Categories: اخبار نساجی

موافقت مجلس با یک فوریت طرحی برای محدودیت اختیارات بانک ها

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرحی رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی آن اختیارات بانک ها محدود می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به بررسی یک فوریت طرح الحاق ۷ بند به ماده ۳۴ قانون پولی و مالی پرداختند و آن را تصویب کردند.

این طرح به امضای ۱۱۸ نماینده رسیده است.

«محمد سلیمانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این جلسه در دفاع از یک فوریت طرح الحاق ۷ بند به ماده ۳۴ قانون پولی و مالی کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات اقتصاد کشور بانک ها هستند، چراکه اختیارات آنها بسیار گسترده است.

وی با بیان این که نظام بانکی امروز بخش مساله دار و مشکل ساز کشور است، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد یکی از راهکارهای بهبود وضعیت این است که اختیارات بانک ها تا حدی محدود شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: بانک ها برخلاف وظیفه اصلی بانکداری، بنگاه دار شده اند و در جهت خلق اعتبار حرکت می کنند یا وارد بازارهای خرید و فروش سکه، طلا و مسکن شده اند.

تابش خاطرنشان کرد: نقدینگی عمدتا به سمت بازارهایی که نقش دلالی و سوداگری دارند، وارد شده است که اقتصاد را روز به روز نحیف تر می کند، باید کاری کنیم منابع بانکی آزاد شده و به سمت تولید حرکت کند.

سلیمانی با بیان این که توصیه نمی شود کاری انجام داد و حتما باید قانونی تصویب شود، گفت: بانک ها سود کلانی دارند به طوری که بعدا سودآوری آنها تا ۸۰ درصد هم گزارش شده است و امروز تعداد بانک ها روز به روز زیادتر می شود.

وی تصریح کرد: تعداد شعب بانک ها در ایران در دنیا بی نظیر است و این شرایط باعث شده است بهره وری بانک ها کاهش یافته و هزینه های آنها افزایش یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شده هزینه های زیادی صرف نگهداری اموال غیرمنقول شده و معوقات بانک ها روز به روز گسترش یابد که این شرایط حاکمیت را دچار مشکل کرده است.

سلیمانی افزود: بسیاری از بانک ها در بورس تا ۸۰ درصد هم بازدهی دارند به طوری که در کشورهای قدرتمند اقتصادی بازدهی بانک ها به ۱۰ درصد هم نمی رسد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بانک ها در کشور در خلق ارزش افزوده کمتر تلاش می کنند و منابع مالی را به سمت تولید نمی برند که وضعیت بانک های خصوصی بدتر از بانک های دولتی است.

وی همچنین اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سرمایه بانک ها در مدت کوتاهی چند برابر شده است و شیرهای اقتصاد یک طرفه به سمت بانک ها باز می شود که نتیجه آن ضعیف شدن تولید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بانک ها کمتر از ۲۰ درصد از منابع قرض الحسنه خود را به مردم می دهند و نظام بانکی افسار گسیخته شده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در این جلسه با یک فوریت این طرح موافقت کردند و از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی ۱۶۱ نماینده به آن رای موافق دادند.

همچنین در این رای گیری ۱۹ نماینده رای مخالفت و ۸ نماینده رای ممتنع دادند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago