Categories: اخبار نساجی

نیکزاد: عوامل پشت پرده دزدی‌های دریایی را می‌‌شناسم

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در بخش ریلی و هوایی چندان موفق نبودیم، گفت: در بخش دریایی باید رویکرد ما ویژه‌تر باشد و به گسترش ترانزیت در این بخش اهمیت دهیم.

علی نیکزاد با بیان مطلب بالا گفت: سابقه سه هزار ساله در امر دریانوردی و پیشتازی دراین زمینه در کنار داشتن سواحل چند هزار کیلومتری در شمال و جنوب موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه خاورمیانه ویژه و استراتژی کرده است.

وی با اشاره به عبور کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب از پهنه ایران تاکید کرد: ایران قابلیت بالایی در راستای توسعه حمل ونقل دریایی، ترکیبی و توسعه ترانزیت دارد و باید از این پتانسیل برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ استفاده کنیم.

نیکزاد با تاکید بر استفاده از تجربیات گذشته و آنچه که در حال حاضر داریم ابراز امیدواری کرد که با این رویکرد افق آینده را در نظر بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های مدون در قانون برنامه پنجم توسعه اعلام کرد: سال گذشته در بخش‌های مختلف حمل ونقلی ۱۰.۱۳ میلیون تن ترانزیت انجام شده، در حالی که طبق تکلیف قانون برنامه پنجم ما موظف به تحقق ۷.۹ میلیون تن ترانزیت در مدل‌های مختلف بوده‌ایم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یقین دارم که امسال به ۱۲ میلیون تنی که مدنظر است، خواهیم رسید.

وی با بیان این‌که بحث ترانزیت و توجه به توسعه حمل ونقل دریایی موجب امنیت، اشتغال، رونق اقتصادی، بالا بردن سرانه ناخالص درآمد ملی می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ واقعیت این است که حمل ونقل دریایی در سطح بین‌المللی با صرفه و ارزان‌ترین شیوه حمل ونقل نفتی وغیر نفتی شناخته شده است.

او با اشاره به اهمیتی که دولت و معاون اول رییس جمهوری برای بخش ترانزیت قائل هستند، خواستار توجه بیشتر به این موقعیت ارزشمند و استفاده با حضور قدرتمندتر و گسترده‌تر در بخش ترانزیت در آب‌های بین المللی شد.

نیکزاد گفت: ذخایر نفت، گاز وانرژی فرصت بی بدیلی است که باید از آن‌ها استفاده کنیم که این مهم با هماهنگی ارگان‌های دریایی صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تهدیدها وفرصت‌هایی که در بخش حمل ونقل دریایی پیش روی کشور است، اظهار کرد: در بخش تهدیدها بحث بحران اقتصاد جهانی و اثرات آن شرایط را بر کشتیرانی سخت کرده است، هر چند که فرزندان غیور ایران بر این مشکلات فائق آمده‌اند و این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به پدیده زشت دزدی دریایی در سواحل سومالی وخلیج عدن یادآور شد: می دانیم پشت پرده این دزدی‌های دریایی چه کسانی هستند و در این زمینه باید از فرماندهان متعهد و شجاعمان تقدیر وتشکر کنیم. دشمنان باید بدانند این عمل زشت و غیر اخلاقی در پهنه و سرزمین آب‌های ایران محقق نمی‌شود و این خواب شوم که برخی بتوانند مباحث حمل ونقل دریایی ما را با مشکل مواجه کنند، تعبیر نخواهد شد.

وی که در بیستمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که صبح امروز در جزیره کیش آغاز به کار کرد، سخن می‌گفت، درباره دیگر تهدیدهایی که بخش حمل ونقل دریایی با آن مواجه است، گفت: باید به گسترش سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر ایران توجه بیشتری شود. کشورهای دیگر تمایل ندارند که ما به قدرت اول منطقه تبدیل شویم، بنابراین باید فرصت‌ها را از دست ندهیم که اگر این اتفاق افتاد، بنادرمان قدرت رقابت با سایر بنادر منطقه را نخواهند داشت.

وی گفت:‌ از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کردم منابع و درآمدهای حاصل از دریانوردی را برای توسعه بنادر هزینه کنند تا در این عرصه رقابت سنگین و زمان کم بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago