Categories: اخبار نساجی

نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی بالا است

 

همزمان با نزدیک شدن به آغاز فاز سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی، وزیر اقتصاد اذعان کرد: نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی بالاست. شمس‌الدین حسینی اظهار کرد: به هر ترتیب صادرات غیرنفتی ما در این بازار حضور پیدا نمی‌کنند و معتقد هستیم با این تفاهماتی که صورت می‌گیرد اگر صادرکنندگان هم وارد بازار شوند یک بازار حداکثری خواهیم داشت. وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص احتمال کاهش نرخ ارز در بازار گفت: باید اجازه دهیم که مرکز مبادلات ارزی جا بیفتد و گسترش پیدا کند و برداشت، پیش‌بینی و تلاش ما این خواهد بود که این مرکز را گسترش دهیم و آن را برای کاهش نوسانات لنگری کنیم و هم‌اکنون هم بازار به سمت کاهش قیمت ارز در حال حرکت است. حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به این روند، شاهد کاهش قیمت نرخ دلار خواهیم بود؟ گفت: ما نمی‌توانیم در مورد موضوع با توجه به مجموعه عواملی که وجود دارد روی عدد مشخصی دست بگذاریم. مسلم این است که مرکز مبادلات سیطره خود را بر بازار حاشیه‌ای خواهد گذاشت. وی درخصوص پایین آمدن نرخ ارز به کمتر از ۲۰۰۰ تومان گفت: بازار ارز ما امروز درگیر مسائل مختلفی است و مسائل تحریم‌ها در مورد این موضوع اثرگذار است. مسلم این است که ما به فکر حذف نوسان هستیم و نظر و نگاه‌مان این است که اعدادی که امروز در مرکز مبادله وجود دارد عدد بالایی است و به این سمت خواهیم رفت که نرخ فوق کاهش پیدا کند.

زمزمه آغاز فاز سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی

در همین رابطه سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با اعلام آغاز فاز سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی از هفته آینده تاکید کرده است که متقاضیان باید تنها به شعب ارزی مراجعه کنند. صمد کریمی در همین رابطه تاکید کرده است: فاز سوم به این شکل است که همه مشتریان ارزی بانک‌ها به شعب ارزی هدایت شده و تقاضا‌ها و درخواست‌هایشان توسط ادارات مرکزیشان تجمیع و به نمایندگانشان در مرکز مبادلات ارزی کشور به صورت الکترونیکی یا سایر ابزار‌ها ارسال می‌شود. وی با بیان اینکه با توجه به روش کاری که تقریبا حدود یک ماه در مرکز مبادلات ارزی کشور نهادینه شده اشکالات کار رفع شده است، گفت: در هفته آتی نمایندگان بانک‌ها به جای مشتریان نسبت به اخذ کد تخصیص ارز از بانک مرکزی اقدام می‌کنند که البته همه نمایندگان که در مرکز حضور دارند با شیوه کار در مرکز مبادلات ارزی کشور آشنا شدند. غلامحسن ‌ نتاج، مدیر عامل بانک مهر نیز درخصوص عملکرد مرکز مبادلات ارزی از آغاز راه‌اندازی تاکنون نیز اظهار کرد: این طرح می‌تواند موفق باشد، در صورتی که در کنار ورود متقاضیان ارزی، عرضه‌کنندگان بیشتری نیز به آن وارد شوند، در حالی که اگر ارز مورد نیاز این مرکز تامین نشود، به‌طور یقین با مشکل مواجه خواهد شد. در این زمینه رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ایجاد تغییراتی در گروه کالاهای نهم و دهم مرکز مبادلات تصریح کرده است که بانک مرکزی باید پاسخگوی شکاف قیمتی ارز مبادلاتی با بازار آزاد باشد. حمید صافدل از تغییر اولویت‌های نهم و دهم کالایی در مرکز مبادلات ارزی خبر داد و گفت‌: تغییراتی در گروه کالاهای نهم و دهم صورت گرفته و این امر پس از غربالگری به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد‌. وی در ادامه در مورد شکاف موجود در تعیین نرخ ارز به صورت مبادله‌ای نسبت به نرخ بازار اظهار کرد‌: هرچند مرکز مبادلات ارزی در حوزه سازمان توسعه تجارت است اما مدیریت آن و اعلام نرخ ارز و فعالیت زیر مجموعه این مرکز توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود و بانک مرکزی باید به این ابهام پاسخ دهد. ‌

واردات مواد اولیه با ارز مبادله‌ای

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درخصوص واردات مواد اولیه صنایع تاکید کرده است که در چند ماه گذشته ارز مرجع به واردات هیچ کالایی به جز اقلام اساسی غذایی و دارویی داده نشده است. وی با اشاره به این‌که افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات بی‌رویه قاچاق شده است، افزود: به همین دلیل فرصت مناسبی برای تولید‌کنندگان به وجود آمده تا سهم خود را در بازار داخلی افزایش دهند. در همین رابطه بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران خارجی که مشمول هشت اولویت اول دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی نیستند باید تعیین تکلیف شوند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برخی از این شرکت‌ها مشمول این هشت اولویت نیستند. به عنوان مثال حجم عمده سیگاری که در کشور وجود دارد وارداتی است که به صورت مستقیم و قاچاق وارد کشور می‌شود بنابراین نیاز به تولید داریم. اما تعدادی از شرکت‌های خارجی که با دخانیات قرارداد دارند و از ما و دولت مجوز دارند به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کرده‌اند تا بتوانند مواد اولیه‌شان را برای تولید سیگار وارد کنند اما به آنها گفته شده که جزو هشت اولویت نیستند. اما یک کار‌شناس اقتصادی در این زمینه اعلام کرده است که استفاده از ارز‌های حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی پیش از این باید انجام می‌شد. ابوالقاسم حکیمی‌پور، کار‌شناس ارشد اقتصادی عنوان کرد: ارز واردات از منابع ارزی صادرات تامین شود و در حال حاضر ۸۵ کشور دارای مرکز مبادلات ارزی است. حکیمی‌پور با اشاره به اینکه استفاده از ارز‌های حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی پیش از این باید انجام می‌شد، تاکید کرد: ۸۵ کشور جهان دارای مرکز مبادلات ارزی هستند که از همه دستگاه‌ها تامین می‌شوند. وی افزود: مرکز مبادلات ارزی در ایران تنها از طریق بانک مرکزی تامین می‌شود که اگر مشوق‌ لازم برای ورود ارزهای حاصل از صادرات در این مرکز وجود داشته باشد، قطعا نابسامانی‌ ارزی ایجاد نخواهد شد و ذخایر ارزی نیز افزایش می‌یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

14 ساعت ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

14 ساعت ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

2 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

4 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

5 روز ago