نمایشگاه دائمی فرش قم روی ریل بی‌پولی و بدقولی

وعده ساخت نمایشگاه دائمی فرش در قم سال‌هاست فعالان این هنر صنعت را چشم انتظار گذاشته است اما در کنار کهنه شدن این وعده امیدبخش، بودجه‌ای که برای ساخت این نمایشگاه اختصاص یافته ناچیز است.

به گزارش خبرنگار مهر، تجارت اصول و ارکان مشخصی دارد که برای کسب موفقیت در آن باید به آنها توجه کرد. یکی از این ارکان عرضه محصولات به شکل صحیح برای مشتریان احتمالی است تا خریداران بتوانند بهترین انتخاب را از میان تنوع محصولات داشته باشند.

اگر نگاهی به وضعیت استان قم از لحاظ بازرگانی بیندازیم متوجه می‌شویم که فرش دستباف یکی از بهترین ظرفیت‌های استان قم برای رشد اقتصادی و حضور در بازارهای بین‌المللی است.

مسئولان سازمان بازرگانی قم درصدد هستند این شهر را به پایتخت فرش دستباف کشور تبدیل کنند اما این موضوع به لوازم و زیرساخت‌هایی نیازمند است. ایجاد فضایی برای عرضه محصولات فرش دستباف یکی از این لوازم است.

سال‌ها است ساخت نمایشگاه دائمی فرش، به عنوان یکی از مطالبات اصلی دست اندرکاران صنعت فرش دستباف قم مطرح است که در سفر مقام معظم رهبری به قم در سال ۸۹، از سوی ایشان نیز مورد تاکید قرار گرفت و به عنوان یکی از مصوبات این سفر به تصویب رسید.

اختصاص ۶ میلیارد تومان اعتبار

در آن سفر، مبلغ ۶ میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم مصوب شد اما از آن تاریخ تاکنون با وجود وعده‌هایی که از سوی مسئولان مربوطه مبنی بر شروع عملیات اجرایی و پایان ساخت این پروژه داده شده، مراحل ساخت آن هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

این نمایشگاه قرار است جایی باشد تا تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در آن بتوانند آثار خود را برای مشتری داخلی و خارجی ارائه دهند. برند سازی امروز یکی از مهم‌ترین نیازهای فرش قم است که نمایشگاه فرش دستباف قرار است به شکل‌گیری آن کمک کند.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف امروز به این نتیجه رسیده‌اند که این فرش باید در صحنه جهانی برای خود جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و این مهم نیازمند لوازمی از جمله یک نمایشگاه فرش است.

البته نمایشگاه فرش دستباف طی ۱۰ دوره در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم برگزار می‌شد اما مکان آن مورد رضایت اهالی صنعت فرش نبود. کمبود فضا موجب می‌شد که هر سال تعدادی از غرفه‌ها به فضای باز نمایشگاه منتقل شوند که نبود امنیت و گرد و غبار به فرش‌های دستباف ضربه می‌زد.

همین موضوع عزم سازمان صنعت، معدن و تجارت را برای ساخت این نمایشگاه جدی‌تر کرد. با این حال تاکنون چندین وعده در ارتباط با ساخت این نمایشگاه به اهالی صنعت فرش داده شده که هنوز عملی نشده‌اند.

عملیات ساخت سرعت می‌گیرد

بعد از تمام وعده‌هایی که عملی نشد، معاون برنامه‌ریزی استانداری قم می‌گوید مشکل بودجه این طرح برطرف شده و عملیات ساخت به زودی سرعت می‌گیرد.

سید رضا دهناد با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین بودجه این طرح وجود داشت اظهار کرد: بودجه این طرح از سوی بودجه‌های سفر رهبر انقلاب به قم، بودجه‌های استانی و بودجه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تامین شده است.

گویا معوقات پرداختی استانداری قم، وزارت صنعت معدن و تجارت و محل تامین اعتبار سفر مقام معظم رهبری برای اجرا و اتمام پروژه مجموعا ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که در سال جاری پرداخت خواهد شد و مشکل برطرف شده است. پیش از این هم استاندار قم موانع گمرکی و بانکی را عامل تعویق در تامین بودجه این طرح عنوان کرده بود.

به گفته دهناد مسئولان ساخت این نمایشگاه در حال رایزنی با شهرداری برای گرفتن مجوزهای لازم هستند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری با اشاره به اینکه قم مهم‌ترین تولیدکننده فرش ابریشم در دنیا است اضافه کرد: نمایشگاه دائمی فرش دستباف فرصتی فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان فرش خود را به دنیا بشناسانند.

وی با اشاره به تاثیری که این نمایشگاه می‌تواند در معرفی بهتر فرش دستباف داشته باشد ادامه داد: در بازار کسب و کار هر اندازه محصول بهتر معرفی شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

دهناد اظهار امیدواری کرد کار ساخت این نمایشگاه تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

با این همه کارشناسان می‌گویند برای ساخت نمایشگاه دائمی ۶ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است در حالی که اگر بخواهیم مکانی با امکانات جانبی و در شان فرش قم ساخته شود به حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه و نمایشگاهی با زیربنای ۱۰ تا ۲۰ هکتار نیاز داریم تا بتوانیم نیازهای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تمام صنوف وابسته به فرش دستباف را برطرف کنیم.

اگر نمایشگاه دائمی فرش قم به صورت اصولی و با در نظر گرفتن تمام امکانات ساخته شود، می تواند نقش بسزایی در معرفی توانمندی های استان، افزایش تجارت و صادرات فرش دستباف قم داشته باشد که این خود می تواند زمینه اشتغال پایدار تعداد زیادی از فعالان عرصه فرش را به وجود آورد.

دهناد می‌گوید زمین ساخت این نمایشگاه در ابتدای اتوبان قم تهران در نظر گرفته شده که رفت و آمد برای مهمانان خارجی آسان باشد.

انتخاب پیمانکار یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت یک طرح است که در این مورد انجام شده و به گفته معاون برنامه‌ریزی استانداری در حال کار است.

این نمایشگاه با زمینی به مساحت ۶ هزار متر و یک موزه فرش، نمادی از فعالیت‌های استان قم در عرصه تولید خواهد بود و فرش استان را بیش از پیش به مردم کشور و دیگر مردم جهان خواهد شناساند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago