Categories: اخبار نساجی

نیکزاد: ملک کلنگی گران نشده است/ بنگاه‌داران: قیمت زمین ۴۰ درصد افزایش یافت

 

در حالی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که قیمت ملک کلنگی گران نشده است، گزارش‌های میدانی حکایت از رشد ۴۰ درصد قیمت زمین در دو ماه اخیر دارد.

زمزمه‌ آغاز خرید و فروش زمین و ملک کلنگی در روزهای پایانی نخستین سال از دهه ۹۰ به گوش می‌رسد؛ آن هم در شرایطی که به گفته مشاوران املاک، قیمت زمین در دو ماه گذشته و در پی تلاطم بازار ارز با افزایش ۴۰ درصدی و نسبت به سال گذشته با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

گرچه وزیر راه و شهرسازی در واکنش به رشد ۴۰ درصدی قیمت ملک کلنگی به پانا می‌گوید: شما می‌گویید ۴۰ درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم، اما من می‌گویم مسکن گران نشده است.

علی نیکزاد با بیان این‌که مگر افزایش قیمت مسکن هم داشته‌ایم؟ افزود: زمانی که بحث نوسان شدید ارز و سکه در بازار پیش آمد، در زمینه زمین و مسکن مسایلی مطرح شد، اما رصد بازار حاکی از آن است که خرید و فروش مسکن در حداقل قیمت قرار دارد.

با این حال، بازار ملک کلنگی که هر ساله در ماه‌های پایانی سال با رشد معاملات و افزایش قیمت به‌دلیل ساخت‌وسازهای جدید روبه‌رو می‌شود.

مشاوران معاملات املاک معتقدند که به‌طور معمول نوسان قیمت املاک کلنگی در بهمن‌ماه تا حداکثر ۸ درصد افزایش می‌یابد، اما در سال‌جاری شاهد بودیم که رشد قیمت‌ها از دی‌ماه آغاز شد و بسیاری از فروشندگان تاکید دارند که قیمت‌ها باید با نرخ بازار ارز هماهنگ باشد.

این در حالی است که به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان، در گذشته خرید و فروش زمین و ملک در فصل چهارم سال از ثبات خاصی برخوردار بود و با توجه به شرایط فعلی، اگر تولیدکننده‌ای تصمیم برای خرید داشته باشد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از رشد قیمت‌ها در سال آینده وجود دارد، در این زمان باید اقدام کند.

زبان بازار املاک

گزارش میدانی از خرید و فروش خانه‌های کلنگی در تهران حاکی از آن است که بیشترین افزایش قیمت‌ها در یک‌سال گذشته در مناطق شمالی بوده است. در شرق و جنوب تهران تفاوت قیمتی ناچیز و در غرب نیز تا حدودی تغییر قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

در حال حاضر ملک کلنگی در کوچه پس کوچه‌های اندیشه هر مترمربع ۳ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و همین ملک در منطقه عباس‌آباد مترمربعی ۶ تا ۹ میلیون تومان و کمی بالاتر یعنی سیدخندان تا ۴ میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته بنگاهداران، در این محدوده با ۴۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان یک خانه کلنگی ۱۰۰ متری خریداری کرد و اگر بساز و بفروش رقم پایین‌‌تری در جیب خود داشته باشد، باید رویای ساخت‌وساز در این منطقه را از ذهن خود دور کند.

نگاهی به اعداد و ارقام مشاوران املاک در مناطق شمالی نیز قابل توجه است. در محدوده ولیعصر هر مترمربع خانه کلنگی بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رود و در فرمانیه قیمت‌ها از ۶ میلیون تومان آغاز می‌شود و حتی به ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

شاید همین ارقام بالا در مناطق شمالی، باعث شود بسیاری از بساز و بفروش‌ها به مناطق دیگر سوق پیدا کنند. در محدوده دبستان تا میدان سبلان شمالی ملک کلنگی ۲ میلیون و ۹۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در نظام‌آباد نیز قیمت‌ها از ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است.

اما در محدوده خیابان گرگان و امام‌حسین قیمت‌ها کمی معقول‌تر است. در خیابان گرگان هر مترمربع ملک کلنگی به‌طور متوسط دو میلیون تومان قیمت دارد و در امام‌حسین از مترمربعی یک میلیون و ۴۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیدا می‌شود. در خیابان بهبودی نیز هر مترمربع خانه کلنگی ۴ میلیون تومان و ستارخان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

در واقع به نظر می رسد، امسال ساخت و ساز متاثر از نرخ ارز با شرایط متفاوتی روبرو است و همگام و همراه نوسانات قیمت ارز در بازار حرکت می کند به طوری که پیش‌بینی فعالان بازار مسکن، افزایش ۲۵ درصدی قیمت زمین و ملک کلنگی در سال آینده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

11 ساعت ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

2 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

2 روز ago

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

2 روز ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

4 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

6 روز ago