ملکه الیاف ها در حال پوست اندازی

به گزارش خبرنگار مهر، پیله تر ابریشم و نخ حاصل از آن بخشی از هویت ماست که زمانی اقتصاد ایران را پر رونق می کرد و ایران زمانی در کنار سایر کشورها تولید کننده ابریشم، فروش خوبی از این بخش داشت.

از اواخر دهه ۷۰ با کاهش تعرفه های وارداتی، افزایش واردات بدون نیاز سنجی و افزایش هزینه های تولید کاهش تولیدات ابریشم در کشور و گلستان کلید خورد.

ضرورت اجرای طرح جامع نوغانداری

با این حال در چند سال اخیر با تدوین طرح جامع نوغانداری، روزنه ای برای رونق صنعت ابریشم بافی در گلستان پیدا شد. کاهش هزنیه های تولید، گسترش صنایع جانبی، ایجاد رشته های دانشگاهی و رفع مشکلات نوغانداری و بکارگیری فناوری های نوین از محورهای طرح جامع نوغانداری است.

همچنین برای راه اندازی این صنعت رشته دانشگاهی آن نیز باید راه افتد و از آنجایی که رونق ابریشم علاوه بر جلوگیری از واردات سالانه می تواند برای ۸۰ هزار خانوار شغل ایجاد کند باید روند اجرای برنامه های آیین نامه نوغانداری شتاب بیشتری گیرد.

قام مقام بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: با شروع فصل بهار و در نیمه دوم فروردین، جعبه تخم نوغان بین پرورش دهندگان توزیع می شود و با توجه به شرایط جوی خوبی که داریم و نهالستان هایی که درایم بیش از چهار هزار جعبه توزیع شده است و اکنون در مرحله نهایی است و دو سه هفته بعد پیله های تر قابل عرضه است

هلاکو درباره قیمت خرید تضمینی کرم ابریشم گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است و با قیمت توافقی در بازار متفاوت است.

وی عنوان کرد: در یکی دوسال وضعیت نوغانداران بهتر شده است و کرم ابریشم به عنوان یک صنعت مادر تامین کنده حلقه های صنایع نساجی و فرش است.

وی گفت: از سال ۸۹ بصورت جدی و با برنامه در این حوزه ورود پیدا کردیم و در سال گذشته نیز این طرح ادامه یافت و همایشهای منطقه ای نیز برگزار شد.

قائم مقام بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان گفت: با اقدامات انجام شده، در حال حاضر روند تولید، افزایش داشته و امسال نیز پنج درصد رشد خواهد داشت.

غلامعلی هلاکو بیان داشت: گلستان رتبه دوم تولید کشور را دارد و گیلان با ۸۰ درصد تولید، مقام اول کشور را بر عهده دارد.

چالشهای ابریشم بافی

وی به چالش های صنعت ابریشم اشاره و اضافه کرد: قاچاق بی رویه، ابریشم های بی کیفیت، وورد الیاف رقیب برای ابریشم مصنوعی از جمله این چالشهاست که در سالهای اخیر با آن مواجه بوده ایم.

هلاکو افزود: همچنین قیمتها با هزینه و زحمت نوغاندار مناسب نبود و این عوامل موجب شد تا نوغانداری به چالش کشیده شود، ای اینرو به این فکر افتادیم که با جدیت ورود پیدا کنیم و لازم است که ما شرایط قبلی را در نظر گیرم.

وی عنوان کرد: در این بخش از واردات رسمی ابریشم جلوگیری شد و انشاء الله شاهد رونق نوغانداری در کشور باشیم.

هلاکو نبود مدیریت واحد در حوزه ابریشم و نوغانداریها را از جمله مسائل مطرح کرد و گفت: متولی ابریشم شرکت سهامی ابریشم است و سیاستگذاری در زمینه تولید تخم نوغان و تکثیر نهالهای توت را انجام می دهد و همچنین می طلبد یک هماهنگی بین دستگاههای دولتی صورت گیرد.

ابریشم بافی گلستان در حال پوست اندازی

وی درپاسخ به اینکه بیشتر فعالان نوغانداری استان افراد مسن هستند و به جوانگرایی در این بخش توجه نشده است، گفت: در سنوات گذشته تغییری در حال اتفاق است و نوغانداری استان در حال پوست اندازی است و از قشر پیر به سمت جوان در حال حرکت است.

به تاکید فعالان صنعت نوغانداری در گلستان، راه اندازی تشکل ها و شرکت های تعاونی فعال، اعمال مدیریت واحد، تخصیص تسهیلات کم بهره و درازمدت و بیمه فعالان این بخش می تواند، به احیای و رونق بیشتر این صنعت کمک کند.

بیش از چهار هزار نوغاندار در گلستان فعالیت دارند و ساالنه بیش از ۱۳۰ تن پیله تر در استان تولید می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها(ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

10 ساعت ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

2 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

2 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

3 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

3 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

7 روز ago