Categories: اخبار نساجی

نمایشگاه صنایع نساجی ترکمنستان در تاجیکستان برگزار می‏‌شود

 

 

نخستین نمایشگاه اختصاصی صنایع نساجی ترکمنستان بر اساس فرمان رئیس جمهور این کشور در شهر «دوشنبه» پایتخت کشور تاجیکستان برگزار می‌‏شود.

خبرگزاری رسمی ترکمنستان با اعلام این خبر تصریح کرد که نمایشگاه اختصاصی صنایع نساجی ترکمنستان در روزهای ۱۰ الی ۱۵ آوریل سال جاری میلادی به منظور توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی ترکمنستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار می‌‏شود.

وزارت صنایع نساجی و اتاق صنایع و بازرگانی ترکمنستان از مجریان و برگزار کنندگان نمایشگاه صنایع نساجی ترکمنستان در تاجیکستان تعیین شده‌‏اند.

نگاهی به صنعت نساجی ترکمنستان

‎صنعت نساجی ترکمنستان که از سال ۱۹۹۵میلادی در این کشور راه‌‏اندازی شده، روند‎ ‎رو به رشدی دارد به طوری که تولیدات این صنعت هم اکنون بیش از ۳۰ برابر در مقایسه‎ ‎با ابتدای استقلال این کشور افزایش یافته‏ است.

این صنعت صنعتی نوپا پس از کسب استقلال کشور ترکمنستان است و طی ۲۱ سال گذشته ده‌‏ها کارخانه و مجتمع‏ مدرن نساجی در این کشور راه‌‏اندازی شده و ده‌‏ها طرح نیز در حال ساخت و اجرا هستند. ‎

شرکت‏‌های ترکیه‏‌ای، چینی، اروپایی و ژاپنی ‎بیشترین سرمایه‌‏گذاری را در بخش صنعت نساجی ترکمنستان انجام داده‌‏اند که میزان‎ ‎سرمایه‏‌گذاری آن‏ها تنها در ۳ سال اخیر بیش از ۵/۱ میلیارد دلار بوده ‏است. ‎

پیشرفت صنعت نساجی ترکمنستان در حالی است که هر هفته رسانه‌های گروهی ترکمنستان خبر از خرید حجم انبوهی از فرآورده‌های نساجی توسط کشورهای خارجی در بازار بورس این کشور می‌دهند و این موضوع نشان‌دهنده گسترش صنعت نساجی در این کشور شش میلیون نفری است.

دراین راستا همچنین هر سال به ‌مناسبت‌های مختلف خبر از گشایش واحدهای صنعت نساجی در سرزمین پنبه خیز ترکمنستان اعلام می‌شود.

رئیس‌جمهور ترکمنستان بارها تأکید کرده که پس از کسب استقلال این کشور، سرمایه‌گذاری زیاد در بخش صنایع نساجی صورت گرفته است و تا سال ‪ ۲۰۳۰‬ میلادی نیز در هر بخش پنبه‌خیز کشور یک مجتمع نساجی احداث خواهد شد.

«بردی‌محمداف» در پیام اخیر خود به کارمندان وزارت صنایع نساجی ترکمنستان نیز تصریح کرد که امکانات زیادی در اختیار این وزارت خانه برای توسعه صنعت نساجی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور ترکمنستان گفته است که محصولات کارخانجات نساجی این کشور هم‌اکنون به‌ بیش از ‪ ۳۰‬ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سوئد صادر می‌شود.

براساس گزارش رسانه‌های ترکمنستان، میزان استفاده این کشور از الیاف پنبه جهت تولید فرآورده‌های نساجی در سال‌های قبل از استقلال تنها ۳ درصد بوده و این رقم هم‌ اکنون‌ به بیش از ‪ ۵۰‬درصد رسیده است.

تعداد کارخانجات نساجی ترکمنستان ‪ بیش از ۵۰ ‬کارخانه اعلام می‌‌شود که تولیدات سالانه آن‌ها بیش از ‪ بیش از ۲۵۰ ‬ میلیون متر مربع محصولات پارچه‌ای است که از مصرف ‪ بیش از ۱۰۰ ‬هزار تن الیاف پنبه حاصل می‌شود.

نخ و پارچه‌های نخ پنبه، پارچه‌های مخملی، پنبه بهداشتی، پشم و پوست از مهم‌ترین اقلام صادراتی محصولات صنایع نساجی ترکمنستان محسوب می‌شوند.

ترکمنستان برای توسعه صنعت نساجی خود تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و دولت جدید ترکمنستان اعلام کرده که این رقم را در آینده افزایش خواهد داد.

در هر حال صنعت نساجی یکی از صنایع مهم ترکمنستان محسوب می‌شود که دولت این کشور قصد دارد تا ‪ ۱۰‬سال آینده تعداد شاغلان در این صنعت را به ‪۱۰۰‬ هزار نفر افزایش دهد.

رسانه‌های گروهی ترکمنستان تعداد شاغلین صنعت نساجی این کشور را هم‌اکنون بیش از ‪ ۵۰‬ هزار نفر اعلام می‌کنند.

اهمیت این صنعت در ترکمنستان به‌حدی است که برای آن وزارتخانه جداگانه‌ای درسال ‪ ۱۹۹۵‬میلادی تشکیل شده و از ابتدای تأسیس این وزارتخانه تاکنون، نیز چندین وزیر به‌دلایل کم‌کاری، فساد مالی و حتی قبول رشوه برخی مقامات از سوی شرکت‌های ترکیه‌ای از کار برکنار شده‌اند.

ترکمن‌های زیادی به جز اشتغال در صنعت نساجی، مشغول کشاورزی و تولید پنبه به‌ عنوان دومین محصول استراتژیک کشاورزی ترکمنستان هستند.

بر پایه برنامه توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکمنستان تا سال ‪۲۰۲۰‬ میلادی، دولت این کشور با ادامه سرمایه‌گذاری خود در بخش نساجی، ظرفیت تولید نخ پنبه خود را به بیش از ‪ ۵۰۰‬ هزار تن خواهد رساند که این میزان بیش از ‪ ۶۰‬ درصد تولید کنونی این کشور است.

هم اکنون حدود ‪ ۵۰‬ درصد از کل تولید پنبه این کشور در کارخانجات نساجی این کشور مورد بازپردازی قرار می‌گیرد.

ترکمنستان سالانه بیش از ‪ یک میلیون تن پنبه تولید می‌کند ولی بر پایه برنامه ملی، قصد دارد این میزان را به بیش از ۲ میلیون تن افزایش دهد

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago