Categories: اخبار نساجی

نقشه‌های فرش زنجان در بی‌‌تدبیری برآب شد

زنجان- روزگاری صنعت فرش به‌عنوان یک صنعت پویا و تأثیرگذار مطرح بود که تأثیر بسزایی در توسعه استان زنجان داشت ولی امروز روند توسعه فرش‌بافی در زنجان دچار چالش‌های جدی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – زهرا مقدمی: دارهای قالی در خانه‌های شهروندان زنجانی برپا بود و هنرمندان زنجانی هنر و خلاقیت خود را در تار و پود فرش به نمایش می‌گذاشتند تا در کنار به نمایش گذاشتن هنر و خلاقیتشان سهمی در توسعه اقتصادی استان داشته باشند.

سال‌های اوج و شکوه صنعت فرش در استان زنجان زود سپری شد، رکود شدید بر بازار فرش زنجان حاکم شد و نقشه‌های فرش همه در بی‌برنامگی و بی‌تدبیری متولیان بر آب شد و تجار فراوانی در استان زنجان ورشکسته شده و دارهای قالی یکی پس از دیگر شکستند.

امروز صادرات در زنجان حال و روز خوشی ندارد و بی‌توجهی به این صنعت مانع توسعه صادرات فرش استان زنجان می شود.

از دیرباز صنعت فرش همواره دستخوش نامهربانی‌ها بوده است و باعث شده فرش استان نه تنها در کشور بلکه در جهان برند نداشته و غریبه بماند و حتی گاهی به نام استان‌های دیگر صادر شود.

استان زنجان ۶۳ هزار بافنده فرش در اقتصاد استان نقش بسزایی را دارند ولی متأسفانه به علت تحریم‌ها این صنعت در بحث صادرات نسبت به سال‌های گذشته با کاهش محسوسی روبه رو بوده است.

قالی‌بافان زنجانی سه نوع فرش نفس، قلتوق و خمسه را تولید می‌کنند و این سه طرح شهره جهانی دارند ولی عدم تبلیغات فرش استان زنجان و نبود برند باعث شده صادرات این استان ارزش واقعی را در جهان به خود اختصاص ندهد.

تشکل‌های تخصصی صادرات فرش در استان زنجان تشکیل می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤال مهر در خصوص توسعه صادرات فرش استان زنجان، گفت: حمایت‌های خوبی از تعاونی‌های روستایی استان انجام خواهد گرفت و از مصرف مواد اولیه نامرغوب در فرش جلوگیری خواهد شد.

ناصر فغفوری تأکید کرد: تشکل‌های تخصصی صادرات فرش در استان زنجان تشکیل می‌شود چراکه تولیدکار مجزا از صادرات است.

وضعیت فرش استان زنجان مطلوب نیست و باید تلاش شود این وضعیت بهبود یابد

وی گفت: وضعیت فرش استان زنجان مطلوب نیست و باید تلاش شود این وضعیت بهبود یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وضعیت صادرات فرش استان زنجان اشاره کرد و افزود: وضعیت کنونی صادرات فرش استان زنجان نامطلوب است و حال خوشی ندارد.

فغفوری تصریح کرد: فرش‌های تولیدشده در استان چون نقشه‌ها و طرح‌های بومی استان را نداشته به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود و این امر باعث شده است صادرات فرش استان آن‌طور که باید مطلوب نباشد و در این راستا سازمان صنعت برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری دوره‌های نقشه‌کشی را دارد تا نقشه فرش متعلق به خود استان در فرش‌های تولیدی به‌کار گرفته شود و شناسنامه نقشه ثبت‌شده به نام خود استان باشد.

وی افزود: متأسفانه فرش دستبافی که تولید استان زنجان است به علت نبود نقشه ثبت‌شده با نقشه و طرح استان‌های دیگر بافته و تولید می‌شود و این مشکل اساسی صنعت فرش استان زنجان است که در دستور کار خود بر حل کردن این مشکل برنامه‌ریزی کردیم و اگر استان نقشه ثبت‌شده به نام خود داشته باشد فرش استان هم به نام خود استان صادر می‌شود ولی این‌طور نیست.

فغفوری تأکید کرد: تأمین اجتماعی افرادی را که شغلشان قالیبافی نبوده حذف کرده است و باز بر نظارت ویژه خود تأکید جدی دارد و بر اساس بخشنامه سهمیه استان ۱۰ هزار و ۲۵۳هزار نفر بیمه‌شده قالی‌بافی است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به صادرات فرش استان زنجان طی ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: صادرات فرش با مبدأ تولید در ۹ ماه امسال شش میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون و ۳۰۰هزار دلار بوده است که بیش از ۱۰ درصد کاهش دارد.

