نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقداست:‌ بخشی از تسهیلات بانک مرکزی به عنوان سهم صنعت باید به فرش دستباف اختصاص یابد ،‌ هر چند که ‌این میزان نسبت به نیاز کل صنعت مقدار ناچیزی است اما دغدغه های این صنعت را کاهش می دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمدرضا نعمت زاده ‌ در نشستی مشترک با تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ، اظهار کرد:‌ مشکلات صنعت فرش در نظاماتی چند ساله شکل گرفته و در کوتاه مدت قابل اصلاح نیست.

وی با یاد آوری قول دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی در ۱۰۰ روز ابتدای کار دولت گفت: اولین کار ما رفع موانع تولید بوده که مقدمات آن شروع شده و دراین زمینه رییس جمهوری دستور تشکیل کارگروهی را به ریاست وزیر اقتصاد داد ، حدود ۵۰ مورد را با کمک اعضا مورد همفکری قرار دادیم که در نهایت بیش از ۳۰ مورد تصویب شد.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه رییس کل گمرک مسائل مرتبط به این سازمان را ابلاغ کرده، افزود:‌ بیش از ۳۰ مورد از مشکلات و مسائل مبتلا به صنعت و تولید کشور نیز در دست اقدام است که طی هفته های آتی انجام می شود.
براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)،‌ نعمت زاده تصریح کرد: مصوبه ستاد تدابیر ویژه در زمینه صادرات جزمحدودیت حاصل دیگری ندارد.

وی افزود : این مصوبه طی هفته های آینده لغو می شود و از این دست مسائل و مصوبه های محدودکنده باز هم وجود دارد که در صدد استرداد یا رفع و ابطال آنها هستیم که برای تولید و صادرات کشور مفید باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد : به طور قطع در داخل و خارج از کشور نیازمند تبلیغات مفید برای فرش دستباف هستیم و با کمک اتحادیه تلاش می کنیم که این مورد انجام شود.

وی در زمینه تامین مواد اولیه فرش نیز گفت: می توان برای تامین ریالی و ارزی مواد اولیه فرش نیز سهمیه ای را اختصاص دهیم .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر انسجام بیشتر اتحادیه های مرتبط با صنعت فرش کشورتاکید کرد و افزود : اتحادیه ها باید باهم ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشند و نظام مند کار کنند ، صادرکنندگان نیز هم تحت لوای اتحادیه ها باشند.

تعامل با وابستگان اقتصادی در خارج کشور ، رفع مشکلات اخذ بهره مرکب از سوی بانک مرکزی ، تولید پیله ابریشم و توسعه پیله وری در کشور از دیگر مسائلی بود که وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست مشترک بر آن تاکید کرد .

اتحادیه ها و تشکلهای فرش ساماندهی شوند

در ادامه نشست همچنین نایب ریس اتحادیه تولید کنندگان صادرکنندگان فرش دستباف گفت : تکثر اتحادیه ها و تشکل های فرشی باعث تشتت آمارها شده و باید ساماندهی شود.

سید رضی میری افزود : در صنعت فرش با تحریم های اقتصادی مواجهیم ، اتاق مبادله ارزی نیز مشکلاتی برای صادر کنندگان ایجاد کرده است.

میری افزود : تولید خانه ای، ۱۵ درصد تولید فرش را شامل می شود اما برای کنترل و حفظ کیفیت نیاز به تیم های کنترل داریم .
وی با اشاره براینکه تبلیغات صنعت فرش کافی نیست و باید تدابیری اساسی اندیشیده شود بر تشکیل کمیته تبلیغات تاکید کرد .
در این جلسه همچنین تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش مشکلات خود را با وزیر صنعت ، معدن و تجارت در میان گذاشتند.

سود بالای تسهیلات بانکی ، ایرادات قانون نظام صنفی و شیوه نامه اجرایی آن ، عدم اختصاص بودجه مستقیم برای آموزش و راهنمایی هنرمندان صنعت فرش و لزوم آموزش علمی به طراحان و نقاشان، ضرورت ایجاد بازارهای جدید فروش فرش دستبافت ، مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه ، مسائل بیمه ای ، عدم اعمال معافیت ۲۰ درصدی بیمه سهم کارفرما در شعبات تامین اجتماعی، تعدد مدیریت در حوزه فرش و ایجاد سرگردانی از مسائلی بود که از سوی شرکت کنندگان مطرح شد.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف که روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرده به مدت یک هفته میزبان بازدید عموم علاقه مندان است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago