Categories: اخبار نساجی

نماینده ایلام: تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی قطعی است

 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی به دنبال پیگیری ها و رایزنی های دامنه دار پس از ارسال به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت تدبیر و امید به تصویب نمایندگان می رسد.

ˈاحمد شوهانیˈ شنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موضوع اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد پیگیر تهیه و تدوین آن شده که بزودی پس از تکمیل در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی ادامه داد: رایزنی ها و پیگیرهای لازم از مدت ها پیش در مجلس شورای اسلامی انجام شده و پس از ورود به نهاد قانونگذاری کشور و بررسی در صحن علنی به تصویب نمایندگان می رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به ظرفیت های منحصر به فرد ایلام، دولت تدبیر و امید به این دیار توجه ویژه ای دارد و در این راستا طرح تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی، صنعتی و تجاری که از سوی مسؤولان ارشد استان تهیه شده بود، در شورای عالی مناطق آزاد مورد موافقت دولت قرار گرفت.

شوهانی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به محرومیت های ایلام و نقش بی بدیل مردم استان در دوران دفاع مقدس و نیز ظرفیت های فراوان این منطقه از میهن اسلامی، رویکردی مثبت و نظر مساعد به تبدیل شهرستان مرزی مهران به منطقه آزاد اقتصادی دارند.

نماینده ایلام اظهار کرد: مهران منطقه ای شناخته شده در کشور است و خوشبختانه بسیاری از مقامات نظام از جمله نمایندگان مجلس شورای برای زیارت عتبات عالیات عراق از مرز بین المللی و رسمی این شهرستان راهی کشور عراق شده و از نزدیک با ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه آشنا بوده و شناخت کافی دارند.

وی گفت: هیچ مشکلی برای تصویب لایحه تبدیل شهرستان مرزی مهران که به ˈقدمگاه شهدای ملتˈ شهره است در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و نمایندگان به طور قطع مهر تأیید به درخواست دولت و مطالبه مردم مرزدار و دلیر ایلام که در دوران دفاع مقدس کمر دشمن بعثی را شکستند، خواهند زد.

شوهانی افزود: پیگیری های لازم برای تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی از سال گذشته با جدیت در دستور مسؤولان استان قرار گرفته و برای اخذ موافقت دولت تاکنون چندین نشست با آقایان ترکان، نوبخت، نهاوندیان و احمدی (مسؤول ویژه پیگیری سفرهای استانی رییس جمهوری) برگزار کرده که نظر همه آنان در این مورد مثبت بوده است.

وی افزود: تصویب نهایی منطقه آزاد اقتصادی مهران به منزله انقلاب در حوزه توسعه و پیشرفت ایلام خواهد بود و نقش بی بدیل و مهمی در شکوفایی ظرفیت ها و رفاه اقتصادی مردم استان ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی و نفتخیز مهران در همسایگی عراق و در جنوب باختری استان ایلام قرار دارد.

مرز رسمی این شهرستان به سبب نزدیکی به شهرهای زیارتی و پایتخت عراق، حضور و سکونت شیعیان در استان های آن سوی مرز در کنار پیوندهای مذهبی، قومی و فرهنگی مردم مناطق مرزی و بخشی از بغداد با جامعه استان ایلام، امن ترین مسیر رفت و آمد و مرز جمهوری اسلامی ایران در همسایگی عراق به شمار می رود.

روزانه به طور میانگین پنج هزار نفر از راه این مرز بین المللی در ۱۰۰ کیلومتری ایلام به شهرهای مذهبی عراق و ایران سفر می کنند.

پایانه بازرگانی مهران یکی از مهمترین مبادی صادرات کالا و خدمات از جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق است.

نزدیک به یک میلیارد دلار کالای ساخت ایران در سال ۹۲ از راه این پایانه مرزی به عراق صادر شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

13 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago