Categories: اخبار نساجی

موج جدید کاهش قیمت سکه در راه‌است

 

در پی تداوم کاهش قیمت سکه در بازار و نوسانات منفی قیمت سکه و ارز، بانک مرکزی هم قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروش شده به متقاضیان را کاهش داده‌است. بنابراین بانک ملی از این پس هر قطعه سکه تمام‌ بهای آزادی را با قیمت ۵۷۵ هزار تومان از صاحبان سکه پیش‌خرید شده خریداری می‌کند. این نرخ نسبت به ابتدای سال چیزی حدود

۶۰ هزار تومان کاهش داشته‌است و از همین‌رو از نرخ ۶۳۶ هزار تومان به نرخ ۵۷۵ هزار تومان رسیده‌است. یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت چشمگیر در خرید سکه‌های پیش‌فروش شده به تداوم روند کاهشی قیمت قیمت سکه در هفته‌های اخیر باز می‌گردد. از سوی دیگر سرریز حدود ۱.۵ میلیون قطعه سکه در بازار و آرام گرفتن تب سرمایه‌گذاری در سکه باعث شده‌است که موج کاهش قیمت سکه در بازار جان دوباره‌ای بگیرد. از همین‌رو بسیاری از مسئولین هم خبر داده‌اند که موج جدیدی از کاهش قیمت سکه در راه است و همین موضوع دستمایه‌ای برای کاهش دادن قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروشی شده‌است.

البته در این میان هم نباید از تداوم کاهش قیمت جهانی طلا غافل شد که تاثیر قوی‌تری در کاهش قیمت سکه داشته‌است.

از سوی دیگر برخی مسئولین اعلام می‌کنند که احتمالا در آینده هم قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروشی از صاحبان سکه باز هم پایین‌تر بیاید و همین موضوع نگرانی بسیاری از سکه‌داران را برانگیخته‌است. کاهش قیمت سکه همچنین باعث شده‌است‌که‌بسیاری از پیش‌خریدکنندگان به ابزارهای دیگری از جمله گواهی‌سپرده روی بیاورند.

بنابر گزارشات در این مدت میزان دریافت گواهی سپرده ۴ برابر دریافت‌کنندگان سکه بوده‌است. همین موضوع نشان می‌دهد که نگرانی‌ها از کاهش قیمت سکه و همچنین ضرر و زیان از دریافت سکه‌های پیش‌فروشی هر روز بیشتر می‌شود.‌ در همین ‌خصوص عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اعلام دلایل کاهش قیمت خرید سکه در بانک، از آغاز فاز دوم تحویل سکه‌های پیش فروشی از چند روز آینده با شرایط و نرخ‌های جدید خبرداد. عباس کمره‌ای با اشاره به کاهش قیمت سکه هایی که بانک ملی از مردم خریداری می کند (۵۷۵ هزارتومان)، گفت: بانک مرکزی قیمت سکه های پیش فروشی که مردم قصد دارند آنها را به بانک ملی بفروشند کاهش داده است. مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک ملی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی تحویل سکه های پیش فروشی قیمت سکه هایی که بانک از پیش خریداران می خرید، ۶۳۶ هزار تومان بود، تصریح کرد: زمان تحویل سکه‌ها از تاریخ دوم اردیبهشت ماه جاری بود.

به گزارش مهر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران افزود: بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود که قیمت سکه هایی که از مردم می خرد بر اساس قیمت های جهانی طلا و با در نظر گرفتن سایر پارامترهاست، بنابراین با توجه به کاهش نرخ‌ها، بانک مرکزی هم نرخ سکه‌ها را کاهش داد.

کمره ای با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود که قیمت‌ها را ثابت نگه نمی دارد و با رصد کردن نرخ جهانی طلا و ارز، به صورت روزانه نرخ سکه هایی که می خرد را اعلام می کند، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که استقبال از دریافت اوراق گواهی سپرده بسیار افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تمایل بیشتر به سمت تحویل اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۴ درصد است، گفت: از ابتدای زمان تحویل سکه‌ها از تاریخ دوم اردیبهشت ماه جاری تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه به مردم تحویل داده شده است.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران اضافه کرد: تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه جاری قیمت سکه هایی که به مردم تحویل داده می شود با نرخ پیش خرید ۵۴۶ هزار تومان است که با احتساب نرخ ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده یعنی ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان می شود، نرخ سکه ۵۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان می شود. وی اظهارداشت: از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری که مرحله دوم تحویل سکه های پیش فروش آغاز می شود، قیمت های جدید اعمال خواهد شد، زیرا نرخ و شرایط پیش فروش سکه‌ها در مرحله دوم تغییر کرده بود که در زمان سررسید نرخ مالیات بر ارزش افزوده هم محاسبه می شود. گفتنی است؛ قیمت پیش فروش سکه طرح جدید در فاز دوم با تحویل ۶ ماهه ۵ میلیون و ۹۸۹ هزار ریال و با تحویل ۴ ماهه ۶ میلیون و ۲۷۴ هزار ریال بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بود.

قیمت طلا و ارز در بازار

از سوی دیگر دیروز سکه تمام بهار طرح قدیم به رقم ۶۴۰ هزار تومان و سکه طرح جدید هم به رقم ۶۲۷ هزار تومان رسید. دلار نیز روز گذشته در مدار ۱۶۲۵ تومان می‌چرخید.

همچنین نیم سکه بهار آزادی ۳۱۶ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۱۷۸ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. براساس گزارش‌ها هر سکه یک گرمی در بازار تهران هم به قیمت ۱۰۵ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸‌عیار ۶۲ هزار و ۶۵۰ تومان فروش رفت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

2 روز ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

2 روز ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

3 روز ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

3 روز ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

3 روز ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

4 روز ago