اعمال تحریم‌های اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و قیمت بالای تمام‌شده فرش ازجمله علل کاهش میزان صادرات فرش دستباف استان زنجان است

محسن جعفری گفت: اعمال تحریم‌های اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و قیمت بالای تمام‌شده فرش ازجمله علل کاهش میزان صادرات فرش دستباف استان زنجان است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: فرش زنجان به کشورهای چین، ژاپن و روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آلمان، ایتالیا و لبنان صادر می‌شود و فرش زنجان به کشور آمریکا هم صادر می‌شود.

جعفری تأکید کرد: ۹۰ درصد صادرات فرش دستباف تولیدی زنجان به نام سایر استان‌ها است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان کیفیت فرش دستباف این استان را بسیار ارزشمند و بی‌نظیر اعلام کرد و افزود: طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورداستفاده در تولیدات فرش زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش‌ها می‌شود.

بیمه قالی‌بافان در زنجان خوب اجرا نشد

مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان هم گفت: بیمه قالی‌بافی بیمه‌ای بود که سال ۸۸ لایحه‌ای به مجلس ارائه  شد و قانونی خوبی بود ولی آن‌طور که بایدوشاید خوب اجرا نشدوافرادی که قالی‌باف نبودند و در مشاغل دیگر بودند از این بیمه سوءاستفاده کردند.

مسعود علیا ری افزود: قالیبافان به علت زحماتی که می‌کشند بعد از یک مدتی دچار بیماری و نارسایی‌هایی می‌شوند و باید این افراد بیمه شوند و در آینده از تسهیلات بیمه استفاده بکنند.

وی تصریح کرد: در این میان مقرر شد ۲۰ درصد بیمه را دولت و مابقی ۷ درصد را خود افراد پرداخت کنند.

فروش کارت قالی‌بافی در زنجان حق افراد قالی‌باف را ضایع کرد

مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان بابیان اینکه فروش کارت قالی‌باف توسط اتحادیه‌ها باعث شد افرادی که  قالی‌باف هستند ضایع شود و آنها نتوانند از بیمه استفاده بکنند، بنابراین بر اساس رایزنی‌ها و مشاوره‌هایی که انجام شد نتیجه این شد که نظارت و بازرسی از دار قالی‌ها انجام شد تا  حق به‌حق دار برسد.

علیا ری گفت: تعهد دولت برای  بیمه  قالی‌بافان در استان زنجان ۱۰ هزار و ۲۵۳ نفر است ولی حدود ۲۲ هزار نفر در استان بیمه بودند و حق بعضی از ضایع‌شده بود که در خال حاضر ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه هستند.

هرماه بر ۱۵درصد ازدارقالی ها نظارت می‌شود تا قالی‌بافان واقعی از بیمه استفاده کنند و پایش همچنان ادامه دارد تا قالی‌باف واقعی شناسایی شود

وی افزود: هرماه ۱۵درصد ازدارقالی ها نظارت می‌شود تا قالی‌بافان واقعی از بیمه استفاده کنند و پایش همچنان ادامه دارد تا قالی‌باف واقعی شناسایی شود.

در این زمینه تولیدکننده گان فرش ابریشم در استان زنجان، تأکید دارند: تولید فرش در استان مطلوب نیست و مشکلاتی فراوانی بر سر راه تولید فرش وجود دارد و تولیدکنندگان در استان حمایت نمی‌شوند تا تولیدکننده بتواند فرش تولید کند و در صادرات نقش‌آفرینی کند. و چون در استان فروش نیست تولید هم به‌تبع آن وجود نداشته چراکه انگیزه لازم برای تولید فرش  وجود ندارد.

به‌هرحال صنعت فرش زنجان به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها مشکلات زیادی دارد، زیرساخت‌هایی که هرچند در حال حاضر روندی مطلوب را طی نمی‌کنند ولی در صورت توجه به بحث احیا و توجه به نقشه‌های قدیمی، تنوع‌بخشی به نقش‌ها و طرح‌ها، ساماندهی بازار صادرات و توجه به ایجاد فرصت‌ها و بازارهای صادراتی جدید و رفع مشکلات بیمه فعالان صنعت فرش استان می‌تواند برطرف شده و فرش استان روند توسعه‌ای را طی کند.

عدم توجه به‌حق و حقوق بیمه قالی‌بافان خود باعث کاهش صادرات می‌شود چراکه افرادی به‌ناحق از بیمه استفاده می‌کنند و در مشاغل دیگر مشغول به‌کار هستند و در حوزه دیگر فعالیت می کنند و باعث می‌شود قالی‌بافان انگیزه خود برای تولید فرش را از دست بدهند و به‌تبع صادرات فرش هم نزول داشته باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago