Categories: اخبار نساجی

نان مردم را آجر نکنید

 

گروه اقتصادی-فرزانه غلامی: ایرانی ها با متوسط سرانه مصرف ۱۶۰ کیلوگرم،نان خورترین مردم جهان هستند حال آنکه در کشورهای پیشرفته این عدد به طور متوسط ۱۰۰کیلو گرم برآورد می شود.در پی اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت نان افزایش چشمگیری یافت .

این افزایش که بیش از هر عاملی از افزایش قیمت حامل های انرژی نشات گرفت، منوط به افزایش کیفیت نان شد، اما به گفته مردم نه تنها نان کیفی نشد، بلکه وزن چانه ها کاهش یافت، نانها آب رفت و نانوایان در پی تدابیری برای دور زدن فاکتور کیفیت برآمدند، به طوری که در بسیاری موارد نان سوخته روی پیش خوان ها گذاشتند!

قیمت نان در تنور شایعات

اکنون و در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، زمزمه هایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت نان به گوش می رسد؛نانی که فقط گران تر شده و نه کیفی تر.
دولت که راهکار تلفیقی حمایت از کشاورز و مصرف کننده را در اصلاح قیمت نان برگزیده است، در اجرای مرحله دوم هنوز آن طور که باید شفاف سازی نکرده است.حدود یک سال پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت از آزاد سازی قیمت نان ظرف ۶ تا ۹ ماه آینده خبر داد اما این برنامه عملی نشد و در آستانه افزایش مجدد قیمت حاملهای انرژی و متعاقب آن افزایش قیمت نان گمانه زنی ها در مورد میزان افزایش قیمت نان و نحوه برخورد مردم با آن قوت گرفته است.این وزارتخانه معتقد است، افزایش قیمت خرید گندم لزوما به معنای گران شدن نان نیست و از آن جایی که هنوز تصمیم قطعی برای قیمت خرید تضمینی گندم گرفته نشده نباید در مورد قیمت نان حرف و حدیثی مطرح کرد، زیرا ممکن است دولت آرد را با قیمت پایین تر از خرید تضمینی گندم به نانوایی ها بدهد که در این صورت افزایش قیمت نان در سال جاری منتفی است.بر اساس گفته های مقامهای دولتی، افزایش قیمت نان منوط به نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه هاست.
حساسیت مردم نسبت به تغییرات قیمتی

آن چه در این بین قابل تأمل است، اینکه مردم با افزایش قیمت نان چه برخوردی خواهند داشت؟کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل نارضایتی مردم از قیمت نان با وجود دریافت یارانه ۴ هزار تومانی بحث کیفیت و کاهش وزن آن است.
در این خصوص نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید:اقشار کم درآمد تحمل افزایش قیمت نان را ندارند.به گفته کاظم فرهمند، قیمت نان در سال جاری نباید بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد و اگر قرار باشد قیمت نان افزایش شدیدی داشته باشد، تبعات مثبتی را در جامعه به دنبال نخواهد داشت.بنا به اظهارات وی، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت نان افزایش قابل توجهی یافت که این موضوع فشار زیادی را به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه وارد کرد و این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
علی نظری، رئیس سابق اتحادیه نانوایان کشور نیز به خبرنگار ما می گوید:به عقیده من مهمترین کاری که در آستانه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها باید انجام شود، اصلاح کیفیت گندم و آرد است.پس از اصلاح این دو فاکتور باید سراغ قیمت،فنی سازی و… رفت، زیرا در حال حاضر آردی که کارخانه دار برای نانوا می فرستد، فاقد کیفیت حداقلی است.
او اضافه می کند: افزایش قیمت نان در مرحله اول هدفمندی منوط به افزایش کیفیت بود اما این هدف محقق نشد، لذا معتقدم جامعه به دنبال کیفیت است، زیرا مردم بخش اعظمی از نان خریداری شده را دور می ریزند.
نظری خاطرنشان می سازد: رؤسای اتحادیه، کارشناسان و پیشکسوتان قرار است به دولت مشاوره بدهند و این مساله را بررسی کنند که آیا امکان افزایش قیمت در مقطع فعلی وجود دارد یا نه، اما آنچه حائز اهمیت است اینکه نه تنها کیفیت نان باید اصلاح شود، بلکه چرخ نانوایی ها هم باید بچرخد که این دو هدف فقط با اصلاح گندم و آرد میسر خواهد شد.

نارضایتی مردم از کیفیت

در صورت اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، احتمال افزایش قیمت نان در پی افزایش قیمت حاملهای انرژی وجود دارد.
متولیان امر در وزارت صنعت،معدن و تجارت بر این باورند که نانوایان نان با کیفیت به مردم می دهند و اهداف دولت مبنی بر صرفه جویی در مصرف گندم ،آرد و نان تقریبا محقق شده است.این در حالی است که کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم نیازمند بازنگری چندین باره است.گواه این مدعا نارضایتی مردم از کیفیت نانهای پخت شده پس از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه هاست؛نان هایی که قرار بود گران شود و کیفی تا صرفه جویی به حداکثر برسد و دور ریز به حداقل. در این راستا تصور می شود که با افزایش قیمت نان ضایعات نان کمتر شده است. اما اظهارات برخی از شهروندان تکان دهنده است. رضایی یکی از شهروندان می گوید: با اینکه قیمت نان افزایش پیدا کرده، کیفیت تغییر چندانی نداشته است تنها رنگ ظاهری برخی نانها تغییر کرده و مقداری کنجد روی آن پاشیده شده است.
وی می گوید: قیمتهای فعلی نان سبب شده که ضایعات نان کمتر شود اما این به معنای کیفیت نان نیست، بلکه به علت گرانی مردم همان ضایعات را مورد استفاده قرار می دهند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

21 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago