Categories: اخبار نساجی

میانگین زمان ترخیص کالا در سال جاری ۱۵درصد کاهش یافت

 

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: میانگین زمان انجام امور گمرکی کالا نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، عباس معمار‌نژاد رئیس گمرک گفت: براساس طرح زمان‌سنجی ترخیص کالا در سال ۹۱ میانگین زمان انجام امور گمرکی کالا نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته که این امر کمک موثری در کاهش هزینه صاحبان کالا و فعالان اقتصادی خواهد بود.

وی در نشست هم‌اندیشی مسئولان گمرک و فعالان اقتصادی با تشریح چگونگی فرآیند ترخیص کالا از گمرک اظهار داشت: در انجام تشریفات گمرکی تعداد زیادی از سازمان‌ها دخیل هستند که مجموعه فعالیت آنها منجر به ترخیص کالا از گمرک می‌شود، اما از هر کسی که بپرسید، مشکل شما در این زمینه چیست، گمرک را معرفی می‌کند، ولی این را نمی‌گوید که چرا کالا در گمرک مانده است، به همین دلیل باید گفت که گمرک مظلوم واقع شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: گمرک در سال جاری اقداماتی را برای کاهش زمان انجام تشریفات ترخیص کالا و هزینه آن شروع کرده است، طبق ماده ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه، مجموعه سازمان‌هایی که متولی یک فرآیند هستند، باید هماهنگ باشند و در مورد زمان انجام تشریفات به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری بارها این بحث با مسئولان سازمان‌هایی که مجوز صادر می‌کنند، مطرح شده که طبق این ماده شما باید حداقل و حداکثر زمانی را که برای صدور مجوز فنی لازم دارید، اعلام کنید، تا آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی گفت: خوشبختانه سازمان ملی استاندارد، بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی چند روز قبل این زمان‌ها را به ما اعلام کردند و ما به زودی درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که به طور مثال برای صدور مجوز استاندارد چقدر زمان لازم است.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: البته الان هم سیستم‌هایی وجود دارند که می‌توان تک تک اظهار‌نامه‌‌ها را بررسی کرد که چه موقع ثبت شده و چه زمانی ترخیص شده است. این زمان از ۲ ساعت و ۲ روز تا ۱۰۰ روز و ۱۲۰ روز در نوسان است که پس از بررسی‌ لازم، معلوم شد، طولانی شدن مدت به گمرک ربطی ندارد.

معمارنژاد اظهار داشت: در این زمینه با همکاری معاونت توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهوری تا آخر این ماه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

معمار‌نژاد با اشاره به اینکه گزارش زمان‌سنجی به طور ماهانه در گمرک تهیه می‌شود و این گزارش زمان‌های صرف شده در مسیرهای سبز، زرد و قرمز را نشان می‌دهد، گفت: متوسط زمان ثبت اظهار‌نامه تا مرحله ارزیابی در هفت ماه سال جاری در مسیر سبز ۱۰ ساعت ( حدود یک روز) در مسیر زرد ۱۵۰ ساعت (حدود ۶ روز) و در مسیر قرمز ۱۷۸ ساعت (حدود ۷ روز) بوده است که این رقم‌ها در مقایسه با سال گذشته نشان دهنده کاهش زیادی است، به طوری که در سال ۹۰ در مسیر سبز، زمان مزبور ۱۷ ساعت، در مسیر زرد ۱۵۷ ساعت و در مسیر قرمز ۲۰۹ ساعت بوده و به طور متوسط الان ۱۵ درصد در گمرک و سایر سازمان‌ها کاهش پیدا کرده که اعتقاد دارم این ساعت‌ها هنوز هم بسیار بالا است و باید کاهش یابد.

*ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی

رئیس کل گمرک در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت استقرار یک سیستم مؤثر برای تفکیک افراد صحیح‌العمل و متخلف در گمرک گفت: این امر به اطلاعات عمیق و گسترده‌ای از فعالیت فعالان اقتصادی نیاز دارد.

وی افزود: یک بانک اطلاعاتی در این زمینه در گمرک به وجود آوردیم که آن را به مرور فعال خواهیم کرد.

بر این اساس، اگر یک فعال اقتصادی فعالیتش ۵ بار منجر به اخذ جریمه شود، با وی برخورد خواهد شد.

معمار‌نژاد خاطر نشان کرد: به کسانی که مرتکب تخلف گمرکی می‌شوند تسهیلات داده نمی‌شود، عدم پذیرش تضمین و ندادن مجوز ترخیص نسیه از جمله این تصمیمات است و برعکس در نظر است، برای افراد خوشنام طول زمان ضمانت‌نامه‌ها را افزایش دهیم و میزان ترخیص نسیه را بیشتر کنیم. این چیزی است که الان تحت عنوان فعالان اقتصادی خوشنام روی سایت گمرک قرار دارد.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: ۶ شاخص است که اگر فعالان اقتصادی حائز آن باشند در زمره کسانی خواهند بود که گمرک به آنها اعتماد کامل دارد و بسیاری از تسهیلات را در اختیارشان قرار خواهد داد.

وی با بیان این که تعداد زیادی از فعالان اقتصادی از محتوای تفاهم‌نامه امضا شده بین گمرک و سازمان ملی استاندارد مطلع نیستند، تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند، وارد‌کنندگان را به کسب اطلاعات لازم در این زمینه فراخواند.

معمار‌نژاد در ادامه به طرح جامع گمرک نوین اشاره کرد و خطاب به حاضران گفت: شما به عنوان فعالان اقتصادی به دنبال تسریع و تسهیل انجام تشریفات گمرکی کالاهای خود هستید و گمرک نیز به دنبال دقت، کنترل و نظارت است. جمع این دو بسیار مشکل بوده و به همین خاطر در پی ایجاد مکانیسمی هستیم که سرعت و دقت را همزمان داشته باشد.

وی تأکید کرد: در گذشته می‌گفتند باید یک تعادل منطقی بین این دو ایجاد کنیم، اما امروزه با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی می‌توان هم سرعت را افزایش داد و هم دقت را بالا ببریم. هدفی که ما در گمرک نوین به دنبال آن هستیم، پیاده‌سازی سامانه‌ها و سیستم‌هایی است که در نهایت هم سرعت و هم دقت را افزایش می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهم در گمرک نوین این است که گمرک محل انبار کالا نیست. در کشورهای پیشرفته کالا فقط از گمرک عبور می‌کند و ما در نهایت به دنبال چنین ایده‌ای هستیم و ایجاد انبارهای اختصاصی می‌تواند به این امر کمک کند.

رئیس کل گمرک با اشاره به مسائل اخیر بازار ارز و ایجاد برخی محدودیت‌ها در واردات و صادرات کالا گفت: به دو دلیل محدودیت صادراتی و وضع عوارض بر صادرات در نظر گرفته است، یکی صادرات عین کالاهای وارداتی با نرخ ارز مرجع توسط عده‌ای از صادر‌کنندگان که در این زمینه از سوی دولت تقاضا برای سیاست‌گذاری و کنترل وجود داشت و دیگر اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز و مقرون به صرفه شدن صادرات اکثر کالاها، تولید‌کنندگان داخل در تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز خود با مشکل مواجه شدند و تقاضای محدودیت در صادرات این گونه کالاها را داشتند.

وی اظهار امیدواری کرد، هر چه زودتر این محدودیت‌ها مرتفع شود و راهش هم تک نرخی شدن ارز است، یعنی تا زمانی که بین نرخ ارز مرجع و ارز مبادله‌ای و ارز آزاد تفاوت وجود داشته باشد، این مشکل وجود خواهد داشت. تک نرخی شدن ارز شفافیت ایجاد می‌کند و جلوی رانت را می‌گیرد. البته این قضایا به عهده گمرک نیست، اما معتقدیم گمرک می‌تواند و باید در سیاستگذاری‌ها نقش داشته باشد و با دادن اطلاعات به بهتر شدن اوضاع و تصمیم‌سازی‌های مناسب کمک کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago