نجات صادرات فرش به دست خصوصی‌ها

اگر در استان همدان از قالیبافان و صادرات فرش حمایت نشود و با بافندگان با سرعت به تولید فرش‌های صادراتی روی نیاورد استان نمی‌تواند سهمی از بازار بزرگ فرش دنیا را به دست بیاورد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در این‌باره گفت: تا پیش از این صادرات فرش با چند بحران رو‌به‌رو بود و اگر دوباره شرایط صادرات مهیا نشود کشورهای دیگر منتظر ما نخواهند ماند تا کالای مورد نیاز خود را از این کشور تأمین کنند.
حمیدرضا بطحایی افزود: وقتی مدتی از بازار دور می‌شویم، بازگشتن به شرایط قبلی به آسانی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا اطلاعات بروزی در دسترس قرار ندارد.
بطحایی با بیان اینکه باید هر سال چند طرح مشخص و مطابق مد روز جهان تولید و به صورت الکترونیکی و اینترنتی ارائه داد، گفت: مشتری‌های امروزی علاقمند هستند در هر سال چند طرح مشخص را خریداری و در بازار خود به فروش برسانند.
وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی که مد می‌شود پس از مدتی از بازار خارج می‌شود، بیان کرد: اما همچنان طرح‌های قدیمی ایران در بازارهای جهانی مشتری دارد و تنها باید تغییراتی در رنگ‌بندی‌ها ایجاد کرد.

وی سپس به مشکل سیستم فروش فرش در ایران اشاره کرد و به فارس گفت: در حال حاضر سیستم فروش دنیا الکترونیکی شده و تفاوتی نیز در نوع کالاها ندارد و فرش هم از این مقوله استثنا نمی‌شود.
این صادرکننده فرش با بیان اینکه در استان، تولید فرش به صورت کارگاهی و متمرکز رخ نداده است، ادامه داد: در گذشته جوایز صادراتی، یارانه برای حضور در نمایشگاه‌ها به صادرکنندگان کمک شایانی می‌کرد به طوری که پیش از این سالی ۱۰۰ هزار متر فرش صادر می‌کردم که امروز این اتفاق رخ نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه امروز معضل اصلی صادرات فرش عدم پرداخت جوایز صادراتی است، خاطرنشان کرد: در فرش بالاترین تنوع طراحی وجود دارد و سایر کشورها از روی طرح‌های ایرانی کپی می‌کردند.

 تقاضا برای فرش ایرانی در بازار وجود دارد
بطحایی با بیان اینکه هنوز هم تولید و صادرات فرش ایرانی دارای توجیه است، افزود: امروز اگر بازارهای جدیدی چون چین را پیدا کنیم فروش خوبی خواهیم داشت.وی با اشاره به اینکه اگر به مشتری‌های قبلی و قیمت‌های گذشته اکتفا نکنیم، می‌توانیم به فروش فرش امید داشته باشیم، گفت: در حال حاضر حدود ۵ صادرکننده فرش در استان همدان به فعالیت مشغول هستند.
بطحایی ادامه داد: فرش یک هنر ۲ هزار ساله است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت بنابراین باید تاجر و دولت به یکدیگر کمک کنند تا دوباره صادرات این کالا رونق یابد؛ زیرا به تنهایی نمی‌توان این مهم را محقق کرد.
وی با اشاره به اینکه دولت نتوانست به طور مستقیم در این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: بازگرداندن رونق به بازار فرش تنها توسط بخش خصوصی مسیر است.
فرش ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد
این صادرکننده فرش با بیان اینکه ظرفیت اشتغالزایی فرش بسیار قابل توجه است، گفت: فرش فروش‌ها، قالیشویی‌ها، رنگرز‎ها، رفوگرها، خامه‌فروش‌ها و چندین شغل دیگر از رونق بازار فرش منتفع خواهند شد.

 بازگشت دوباره تاجران فرش دنبال می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان هم با بیان اینکه بافت فرش همدان منحصربه‌فرد است، اظهار کرد: این خصیصه باعث شده بود که در گذشته بازار فرش هم متفاوت از سایر تولیدات کشور باشد.
علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه در زمان تحریم این بازار را از دست دادیم، افزود: به همین دلیل بود که بافندگان تغییر رویه داده و به بافت فرش تبریز، قم و قالیچه‌های ابریشم سوق یافتند که قطعاً بازگرداندن به رویه گذشته دشوار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هنوز در بازار جهانی به طور کامل جایگزینی برای فرش ایران ایجاد نشده است، تصریح کرد: بنابراین ما با فعالیت بیشتر می‌توانیم بازار خود را احیا کرده و حتی بافنده‌های جدیدی را جذب کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه پیش از این ۳۷ صادرکننده فرش در استان همدان فعالیت می‌کردند، ادامه داد: امروز این تعداد صادرکننده یا به طور کامل عرصه را ترک کردند یا حرفه خود را تغییر دادند.
وی با اشاره به اینکه به دنبال بازگرداندن فعالان بازار فرش به این عرصه هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده وضعیت فرش استان همدان را به دوران اوج خود بازگردد. وی اظهار کرد: با رونق در بازار فرش می‌توانیم اشتغال زیادی را در روستاها ایجاد و امیدواریم فرش‌هایی که مورد علاقه اروپایی‌ها هستند را تولید کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 ساعت ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 ساعت ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 ساعت ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

23 ساعت ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

1 روز ago

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

2 روز ago