اخبار نساجی

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

مصاحبه با آقای عباس نجفی نائب رئیس شرکت ابریشم ماهان دلیجان

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با امید به بهبود شرایط در این نمایشگاه شرکت کردیم. با توجه به رکود بی‌سابقه‌ای که در صنعت نساجی به وجود آمده و مشکلات مالی که این صنعت با آن مواجه است، به نظر می‌رسد دو روز نخست نمایشگاه به خوبی برگزار شده و بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌ایم. من و همکارانم امیدواریم این نمایشگاه بتواند تأثیر مثبتی بر ادامه فعالیت‌های ما داشته باشد.

زمانبندی نمایشگاه برای صنعت نساجی بسیار مهم است. به نظر من، اواخر شهریور و مهر ماه مناسب‌ترین زمان برای برگزاری این نمایشگاه است، زیرا به آغاز فصل کار صنعت نساجی نزدیک می‌شود که اوج فعالیت‌های این صنعت است. مسئله بعدی حفظ و جذب شرکت‌های خارجی برای شرکت در این نمایشگاه است.

شرکت‌های خارجی باید به نوعی ترغیب شوند که در این نمایشگاه شرکت کنند. در حال حاضر، بیشتر شرکت‌کنندگان ایرانی هستند و گاه‌گداری شرکت‌های چینی و هندی نیز حضور دارند، اما شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به چشم نمی‌خورند. امیدواریم در آینده شرایطی فراهم شود که شرکت‌های معتبر و بزرگ نساجی که در گذشته حضور داشتند، دوباره به این نمایشگاه بازگردند.

تولیدات ما متنوع است، اما در چند سال اخیر تمرکز اصلی ما بر تولید پنبه مصنوعی است. ما تلاش کردیم ابتدا کیفیت را حفظ کنیم و سپس به سمت صنایع بازیافت حرکت کنیم؛ یعنی بازیافت ضایعات پلاستیکی به عنوان مواد اولیه، که این موضوع در حال حاضر به یک روند جهانی تبدیل شده است. استفاده‌کنندگان از این محصولات نیز استقبال خوبی داشته‌اند و این بسیار مهم است که بتوانیم مواد بازیافتی را جایگزین مواد اولیه بکر کنیم.

مهم‌ترین نقطه ضعف صنعت نساجی ایران، فاصله زیاد از تکنولوژی روز دنیاست. شرکت‌های معتبر، عمدتاً اروپایی، ماشین‌آلات خاصی در ایران ندارند. البته برخی دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی با واسطه و هزینه‌های سنگین‌تر وارد می‌شوند، اما بسیار مهم است که ما از نظر علمی و تکنولوژیکی به روز باشیم.

مهم‌ترین نقطه قوت صنعت نساجی ایران نیز موقعیت جغرافیایی آن است که به آب‌های آزاد دسترسی دارد و می‌توانیم به عنوان کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب عمل کنیم. مسیرهای زمینی مناسبی به اروپا و شرق داریم که اگر ارتباطات بین‌المللی و بانکی به درستی برقرار شود، می‌توانیم به صورت گسترده‌تر فعالیت کنیم.

عمده تمرکز ما بر صادرات بوده است و از ابتدای فعالیت، بازاریابی‌های خوبی در کشورهای مختلف انجام داده‌ایم؛ از ترکیه شروع کردیم تا غربی‌ترین نقاط اروپا مانند هلند، آلمان، فرانسه و ایتالیا. اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، ابتدا تحریم‌های بانکی و سپس تحریم‌های شرکت‌ها و حمل و نقل، صادرات به اروپا تقریباً به صفر رسیده است.

ترکیه، که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان محصولات ما بود، قوانین سختگیرانه‌ای را برای محصولات نساجی خود وضع کرده و با اعمال تعرفه‌های آنتی دامپینگ، صادرات به این کشور نیز به شدت کاهش یافته است. صادرات به روسیه نیز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته و مشتریان ما در روسیه به دلیل عدم امکان ارتباطات بانکی مناسب، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در حال حاضر، عمده فعالیت‌های صادراتی ما به کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان متمرکز شده است.

الهام حبیبی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

23 دقیقه ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

22 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

23 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

24 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

2 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

2 روز ago