نگران کمبود ظرفیت در تجارت نیستیم

گروه بازرگانی – علیرضا ساطعی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لزوم تبدیل بنادر کشور به مناطق ویژه اقتصادی گفت: در ماده یک قانون مناطق ویژه اقتصادی اشاره شده که به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین الملل، تحرک در اقتصاد منطقه ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فن آوری، ایجاد اشتغال غیرمولد، صادرات غیرنفتی، جلب و تشویق سرمایه گذاری خارجی، ترانزیت کالا، صادرات مجدد و ترانشیب به دولت اجازه داده می شود که شهرستان هایی که استعداد لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند به مناطق ویژه اقتصادی تبدیل شوند.

وی افزود: بنابراین بنادر کشورمان به دلیل شرایط خاص و قابلیت های بی شمار به صورت بالقوه مراکزی مناسب برای اعمال این قوانین و مقررات، رشد سرمایه گذاری و رونق تجاری و اقتصادی هستند.
ساطعی با بیان اینکه بنادر پیشرفته در دنیا حلقه های مهم در زنجیره تامین لجستیک به شمار می روند، خاطرنشان کرد: برای گسیل شدن به بنادر نسل دوم و سوم تبدیل بندرمان به منطقه ویژه اولویت پیدا می کند.
معاون امور بندری سازمان بنادر در پاسخ به اینکه چرا مناطق ویژه و بنادر سایر کشورها نظیر دبی و ترکیه در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما بنادر ایران رشد نکرده اند، گفت: این مقایسه اشتباه است، در بنادر ایران حدود ۱۴۰میلیون تن ظرفیت بازرگانی وجود دارد که حدود ۱۲۰میلیون تن از این ظرفیت در حال استفاده است. عمدتا بنادر کشورمان تجارت داخلی و نیاز کشور در امر صادرات و واردات را سر و سامان می دهند.
وی افزود: در جبل علی نقش بندر فراتر از تامین نیازهای واردات و صادرات است و دبی به عنوان مرکز توزیع منطقه ای محسوب می شود. در همین راستا اگر صرفا بنادر را از مجموعه کشور جدا و با بنادر کشور دیگری مقایسه کنیم این مقایسه غلط است.

ساطعی با اشاره به اینکه بندر جزئی از سیستم اقتصادی کشور است، تاکید کرد: فعالیت بنادر متاثر از سیستم اقتصادی کشور است و حمل ونقل پاسخگوی تقاضایی است که از تجارت می شود، بنابراین هر اندازه میزان اقتصاد و تجارت کشور رونق داشته باشد، ظرفیت بنادرمان به همان میزان افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: ظرفیت سازی سازمان بنادر متناسب با توسعه تجارت در کشور است. هیچ وقت در بنادرمان مشکل ظرفیت نداشتیم و ظرفیت های ایجاد شده جلوتر از مبادلات تجاریمان بوده، به طوری که در حال حاضر نیز حدود ۲۰ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی در بنادر وجود دارد و نگران مشکل کمبود ظرفیت در تجارت نیستیم. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص علت عدم رشد مناطق آزاد کشورمان اظهار داشت: بندر یکی از مجموعه های اقتصادی کشور است و اگر در منطقه آزاد دبی هزاران شرکت خارجی سرمایه گذاری می کنند سایر نیازمندی های تجاری نظیر سیستم پولی و بانکی در اختیارشان است و موانع گمرکی وجود ندارد و تمرکز در تصمیم گیری ها باعث جذب سرمایه گذاری می شود.وی در ادامه ابراز عقیده کرد: بنادرمان نسبت به بنادر کشورهای همسایه هیچ کم و کاستی ندارند و مشکلات ما زیرساختی نیست بلکه مسائل نرم افزاری وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف از دلایل این روند کند توسعه و پیشرفت است.
سایت  magiran

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

18 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago