Categories: اخبار نساجی

نرمش مجلس دربرابر بیل زدن قطری ها در زمین ایران

 

واگذاری اراضی ایران به کشورقطر برای انجام امورکشاورزی به صورتی که محصولات حاصل از ان برای امنیت غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده شود , این کل ماجرایی بود که خبر ان طی روزهای گذشته باعث شد تا مردم نسبت به این شیوه واگذاری و سرمایه گذاری حساس شوند.

بر اساس اسنادی که از سوی رسانه ها منتشر شد , رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران اخیرا در نامه ای به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانهای تابعه، از آمادگی تجارقطری برای سرمایه گذاری در ایران از طریق اجاره بلندمدت زمین های زراعی در بخش کشاورزی خبر داده و تاکید کرده است: متقاضیان باید تا ۱۵ مردادماه سال جاری برای اعلام درخواست مشارکت خود با قطری ها فرصت دارند.

همچنین از متقاضیان خواسته است که مشخصات مربوط به زمین های کشاورزی (زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و..) را به مدیریت صدور پروانه های سازمان جهادکشاورزی استان تهران اعلام کنند.
درعین حال یک مقام مسئول در سفارت قطر درخصوص اجاره زمین‌های کشاورزی ایران، اعلام کرده است: در حدود ۸ ماه پیش این زمین‌ها از ایران اجاره شده است! واین کار به سفارت ربطی ندارد .
این درحالی بود که روز گذشته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در واکنش به خبر حضور سرمایه‌گذاران قطری در زمین کشاورزی ایران گفته بود: متاسفانه همه پنبه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری خارجی بافته بودیم، با یک خبر رشته شد، رسانه ها باید با سیاست سازمان سرمایه گذاری همسو باشند.

علیشیری افزود:‌ براساس قانون مصوب سال ۱۳۱۰ در مورد مالکیت اتباع خارجی، خارجی‌ها نمی‌توانند مالک زمین در ایران شوند اما طبق قانون ثبت شرکت‌ها مصوب ۱۳۱۰ هرگاه یک شرکت خارجی در ایران به ثبت برسد به عنوان یک شخصیت حقوقی ایرانی تحت تابعیت قانون ایران قرار می‌گیرد.
به گفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی براساس قانون ثبت شرکت‌ها، شرکت‌‌های حقوقی خارجی ثبت شده در ایران به عنوان سرمایه‌گذار خارجی می‌توانند مالک دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول از جمله مالک زمین شوند و سهامداران خارجی آن می‌توانند مالک سهام آن شرکت شوند
اما امروز خبرهای جدیدی از این ماجرا به گوش رسید و نمایندگان مجلس نسبت به ان واکنش نشان دادند که در ادامه میخوانید

***واگذاری زمین به قطری ها ممنوع

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اجاره زمین های زراعی به قطری ها گفت: این خبر که قطری ها می خواهند درایران کار کشاورزی کنند به هر دلیلی اتفاق مثبتی نیست و اینکه قطری ها را در بخش کشاورزی وارد کنیم توجیه ندارد.
ایرج ندیمی ، درواکنش به سخنان رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی مبنی بر اینکه براساس قانون در سال ۱۳۱۰ شرکت‌های ثبت شده خارجی در ایران می‌توانند مالک زمین شوند افزود: طبیعتا در رابطه با تملک دارایی هیچ نوع واگذاری دایمی زمین به اتباع بیگانه نمی تواند قابل قبول باشدو حتما اگر دراین باره مشکل قانونی داریم باید اصلاح شودوباید توجه داشت که واگذاری دایمی زمین به اتباع بیگانه به لحاظ اجتماعی و سیاسی توجیه ندارد و می تواند آبستن حوادث شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که آمادگی اصلاح قانون سرمایه گذاری خارجی را داریم اظهار داشت: تا زمانی که سرمایه گذار داخلی وجود دارد واگذاری هر پروِژه به سرمایه گذار خارجی به لحاظ عقلی و منافع اقتصادی توجیه ندارد ونباید سرمایه گذاری خارجی را مقدم بدانیم.
وی افزود: مشارکت سرمایه گذاران خارجی دراجرای پروژه هاباید درراستای تقویت سرمایه گذاری داخلی باشد و نباید از سهم سرمایه گذاری و استفاده از مشاوران داخلی غفلت کرد.

ندیمی گفت: به نظر می رسد دراجرای پروژه های کشاورزی نیازی به بیگانه نداشته باشیم چرا که به لحاظ داشتن دانش کشاورزی سرآمدیم و با سرمایه گذاری فارغ التحصیلان این بخش و حمایت داخلی وساماندهی منابع داخلی نیازی به سرمایه خارجی دراین بخش نداریم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درادامه‌درواکنش به اجاره زمین های زراعی به قطری ها اظهارداشت: این خبر که قطری ها می خواهند درایران کار کشاورزی کنند به هر دلیلی اتفاق مثبتی نبود وخواسته و ناخواسته مارا به یاد قبل از انقلاب و جریان دیگری درمنطقه می اندازد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس با تاکید بر این که مسئولین دولتی نباید از هول حلیم دردیگ بیافتند گفت:اینکه از سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم منطقی است اما اینکه درچه شرایط و قعودی ودرکجا استفاده کنیم قابل تامل است.
وی تصریح کرد: اگر درمیادین مشترک از سرمایه گذاری خارجی استفاده نکنیم ممکن است نفت و گازمان را قطری ها ببرند از این رو سرمایه گذاری خارجی دراین بخش توجیه دارد اما این که قطری ها را در بخش کشاورزی کشورمان وارد کنیم توجیه ندارد.
ندیمی درادامه گفت: به نظر می رسد شتابزدگی ، آمارزدگی و ارائه آمار کمی نظام اجرایی را مشغول کرده است و برای اینکه ادعا کنند عدد بیشتری داریم یا سرمایه بیشتری را جلب کردیم چند عکس وتفاهم نامه و آمار را دایما به رخ هم می کشیم.

***برای واگذاری زمین قانون داریم

درهمین راستا یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره واگذاری زمین های کشاورزی به قطری ها گفت: به صورت کلی نمی توان گفت که واگذاری زمین به سرمایه گذار خارجی به ضرر کشور است چون دراین باره قانون داریم ومجری هم نمی تواند قانون را تفسیر کند واجرا نکند.

عزت الله یوسفیان ملا درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: اگر واگذاری زمین با مطالعه و بررسی دقیق و به نفع کشور باشد وسود آن به مردم برسد ایرادی ندارد همان طورکه درگذشته زمین های کشاورزی دراختیار ژاپنی ها قرار گرفت و رقم های پرمحصول برنج درحال حاضر ناشی از اقدامات سرمایه گذاران ژاپنی بود.
نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سود و زیان واگذاری ها باید بررسی شود تاکید کرد: نمی توان به صورت کلی با سرمایه گذاری خارجی و واگذاری زمین به سرمایه گذار خارجی مخالفت کرد اما این به معنای آن نیست که واگذاری ها بدون بررسی باشد.
به گفته وی اعتبارونفع جمهوری اسلامی ایران مهم است و باید درواگذاری زمین های زراعی مدنظر قرار گیرد .

***ممانعت از ورود زارعین خارجی تا حد امکان

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم درباره واگذاری زمین‌های زراعی به قطری‌ها گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی دربازه زمانی کوتاه ایرادی ندارد و باید تا حد امکان از ورود زارعین خارجی به داخل جلو گیری کنیم.
عباس پاپی زاده بالنگان ، افزود: کشور با خطر خشکی و بی آبی مواجه است از این رو اگر سرمایه گذاران خارجی را مدیریت نکنیم دچار تنش می شویم و به منابع آبی زیرزمینی لطمه وارد خواهد شد.
نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران خارجی برای مدت کوتاه خوب است اما دربلند مدت تهدیدی برای بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه طرح واگذاری زمین های زراعی به سرمایه گذاران خارجی حساس است و باید بررسی و مطالعه شودگفت: درحال حاضر دربخش کشاورزی به دلیل پایین بودن سطح زمین کشاورزی معیشت کشاورزان دچار مشکل شده است از این رو بهتر است زمین های زراعی دراختیار کشاورزان و سرمایه گذاران داخلی قرار بگیرد.
پاپی زاده بالنگان درادامه افزود: درزمان وزارت آقای اسکندری این طرح را قراربود خود مااجرا کنیم وبا توجه به مساعد بودن آب و هوای آفریقا برای کشت ذرت ، ذرت مورد نیاز داخل را درکشورهای آفریقایی مانند کنیا کشت کنیم.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: اگر اجاره زمین دربلند مدت و به صورت وسیع باشد باید نظرمجلس لحاظ شود و حداقل درکمیسیون کشاورزی دراین باره نظرخواهی شود.

***مدت اجاره زمین کوتاه باشد مخالفتی نداریم

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمجلس درباره واگذاری زمین های زراعی به قطری ها تاکید کرد: با اصل اجاره زمین به قطری ها مخالف نیستیم اما این واگذاری ها باید برای مدت زمان کوتاهی باشد.
محمدرضا‌ امیری کهنوج ، افزود: اجاره زمین های زراعی به قطری ها باید با قیمت مناسب انجام شود و قطری ها باید از نیروی انسانی داخلی استفاده کنند.

نماینده مردم کهنوج،منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب درمجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر درداخل به محصولات برداشت شده قطری ها نیاز داشتیم باید دراختیارمان قرار دهند.
وی تاکیدکرد: اگر شروط ذکر شده برای واگذاری زمین رعایت نشود سودی برای ما ندارد و اجاره آن به صلاح نیست.
امیری کهنوج افزود: حتما درهفته جاری موضوع واگذاری زمین های زراعی درکمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمجلس گفت: اگر حجم واگذاری بالا ودرسطح ملی باشد اجازه مجلس لازم است درغیر این صورت به اجازه مجلس نیازی نیست.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

18 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

2 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

5 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

6 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

6 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

6 روز ago