Categories: اخبار نساجی

مهمترین محورها و دلایل تحریم مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا توسط ایران

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون امنیت ملی، مهمترین محورها و دلایل تحریم مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا توسط کشورمان را تشریح کرد و گفت: گزارش ۳۰۰ مورد قتل در زندان‌های آمریکا از طریق شوک الکتریکی را در اختیار داریم.

علاء‌الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به تحریم ۲۶ مقام ارشد نظامی و سیاسی آمریکا توسط ایران، گفت: واقعیت این است که ما براساس مجموعه معیارهای حقوق بشری پذیرفته شده در عرصه جهانی، اعم از منشور حقوق بشر و مجموعه کنوانسیون‌های حقوق بشری و ضد تروریستی، طرح تحریم مقامات آمریکایی را در کمیسیون به تصویب رساندیم.

وی افزود: جرایم برخی از افراد مورد تحریم ایران، به لحاظ معیارهای حقوق بشری به حدی مردود است که در خود آمریکا هم رئیس‌جمهور این کشور در دوران تبلیغات انتخاباتی، تعطیلی زندان گوانتانامو را به عنوان یکی از فرازهای مهم تبلیغاتی خود مطرح می‌کرد.

* زندان گوانتانامو بزرگترین شکنجه‌گاه تاریخ معاصر است

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: با این وجود صاحبان قدرت در ایالات متحده به اوباما اجازه ندادند که وی نسبت به آنچه که وعده داده بود، یعنی تعطیلی زندان گوانتانامو عمل کند و عملاً بزرگترین شکنجه‌گاه تاریخ معاصر همچنان فعال است و انواع شکنجه‌ها در آن اعمال می‌شود. بنابراین کسانی که درگیر این شکنجه‌ها هستند حتماً ناقض حقوق بشر بوده و قطعاً باید تحت تعقیب قرار بگیرند.

بروجردی ادامه داد: براساس روال قانونی، مجلس طرح تعقیب مقامات آمریکایی را در صحن علنی بررسی کرده و پس از تصویب، کمیسیون مجدداً تصویب نهایی این طرح را در دستور کار خواهد داشت؛ ما در مقطع دوم فرصت لازم را خواهیم داشت که اقدامات مدنظر را انجام دهیم.

“پس از تصویب نهایی این طرح نیز رئیس مجلس آنرا برای اجرا ابلاغ خواهد کرد و سپس دولت نیز اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام خواهد داد. ”

* گزارش ۳۰۰ مورد قتل در زندان‌های آمریکا از طریق شوک الکتریکی را در اختیار داریم

وی اضافه کرد: آمریکا عملاً بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است و حتی در جامعه آمریکا هم نقض حقوق بشر به صورت سازمان یافته وجود دارد و ما در ابعاد مختلف شاهد این واقعیت هستیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، بیشترین زندانیان دنیا در اختیار آمریکا است به نحوی که از سال ۱۹۸۰ به بعد تعداد زندانیان ایالات متحده بیش از ۴ برابر شده، به این معنا که تعداد زندانیان آمریکا از ۵۰۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

بروجردی در ادامه با تأکید مجدد بر میزان بالای جرائم در ایالات متحده، گفت: براساس گزارش دادگستری آمریکا شکنجه‌های سازمان یافته در این کشور بسیار گسترده است؛ به طور مثال شوک الکترونیکی در این کشور اعمال ‌شده و از سال ۲۰۰۱ به بعد بیش از ۳۰۰ مورد گزارش در رابطه با نتیجه استفاده از این شوک‌ها و جان باختن تعدادی از شهروندان این کشور به دست ما رسیده است.

* اذعان وزارت دادگستری آمریکا به نقض حقوق بشر در این کشور

وی افزود: براساس همان گزارش وزارت دادگستری آمریکا که در دوران جورج بوش منتشر شده است، شکنجه‌های مختلف دیگری از جمله قتل با استفاده از زنجیر، استفاده از حشرات برای شکنجه، ایجاد و القای حس خستگی با استفاده از روش‌های مختلف و همچنین نگه‌داشتن زندانیان و محروم کردن آنها از غذا و خواب، شکنجه‌هایی هستند که در گزارش رسمی وزارت دادگستری آمریکا ذکر شده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مجموعه موارد ذکر شده را مصادیق بارز نقض حقوق بشر در ایالت متحده دانست و تصریح کرد: آمریکایی‌ها فقط به صورت غیرواقعی بسیاری از افراد و سازمان‌ها را تحریم می‌کنند، این در حالی است که برخی مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا بدترین وضعیت حقوق‌بشری را در درون جامعه آمریکا و در عرصه بین‌المللی دارند.

به گفته بروجردی، ما باید به عنوان نمایندگان مجلس، برای دفاع از حقوق ملت ایران در جهت افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا گام برداریم.

* تحریم مقامات ناقض حقوق بشر در آمریکایی، به‌عنوان سیاست راهبردی ادامه خواهد داشت

وی تصریح کرد: ما حتماً این‌گونه اقدامات را به عنوان یک نوع سیاست راهبردی در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: در اروپا نیز انگلستان از وضعیت بسیار بدی برخوردار است و زندان‌های این کشور بر مبنای گزارش سازمان عفو بین‌الملل، برخورد بسیار بد مسئولان این کشور با پناهندگان و مهاجران و همچنین خشونت علیه زنان، نقض حقوق بشر در ایرلند شمالی را در پرونده خود دارند.

بروجردی اضافه کرد: البته گزارش‌های متعددی هم در مورد نقض حقوق بشر توسط انگلیس وجود دارد، ولی ما در مقطع فعلی این اقدام را در پاسخ به اقدام آمریکایی‌ها در تحریم مقامات ایرانی انجام داده‌ایم و این به عنوان یک سیاست راهبردی در آینده نیز استمرار خواهد داشت.

* غربی‌ها باید بدانند که گام‌های آنها علیه ملت ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند

“غربی‌ها باید بدانند که به میزانی که آنها علیه ملت ایران گام بر می‌دارند، حتماً با پاسخ‌های مشابهی از سوی نمایندگان ملت ایران نیز مواجه خواهند شد. ”

وی در پایان خاطرنشان کرد: بقیه ناقضان حقوق بشر در آمریکا نیز تحت مطالعه کمیسیون امنیت ملی قرار دارند و ما در حال بررسی اقدامات آنها هستیم، اما چون کمیسیون مقید است که اقدامات آنها حتماً درباره نقض حقوق بشر مسلم شود لذا پس از این مرحله در مورد آنها نیز اقدام خواهیم کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

21 ساعت ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

1 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

4 روز ago