Categories: اخبار نساجی

نقش جنگل‌ها در توسعه اقتصادی مهم است

 

کارشناس ارشد گروه جنگل‌داری دانشگاه گیلان گفت: جنگل‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند.

به گزارش بی باک به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، مصطفی ادیب‌نژاد عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان با اشاره به نقش و اهمیت جنگل‌ها در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: جنگل‌داری مانند دیگر بخش‌ها می‌تواند در ایجاد شغل و افزایش درآمد ناخالص ملی موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه دانستن اینکه جنگل‌ها چگونه می‌توانند در رشد اقتصادی کشور تاثیر داشته باشند اهمیت زیادی دارد، افزود: اگر توسعه اقتصادی تنها بر مبنای تولید چوب باشد در مدت زمان کوتاه این ذخیره حیاتی روی کره زمین نابود می‌شود.

ادیب‌نژاد تقسیم‌بندی و شناسایی ارزش‌ها و خدمات جنگل در برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: با استفاده از این تقسیم‌بندی‌ها دید جامع‌تری نسبت به جنگل و ارز‌ش‌های آن حاصل می‌شود.

وی با اشاره به ارزش‌ها و استفاده‌های جنگل در دو دسته استفاده‌های مستقیم و غیر مستقیم  اذعان داشت: مطالعه تاثیر جنگل در توسعه اقتصادی دیگر کشورها می‌تواند راهنمای کلی در تدوین و تهیه راهکارهای توسعه اقتصادی بر مبنای بخش جنگل‌داری باشد.

این کارشناس، کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، برزیل و فنلاند را از جمله کشورهایی دانست که در آنها بخش جنگل‌داری نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تولید ناخالص ملی ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که در استفاده از تجارب دیگر کشورها، از برنامه‌هایی استفاده شود که شرایط مشابهی با کشور ما دارند تا این شباهت‌ها بتواند از نظر نوع جنگل، ساختار اجرایی بخش جنگلداری، نوع اقتصاد، نوع محصولات چوبی و غیره موثر شود.

ادیب‌نژاد افزود: نکته مهمی که در تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در باره جنگل باید به آن توجه شود این است که حفظ دیگر کارکردهای جنگل نظیر تنوع زیستی، حفاظت آب و خاک و غیره نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم خشکی‌های کره زمین از جنگل پوشیده شده است، اذعان داشت: این امر شامل ۴۲۲ میلیارد تن بیوماس و ۳۸۶ میلیارد تن چوب است. کارشناس ارشد گروه جنگل‌داری دانشگاه گیلان، ابراز داشت: جنگل‌ها بزرگ‌ترین منبع آلی کره زمین هستند زیرا آنها موجب جلوگیری از آلودگی هوا و فرسایش در چرخه تولید مواد غذایی، چرخه آب‌های زیر زمینی و غیره می‌شوند.

وی، با بیان اینکه جنگل‌ها بزرگ‌ترین منابع ژنتیکی و ارگانیسم‌ها هستند تصریح کرد: یک هشتم جمعیت کره زمین یا در جنگل‌ها زندگی می‌کنند و یا اینکه حیاتشان به طریقی به جنگل‌ها وابسته است.

ادیب‌‌زاده متذکر شد: طبق مطالعات انجام شده در سال ۱۹۹۱ ارزش کل محصولات جنگلی در اقتصاد جهان بیش از ۴۰ میلیارد دلار بود که حدود یک چهارم آن به سوخت و بقیه به محصولات جنگلی اختصاص داشت.

وی یادآور شد: در بررسی تحول جامعه و گسترش ظرفیت‌های تولیدی آن شاهد دو واژه رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی که رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند هستیم که باید بین این دو مفهوم تمایز قایل شد.

این کارشناس، رشد اقتصادی را یک مفهوم کمی دانست و افزود: این  در حالی است که توسعه اقتصادی یک مفهوم کیفی محسوب می‌شود.

وی، تصریح کرد: تولید چوب، هیزم و زغال چوب، شکار حیوانات و فروش آنها در مقیاس‌های تجارت محلی یا بین‌المللی، استفاده از گل، میوه و پوست و دیگر قسمت‌های دارویی گیاهان جنگلی و تنوع زیستی و اطلاعات ژنتیکی می‌تواند از مهم‌ترین منابع استفاده‌های مستقیم از جنگل باشد.

ادیب‌نژاد، حفاظت از آبخیزها را نوعی استفاده غیر مستقیم از جنگل دانست و اذعان داشت: حفاظت از خاک، کنترل رسوبات و فرسایش خاک، تنظیم جریان آب، تامین آب، تنظیم کیفیت آب از جمله این کارکردهاست.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

19 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago