مناسب و مدهای غربی وضعیت پوشش در کلانشهر ها بهبود یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

20 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

22 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago