Categories: اخبار نساجی

نشست هیات تجاری ازمیر در اتاق تهران برگزار شد/ اعزام هیات تجاری اتاق تهران به ترکیه در اواخر اردیبهشت ماه

 

سفیر ترکیه:۳ میلیون گردشگر ایرانی در مقابل ۳۰ هزار توریست ترک داریم

    هیات تجاری اتاق بازرگانی ازمیر ترکیه صبح امروز به اتاق تهران آمد و با بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران که در بازار این کشور فعال هستند به بحث و تبادل نظر پیرامون بسط مناسبات اقتصادی پرداختند.در این ملاقات،سفیر ترکیه در تهران نیز حضور داشت و از نزدیک گفت‌و‌گو و رایزنی تجار و فعالان اقتصادی کشورش با طرف های ایران را زیر نظر داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،در ابتدای این جلسه یحیی آل اسحاق رییس اتاق تهران به حجم مناسبات اقتصادی دو کشور اشاره کرد که رقمی در حدود ۱۴ میلیارد دلار است.وی این میزان مراوده را برای دو کشور ایران و ترکیه که در همسایگی هم هستند و از مشترکات زیادی برخوردارند،اندک دانست و با توجه به اظهارات اخیر مقامات دولتی دو طرف،دستیابی به تجارت دو جانبه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار در آینده ای نزدیک را محتمل و ممکن عنوان کرد.

رییس اتاق تهران با اشاره به امکان فعالیت اقتصادی بخش خصوصی ایران در حوزه نفت و گاز،چنین فرصتی را برای گسترش همکاری های تجاری ایران و ترکیه مناسب عنوان کرد و یادآور شد که با توجه به پیش بینی های به عمل آمده،دستیابی به حجم تجاری ۵۰۰ میلیون دلاری طی ۵ سال آینده دور از دسترس نیست.

آل اسحاق یکی از مشکلات پیش روی مبادلات بازرگانی دو کشور ایران و ترکیه را اخلال به وجود آمده در مراودات بانکی پس از اعمال تحریم ها دانست و اظهار امیدواری کرد که به دنبال گشایش های صورت گرفته طی ماه های اخیر،این مشکل از فضای تجاری دو کشور رخ بربندد.

وی یکی از زمینه های همکاری ایران و ترکیه را صنعت گردشگری عنوان کرد و افزود:همانطور که مسولان ترکیه ای اعلام کرده اند،این کشور در حال حاضر پذیرای سالانه ۹ میلیون نفر گردشگر خارجی است در حالی که سالانه نزدیک به ۳ میلیون گردشگر ایرانی از این کشور بازدید می کنند با این وجود تعداد گردشگران ترکیه ای که به ایران می آیند در خوشبینانه ترین وضعیت حدود ۳۰ هزار نفر است.

آل اسحاق خواستار برنامه ریزی دو کشور برای بهبود صنعت توریست به ویژه برای ایران شد تا میزان ورود گردشگران ترکیه ای به ایران از رقم ناچیز کنونی فراتر رود.

وی همچنین از اعزام یک هیات تجاری به سرپرستی اتاق تهران به کشور ترکیه خبر داد که طبق وعده اعلام شده قرار است این هیات اواخر اردیبهشت ماه جاری برای بازدید از ازمیر و آنکارا راهی این کشور شود.

برای جذب گردشگران خارجی هزینه کرده ایم

اومیت یاردیم،سفیر ترکیه در تهران نیز در این نشست طی سخنانی حجم مناسبات تجاری دو کشور ایران و ترکیه را در پایین ترین ظرفیت خود عنوان کرد و گفت:روابط بازرگانی دو کشور همچنان روی دو حوزه نفت و گاز متمرکز است در حالی که اگر مناسبات دو کشور از این دو بخش فراتر رفته و سایر حوزه های اقتصادی را پوشش دهد می توان به گسترش روابط اقتصادی امیدوار بود.

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر روابط تجاری دو طرف نسبت به سال های گذشته تسهیل یافته،گفت:رسیدن به چنین روزهایی برای مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه سهل و آسان نبود و دولت ها و بخش خصوصی دو کشور برای دستیابی به این مهم نقش بسزایی ایفا کردند.

سفیر ترکیه در تهران در ادامه خاطرنشان کرد:گسترش روابط با ایران در تمامی حوزه ها برای ما یک اصل بوده است اگرچه هزینه های زیادی نیز به پای آن داده ایم.

اومیت یاردیم تصریح کرد:طی ماه های گذشته تلاش های جدی از سوی ترکیه در خصوص تنظیم اسناد حقوقی در زمینه توسعه روابط با ایران صورت گرفته که به زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی در ادامه به طور صریح اعلام کرد که خواسته مشخص و جدی دولت و بخش خصوصی ترکیه،بسط روابط اقتصادی با ایران در حوزه گردشگری است به طوری که طی ماه های اخیر از جمع ۶ هیات تجاری این کشور که به ایران آمده اند،سه هیات بر روی صنعت گردشگری متمرکز بوده است.

او با بیان اینکه هر دو طرف باید در این زمینه گام های جدی بردارند،تصریح کرد که وظایف سنگین تری در این حوزه بر عهده طرف ایرانی است که شناساندن ایران به ترکیه مهم ترین آن است.

اومیت یاردیم با اشاره به اینکه در حال حاضر ترکیه رتبه ششم گردشگری در جهان را در اختیار دارد،دستیابی به این جایگاه را در نتیجه برنامه ریزی وسیع و طولانی مدت دولت این کشور عنوان کرد و افزود:کشور ترکیه در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰۰ دستگاه هتل ۴ و ۵ ستاره است در حالی که تا ۳۰ سال پیش این رقم از ۱۰۰ هتل فراتر نمی رفت.

وی اضافه کرد:دولتمردان ما سالانه صدها هزار دلار برای معرفی کشور ترکیه هزینه می کنند در حالی که این هزینه ها یک طرف است و ممکن است در بلند مدت نتایج آن بازدهی داشته باشد اما این سرمایه گذاری را در راستای توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی مهم می دانیم.

سفیر ترکیه در تهران،در ادامه سخنان خود یادآوری کرد که رقم واقعی ورود گردشگران ترکیه ای به ایران را ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در سال اعلام کرد در حالی که به گفته وی،دو طرف از لغو روادید نیز برخوردار هستند.

تخفیف دانشجویی به ایرانیان شاغل به تحصیل در ازمیر

رییس اتاق بازرگانی ازمیر نیز در این نشست،به سفر چندی پیش نخست وزیر ترکیه به ایران و امضای برخی تفاهمنامه های اقتصادی اشاره کرد و گفت:آقای اردوغان در حالی به تهران آمد که یکی از اهداف این سفر،برداشتن دیوار تعرفه میان دو کشور بود چرا که حذف تعرفه ها برای اقتصاد هر دو طرف حیاتی است.

اکرام دمیرتاژ یادآوری کرد که بر اساس توافقات به عمل آمده،تعرفه گمرکی ۱۲۵ قلم کالای ترک و ۱۴۰ قلم کالای ایرانی برداشته خواهد شد که اجرای آن در انتظار تصمیم و تصویب مجلس های دو کشور است.

وی در عین حال تصریح کرد که یکی از مهم ترین اهداف این توافق نامه،رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه به رقم ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ میلادی است.

او با بیان اینکه عصر و دوره جدید پیش روی ایران باز شده است،خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۳ میلادی رقم صادرات ایران به ترکیه به ۴ میلیارد دلار رسید در حالی که صادرات ترکیه به ایران از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفت.رییس اتاق ازمیر مهم ترین کالاهای صادراتی ترکیه به ایران را طلای خام،الیاف نساجی و محصولات و ماشین آلات وسایل نقلیه موتوری عنوان کرد در حالی که به گفته وی بارزترین کالاهای وارداتی این کشور از ایران، شامل نقت خام و گاز طبیعی،پلاستیک،فلزات غیرآهنی و محصولات شمیایی آلی و مس است.

اکرام دمیرتاژ در ادامه با بیان اینکه استان ازمیر علاوه بر صنعت توریسم در زمینه های فرهنگی نیز زبانزد است،گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی ازمیر دارای ۷۵ هزار عضو است که حدود ۱۰۰ شرکت تجاری ایرانی نیز در این اتاق به ثبت رسیده است.

وی به تاسیس برخی دانشگاه های ازمیر توسط اتاق بازرگانی این استان اشاره کرد و افزود:در حال حاضر ۶۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های ازمیر مشغول به تحصیل هستند و در کنار دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف،دانشجویان ایرانی نیز در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.وی تعداد دانشجویان ترکیه شاغل در دانشگاه های ایران را ۵ نفر اعلام کرد.

این فعال اقتصادی همچنین یاداوری کرد که دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های ازمیر می توانند از تخفیف ۱۵ درصدی پرداخت شهریه برخوردار شوند.
رییس اتاق ازمیر در پایان سخنان خود،از علاقمندی بخش خصوصی این استان ترکیه برای تاسیس نمایشگاه اختصاصی ایران خبر داد و از جمله اهداف و برنامه های مورد نظر اتاق ازمیر را ایجاد انبارها در گمرکات دو طرف برای عرضه و فروش کالاهای ترک و ایرانی عنوان کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

18 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago