Categories: اخبار نساجی

موضع وزیر اقتصاد درباره راه‌اندازی بورس نفت

 

تکذیب نامه وزیر نفت

وزیر اقتصاد با تکذیب نامه وزیر نفت درباره لزوم تأخیر در راه‌اندازی بورس انرژی، درباره راه‌اندازی بورس مستقل نفت گفت: تصور می‌کنم همگرایی موجود و گرایش مدیران صنعت نفت و شرکت ملی نفت به عملکرد موفق بورس انرژی کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید شمس‌الدین حسینی امروز در حاشیه آئین راه‌اندازی بورس انرژی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بورس‌ها اطلاعات فشرده و به هنگام و به روز برای تصمیم‌سازان فراهم می‌کنند، ضمن اینکه اطلاعاتی که در بورس‌ها تولید می‌شود، اطلاعات معتبری است.

وی افزود: از طرفی اگر بورس انرژی بتواند منجر به شکل‌گیری یک بازار فراملی شود، حتما ایفای نقش ما به عنوان یک موسس در اوپک‌های نفتی و گازی را تقویت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره ارسال نامه وزیر نفت به وزیر اقتصاد برای تاخیر در راه‌اندازی بورس انرژی به منظور فراهم شدن زیرساخت عرضه فراورده‌های نفتی و نفت خام در این بورس گفت: چنین چیزی مطلقا صحت ندارد.

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت: بورس انرژی در دنیا در قالب بورس نفت پیگیری می‌شود و ما هم باید چنین کنیم، اما متاسفانه باید اقرار کنم به رغم اینکه در کل بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم، دست چندانی در بورس‌های نفت دنیا نداریم.

وی اضافه کرد: البته این نقیصه تنها گریبان‌گیر ایران نیست و اغلب کشورهای تولید‌کننده نفت در این حوزه عقب‌ماندگی دارند و بورس‌های نفت در کشورهای غربی تشکیل شده است.

حسینی با بیان اینکه برای عرضه اوراق سلف هم در قوانین برنامه و هم در مقررات سازمان بورس مجوز‌های لازم داده شده است، گفت: باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها انجام شود، چنانکه به طور مثال با توجه به اینکه بانکها باید انتشار این صکوک را پشتیبانی کنند مجوزهای لازم باید توسط بانک مرکزی صادر شود.

وی تصریح کرد: در صورت صدور این مجوزها از سوی بانک مرکزی مانعی برای انتشار صکوک نفتی در سال آینده وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره تمایل صنعت نفت به ایجاد بورس مستقل نفت گفت: تصور می‌کنم همگرایی موجود و گرایش مدیران صنعت نفت و شرکت ملی نفت به عملکرد موفق بورس انرژی کمک کند.

وزیر اقتصاد افزود: دوستان نفت و نیرو برای راه‌اندازی بورس انرژی همکاری زیادی کرده‌اند.

وی پرسش‌های مکرر درباره راه‌اندازی بورس مستقل نفت را بی‌پاسخ گذاشت.

به گزارش فارس علیرغم تکذیب وزیر اقتصاد پیش از این مسعود هاشمیان قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت در گفت‌وگویی با فارس از ارسال نامه‌ای از سوی وزیر نفت به وزیر اقتصاد خبر داده و گفته بود:«دراین خصوص وزیر نفت به وزیر اقتصاد و دارایی رسما و مکتوب اعلام کرده است که دستور فرمایند که دوستان در سازمان بورس عجله نکنند، قدری با تأمل پیش بروند و دست نگه دارند چطور می‌گویند اعتراض رسمی انجام نشده است؟

در نامه وزیر نفت علاوه بر تأکید بر عدم تعجیل در راه‌اندازی بورس انرژی خواسته شده است که پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های نفت در فرآیند راه‌اندازی بورس انرژی مورد توجه و طرف مشارکت قرار بگیرند، چراکه آنها در آینده همه خصوصی خواهند بود و قطعا بر رونق بازار بورس انرژی خواهند افزود. اعتراضی کاملا مبتنی بر بصیرت و مستد توسط ایشان صورت گرفته است. اگرچه محتوای این مکاتبه جنبه اعتراضی هم نداشته و بیشتر جنبه ارشادی داشته است.»

بر اساس این گزارش احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت صبح امروز در حاشیه راه‌اندازی بورس انرژی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در پایه‌ریزی بورس انرژی کمتر شرایط تخصصی صنعت نفت به خصوص درباره عرضه نفت خام رعایت شده است، گفت: در ادامه برای راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام تلاش خواهیم کرد.

در عین حال علی صالح‌آبادی مدیرعامل سازمان بورس در سخنرانی خود در آیین راه‌اندازی بورس انرژی با تاکید بر اینکه بورس انرژی، چهارمین و آخرین بورس ایران خواهد بود، گفت: در صورت نیاز به ورود هر نوع ابزار جدید مالی یا حوزه جدید کاری در قالب یکی از این بورس‌ها انجام خواهد شد و پس از این بورس جدیدی نخواهیم داشت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago