Categories: اخبار نساجی

نرخ سود ۲۷ تا ۳۰ درصدی تسهیلات بانکی مانع رشد فعالیت معدن است

 

دبیر خانه معدن ایران معتقد است : نرخ سود ۲۷ تا ۳۰ درصدی تسهیلات بانکی مانع از رشد فعالیت معدنکاری در کشور است و به روند توسعه در این بخش آسیب جدی وارد می سازد .

‘ غلامرضا حمیدی انارکی ‘ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت :براساس برنامه ریزی دستیابی به رقم حدود ۴۰۰ میلیون تن تولید مواد معدنی در سال پایانی برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۴) هدف گذاری شده و برای تحقق این مهم بهره گیری از منابع بانکی نقش بسزایی دارد .

وی افزود: میزان تولید مواد معدنی در سال ۱۳۸۷ به رقم ۲۳۰ میلیون تن رسید و انتظار می رود با پشتوانه های مالی امکان رشد در این بخش براساس برنامه تحقق یابد .

حمیدی انارکی افزود : چنانچه دولت منابع ویژه ای را برای بخش معدن اختصاص دهد ، احتمال دارد که نرخ سود بانکی متفاوت باشد ، اما اختصاص منابع بانک ها اعم از دولتی و خصوصی برای بخش معدن با نرخ های بالا مانع بزرگی محسوب می شود .

پیش از این وزیر صنعت،معدن و تجارت گفته بود، هنوز آنچنان که باید بانک های عامل در حوزه گشایش ال سی ، تخصیص ارز و تسهیلات ریالی همپای صنعت حرکت نمی کنند و صنعتگران گلایه هایی دارند .

‘مهدی غضنفری ‘ از وزارت امور اقتصادی و دارایی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواسته بود از این بخش حمایت لازم را به عمل آورند .

حمیدی انارکی با بیان اینکه ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد ، گفت : میزان ذخیره قطعی و احتمالی این مواد حدود ۵۴ میلیارد تن است و نیاز به فعالیت گسترده با حمایت شبکه بانکی داریم .

وی تصریح کرد : براساس قانون جدید معادن موسسه های مالی مانند بانک ها مکلفند که پروانه بهره برداری از معدن را به عنوان وثیقه و تضمین اعطا و بازپرداخت تسهیلات مالی بپذیرند ، اما این مهم کماکان از سوی بانک ها مورد استقبال قرار نمی گیرد .

دبیر خانه معدن ایران تاکید کرد : اکنون هیچ بانکی برای پرداخت تسهیلات پروانه بهره برداری از معدن را نمی پذیرد و مشکل از گذشته هم بیشتر تشدید شده است .

مجلس شورای اسلامی در قانون جدید معادن آورده است ، پروانه بهره برداری از معدن سندی رسمی، لازم الاجرا و قابل معامله، تمدید و توثیق است. این سند متضمن حق انتفاع دارنده پروانه از ذخیره معدنی مندرج در پروانه و نیز دربردارنده تعهدات وی در اجرای مندرجات آن است.

در عین حال مدت هر دوره بهره برداری از معدن حداکثر تا ۲۵ سال پیش بینی شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago