Categories: اخبار نساجی

نماینده سابق ایران در اوپک : دبیر کلی اوپک اهمیت آنچنانی ندارد

 

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد یارجانی با ابراز تاسف از این که ایران برای دبیر‌ کلی اوپک نقش پررنگی قائل شده است گفت: شاید دلیل این موضوع این باشد که با توجه به سابقه‌ی ۵۰ ساله اوپک ایران تنها یک بار توانست این سمت را به دست بیاورد و آن هم توسط آقای فواد روحانی بود.

وی با اشاره به این‌که در ابتدای تاسیس اوپک نیاز به کارشناس‌های توانا برای وارد‌کردن این سازمان در عرصه‌ی بین‌المللی بود، گفت: ایران با حضور آقای روحانی و همکاری کارشناسان توانمند ایرانی در این زمینه توانست نقش موثری داشته باشد، این درحالی بود که سایر اعضا فاقد چنین کارشناسانی بودند.

یارجانی در مورد انتخاب دبیر کل اوپک گفت: در ابتدای تاسیس اوپک، اعضاء به ترتیب سابقه‌ی عضویت انتخاب می‌شدند. البته ابتدا پنج عضو موسس به ترتیب حروف الفبا در سمت دبیر کلی فعالیت کردند بعد از آن سایر اعضاء براساس تاریخ عضویت به دبیرکلی انتخاب شدند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: آخرین کشوری که براین اساس دبیر کل بود کشور گابون بود و قرار شد بعد از این کشور، نماینده ایران دبیر کل اوپک شود، اما به دلیل جنگ بین ایران و عراق، کشور‌هایی که با ایران مشکل داشتند این فرصت را به کشورمان برای حضور در این سمت ندادند.

اوپک آن اوپک سابق نیست

وی با اظهار این‌که ایران به حق احساس می‌کند که حقی از آن ضایع شده است، گفت: با وجود این، واقعیت امر این است که اوپک آن اوپک سابق نیست چرا که تغییرات شرایط بین‌المللی موجب شده این سازمان دیگر تاثیر سابق را نداشته باشد و در برخی موارد تاثیر پذیر هم باشد.

یارجانی افزود:اوپک در شرایطی که قیمت نفت بدون عوامل اصلی بازار افزایش یافته، شرایط اقتصاد جهانی بد است، تقاضا برای نفت زیاد نیست و قیمت نفت تنها به دلایل ژئوپولتیک افزایش یافته است نمی‌تواند موثر باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر این‌که اهمیت اوپک مشروط است، یاد‌آور شد: در سال ۲۰۰۸ با کاهش قیمت نفت همه اعضای اوپک تصمیم گرفتند که تولید خود را چهار میلیون بشکه کاهش دهند تا این‌گونه از سقوط قیمت نفت جلوگیری کنند. بعد ازاین تصمیم تاکنون قیمت نفت دیگر پایین نیامد. در چنین شرایطی همه دنیا دست به دامن اوپک شد و همین امر امنیت اعضاء را تامین کرد.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش اثر‌گذاری اوپک بر تصمیمات جهانی را اختلاف زیاد بین تولید اعضاء دانست و گفت: به‌طور مثال در حال حاضر تولید نفت ایران به عنوان دومین تولید‌کننده اوپک با عربستان – اولین تولید‌کننده‌ی اوپک- بسیار زیاد است.

تصمیم گیرنده وزرا هستند نه دبیر کل

یارجانی با اظهار این‌که وظیفه‌ی دبیرخانه اوپک فراهم‌کردن شرایط برای تصمیم‌گیری وزراء است، گفت: دبیر کل در خدمت سازمان و ۱۲ عضو است. در شش سالی که عبدالله سالم البدری از کشور لیبی در سمت دبیر کلی است، هیچ کس از او به عنوان دبیر کل “لیبیایی” اوپک یاد نمی‌کند بلکه او را دبیر کل اوپک می‌دانند.

نماینده سابق ایران در اوپک با یاد‌آوری این‌که تصمیم‌گیری اصلی توسط وزرای نفت و انرژی اوپک گرفته می‌شود، گفت: در واقع دبیر کل شرایط را به طرفی پیش می‌برد که مسائل سیاسی در آن تاثیری نداشته باشد و در جلسات وزرا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

حضور کارشناسان ایرانی در اوپک کاهش یافته است

وی که علاوه بر نمایندگی ایران در اوپک پنج سال نیز در دبیرخانه اوپک فعالیت کرده است، گفت:در حال حاضر تعداد کارشناسان ایرانی در این سازمان کاهش یافته اما باز هم از نظر کیفی توانایی این کارشناسان بسیار زیاد است به‌طوری که می‌توان گفت ایران با حضور این کارشناسان به اوپک یارانه می‌دهد.

یارجانی افزود: ایران هم‌چنین در وزارت نفت مدیریتی مختصص به امور اوپک دارد که در این مدیریت نیز کارشناسان خوبی حضور دارند. هم‌چنین نماینده ایران در اوپک توانایی زیادی برای حضور در جلسات کارشناسی این سازمان دارد.

عربستان دبیر کل بشود بهتر است

نماینده سابق ایران در اوپک در مورد دلایل اهمیت دبیر کلی برای عربستان توضیح داد: عربستان با توجه به توانایی که در زمینه تولید، مازاد تولید و صادرات دارد در اختیار داشتن این سمت برای هماهنگی بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و دیگر اعصای اوپک برای این کشور منافع دارد.

وی با بیان این‌که برخی معتقدند که عربستان دبیر کل بشود بهتر است گفت: چرا که در این شرایط این کشور در مقابل ۱۲ عضو مسوول است.

یارجانی با اظهار این‌که “از نظر من اگر عربستان دبیر کل شود اشکالی ندارد”، گفت: اما باید این کشور دبیرخانه را به طرفی هدایت کند که وزرا بهترین تصمیم را بگیرند.

شانس ۴کاندیدا مساوی است

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: همه کاندیدا‌ها به‌طور مساوی برای سمت دبیر کلی شانس دارند، اما باید این موضوع را یاد‌آور شد که عوامل کیفی در تعیین دبیر کل اوپک نقش ندارد به همین دلیل شاید دبیر کل از بین این چهار نفر انتخاب نشود.

وی در پایان اظهار کرد که سمت دبیر کلی اهمیت دارد ولی نه آنقدر که ایران آن را نشان می‌دهد. در واقع ایران باید تلاش کند جایگاه خود را در تولید و صادرات به دست آورد.

به گزارش ایسنا، تصدی سه ساله عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در انتهای سال ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد و با توجه به این که دبیرکل بعدی باید فعالیت خود رااز سال ۲۰۱۳ شروع کند از سال پیش تلاش‌های چهار کشور برای دست یافتن به این سمت آغاز شده است.

هم اکنون غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت ایران ، ماجد المنیف نماینده عربستان سعودی در اوپک، سمیر غضبان مشاور ارشد نخست‌وزیر و وزیر اسبق نفت عراق و ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور برای احراز جایگاه دبیرکلی کاندیدا شده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

12 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

12 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago