Categories: اخبار نساجی

منابع مبهم عیدی دولت به ملت

 

 

در حالی که قرار بود با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، هدف تقویت تولید و ترغیب مردم به اصلاح الگوی مصرف دنبال شود، اما بار دیگر ثابت شد که دولت از اجرای این قانون جز توزیع پول بین مردم هدف دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، بر اساس جدیدترین تصمیم دولت، قرار شد رقم مبهم و بدون منبع ۲۸ هزار تومان که در روزهای تعطیل نخست امسال به حساب مردم واریز شده بود به عنوان یارانه افزایش قیمت نان قابل برداشت شود.

در همان روزهای نخست واریز این مبلغ، این سوال از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که دولت، منابع این بخش را از کجا تامین کرده است؟ پاسخ دولتی ها این بود که این رقم قابل برداشت نیست و به همین دلیل فعلا منبع مشخصی ندارد.

تصمیم دولت این بود که این رقم را به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها منظور کند. با این وجود در میانه راه تصمیم جدیدی برای این ۲۸ هزار تومان گرفته شد.

به تازگی، با اصرار وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافت و به تبع آن، کارگروه های دولتی تصمیم گرفتند قیمت نان را در سراسر کشور باز هم اصلاح کنند.

افزایش قیمت حداقل ۱۶ درصدی و حداکثر ۳۳ درصدی قیمت نان، باعث شد که مردم، نمایندگان مجلس و حتی مراجع تقلید نسبت به آن موضع گیری کنند. دولت نیز تحت همین فشارها، به جای بازگرداندن قیمت نان به وضعیت پیشین، تصمیم گرفت یارانه ۲۸ هزار تومانی را آزاد کند تا مردم بتوانند این مبلغ را در ۹ ماه برای خرید نان هزینه کنند.

در حال حاضر دولت به ۷۵ میلیون نفر یارانه نقدی می پردازد. با محاسبه واریز ۲۸ هزار تومان به حساب این تعداد، مشخص می شود که دولت ۲۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. با این اقدام چند سوال مطرح می شود.

نخست این که این مبلغ از چه منبعی هزینه شد؟ آیا این رقم جزئی از منابع ۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی امسال است؟

سوال دیگر این که افزایش ماهیانه ۳ هزار تومان به یارانه نقدی هر نفر چه مشکلی را می تواند حل کند، در حالی که قطار شهری های کشور بیش از سه سال است که با وجود تصویب قانونی برای دریافت همین رقم از سوی دولت معطل اند و دولت هم به بهانه این که منبعی برای این پول در نظر گرفته نشده، از پرداخت آن خودداری می کند.

بر اساس اعلام سرپرست سازمان هدفمندی یارانه ها، به ازای هر ماه ۳ هزار تومان به یارانه نقدی برای ۹ ماه آینده هر نفر اضافه شده و مبلغ هزار تومان باقی مانده از ۲۸ هزار تومان بابت جبران افزایش قیمت نان در چند روز اخیر است! در واقع دولت ۷۵ میلیارد تومان از منابع کشور را فقط برای همین چند روز هزینه کرده است!

واقعیت این است که دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سردرگم مانده و بدون این که از تولید حمایتی داشته باشد، تلاش می کند منابع کشور را بدون هدف میان مردم توزیع کند. منابعی که قرار بود به صورت هدفمند میان اقشار ضعیف و نیز تولید در حال احتضار کشور هزینه شود.

آن چه دولت در پیش گرفته، به جای این که هدفمند کردن یارانه ها باشد، به نظر می رسد که هدردادن منابع ملی است که برای ذخیره آن، مردم با قبض های نجومی آب و برق و گاز مواجه شده اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

2 روز ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

2 روز ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

3 روز ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

3 روز ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

3 روز ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

4 روز ago