Categories: اخبار نساجی

نگاهها به ظرفیت های اقتصاد ملی باید مورد بازنگری قرار گیرد

 

یک کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر لزوم بازنگری در نگاه قبلی به ظرفیت های اقتصاد ملی، گفت: نگاه تازه، همان اقتصاد مقاومتی، ایجاد اعتماد نسبت به نیروهای مولد داخلی و بکارگیری آنها در راه تولید و رونق اقتصادی است.

علی اکبر نیکو اقبال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: مروری بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری حاکی از آن است که باید امور اقتصادی ایران را با توجه به اقتضائات کشور و با یک نگاه جدید، مدنظر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه سیاست های ابلاغی در اقتصاد مقاومتی، نگاه به تحول ساختاری و افزایش توان تولید داخلی دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی یک مدل بومی و علمی در نظم نوین اقتصادی برای جهش کشور در بعد اقتصاد و قدرت نظامی و فرهنگی و علمی و تکنولوژیک است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی نکات بسیار مهمی را مدنظر قرار داده اند، افزود: ایجاد فضای مناسب کسب و کار در کشور، اصلاح قانون مالیات ها و حمایت از بخش تولید، نمونه ای از این نکات مهم و اساسی است.

وی با توجه به نیاز کشور به فناوری های نوین و استفاده از تکنولوژی سایر کشورها، گفت: برای دستیابی به این فناوری ها باید تنش زدایی را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار دهیم.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی موجب افزایش قدرت اقتصادی کشور و پایداری و پویایی کشور می شود، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنی آغاز حرکت به سوی تولید و بهره مندی از نیروهای متخصص داخلی است.

این استاد اقتصاد، انضباط مالی دولت را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مداخله دولت در اقتصاد کاهش و بهره وری اقتصادی و انضباط مالی دولت در اقتصاد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اتکای کشور به درآمدهای نفتی، کاهش صادرات غیرنفتی و افزایش واردات، اقتصاد را دچار آسیب می کند ، افزود: نکته مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی، تبدیل منابع نفتی به سرمایه های پایدار است که این مهم با ابتکار عمل از سوی دولت ها امکان پذیر خواهد شد.

نیکو اقبال با اشاره به اینکه باید سایر درآمدهای کشور را افزایش دهیم تا نیازمند درآمدهای نفتی نباشیم، افزود: براساس سیاست اقتصاد مقاومتی نباید همه پول ها را خرج کرد بلکه باید به آینده و نوسانات قیمت نفت نیز فکر کرد.

وی حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت را لازمه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: از طریق کاهش هزینه ها و افزایش کارآمد، بخشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نباید فقط در تکرار فرمایشات مقام معظم رهبری و یا شعار خلاصه شود، تاکید کرد که افزایش تولید، اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی، مردمی کردن اقتصاد، توانمندسازی بخش خصوصی و افزایش نرخ سرمایه گذاری از جمله الزامات اقتصاد مقاومتی و کلید عبور از تحریم ها است.

نیکواقبال با بیان آنکه اتخاذ رویکرد تحریم از سوی دشمنان از آغاز انقلاب تاکنون سبب شد مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و از آن به عنوان روشی مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور یاد کنند؛ تاکید کرد: این طرح روشی است که در برابر هجمه های غرب همانند سدی محکم کارآمد خواهد بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

14 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago