Categories: اخبار نساجی

موسسات مالی و اعتباری با سود نامتعارف ترک تازی می کنند

 

در حالی که انتظار می رفت با ابلاغ بسته سیاستی پولی و بانکی جدید بانک مرکزی و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، موسسات مالی و اعتباری که از سیاست های بانک مرکزی پیروی نمی کنند با مشکلاتی مواجه شوند، اما به نظر می رسد در رقابت بین بانک ها و این موسسات همچنان فضا به نفع موسسات مالی و اعتباری یا تعاونی های اعتبار است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش از ابلاغ سیاست های جدید که حداکثر سود سپرده بانکی برای سپرده پنج ساله ۱۷ درصد در نظر گرفته شده بود برخی از این موسسات برای سپرده یک ساله خود تا ۲۰ درصد هم در نظر گرفته بودند.

این درحالی بود که سپرده های مدت دار سود بیشتری نیز به خود اختصاص می دهند و این روند باعث شده بود نقدینگی بسیار قابل توجهی که حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شد در اختیار موسسات مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار قرار بگیرد.

با این وجود افزایش سود سپرده های بانکی که در ماه های آخر سال گذشته مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گرفت این نوید را می داد که مردم در رقابت بین موسسات مالی و اعتباری و بانک ها برای سپرده گذاری، بانک ها را انتخاب کنند چرا که امنیت آن ها بیشتر و نظارت بانک مرکزی بر آن ها قوی تر است.

افزایش سود سپرده ها این نوید را به مردم داد که می توانند از ناامنی های برخی موسسات مالی و اعتباری که چند نمونه از آن ها در سال گذشته توسط بانک مرکزی غیر مجاز اعلام شدند فاصله گرفته و با سود بیشتر پول خود را در بانک ها سرمایه گذاری کنند.

با این وجود ابلاغ بسته سیاستی پولی و بانکی جدید که سود سپرده ها را تا ۲۰ درصد برای سپرده پنج ساله افزایش داده و حتی به بانک ها اجازه داده در صورت داشتن توجیه اقتصادی و دریافت مجوز از بانک مرکزی سود سپرده ها را به میزان دلخواه تعیین کنند نیز نتوانست موسسات مالی و اعتباری را از میدان خارج کند.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر برخی موسسات مالی و اعتباری که اتفاقا تازه تاسیس هم هستند برای سپرده یک ساله خود سودی بیشتر از سود سپرده پنج ساله مدنظر بانک مرکزی در بسته سیاستی پولی و بانکی در نظر گرفته اند.

یکی از این موسسات برای سپرده یک ساله خود سود ۲۲ درصد در نظر گرفته است این درحالی است که یک موسسه در شرف تاسیس که به تازگی از سوی بانک مرکزی غیر مجاز بودن فعالیتش اعلام و پس از چند روز این موضوع اصلاح شد برای سپرده یک ساله خود سود ۲۴ درصد پرداخت می کند.

این در حالی است که این موسسه پس از دریافت اولتیماتوم از بانک مرکزی توانسته با موافقت این بانک فرصتی دو ماه برای اصلاح امور خود دریافت کند. در واقع مشخص نیست تا دو ماه آینده اصولا چنین موسسه ای بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد یا این که براساس اعلام بانک مرکزی تعطیل شود.

جذب نقدینگی توسط این موسسات همواره دغدغه مسوولان پولی وبانکی کشور بوده به طوری که بانک مرکزی در سال گذشته با یک اقدام ضربتی توانست سروسامان نسبی به این موسسات بدهد و برخی را غیر مجاز اعلام کند.

با این وجود در فضای کنونی که این موسسات سودی قابل توجه و از نظر بانکی بدون صرفه اقتصادی را به سپرده ها پرداخت می کنند مشخص نیست جدال بین بانک ها و این موسسات به کجا خواهد انجامید.

از سوی دیگر بانک مرکزی همواره نسبت به پرداخت سودهای غیرمتعارف توسط موسسات مالی و اعتباری هشدار داده است، ولی با این وجود این موسسات همچنان با پرداخت سودهای بالاتر از عرف به فعالیت خود ادامه می دهند.

به نظر می رسد بهتر است بانک مرکزی در این شرایط بخشی از پشت پرده موسسات مالی و اعتباری که با پرداخت سودهای قابل توجه نقدینگی زیادی را جذب می کنند را تشریح کند تا مشخص شود این موسسات با چگونه فعالیت هایی چنین سود زیادی را به مشتریان پرداخت می کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

14 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

1 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

5 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

5 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

6 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

6 روز ago