Categories: مد و پوشاک

هتک حرمت لائیک ها به پوشش بانوان و واکنش‎ ‎تند معاون نخست وزیر ترکیه‎ ‎

هتک حرمت گروهی از اعضای حزب‎ ‎مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه به پوشش بانون با پاره کردن نمادین پارچه های سیاه رنگ‏‎ ‎و لگدمال کردن آن در شهر مرسین ترکیه با واکنش تند “بلند آرینچ” معاون نخست وزیر‎ ‎ترکیه روبرو شد‎. ‎

به گزارش ایرنا،‎ ‎گروهی از اعضای حزب طرفدار سرسخت نظام لائیک ترکیه در شهر مرسین واقع در کناره‎ ‎دریای مدیترانه روز پنجشنبه به مناسبت هشتادوششمین سالروز لغو خلافت و اجرای قانون‎ ‎موسوم به “وحدت تدریس” که سرآغاز برپایی نظام لائیک در نظام سیاسی ترکیه می باشد،‎ ‎در یکی از میادین بزرگ این شهر تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند‎.
‎در این‎ ‎تظاهرات که به بهانه حراست از انقلاب ها و ارزشهای به جا مانده از “مصطفی کمال‎ ‎آتاترک” بنیانگذار جمهوری ترکیه برگزار شد، گروهی از اعضای زن حزب جمهوریخواه خلق‎ ‎پارچه های سیاه رنگی را بسر کرده بودند که گویا نماد چادر سیاه مورد استفاده بانوان‎ ‎محجبه می باشد‎.  ‎گروهی دیگر از زنان در این تظاهرات با گرفتن این پارچه ها از سر‎ ‎آنان شروع به پاره کردن پارچه ها و لگدمال کردن آنان کرده و شعار می دادند اجازه‎ ‎نخواهند داد که ارزشهای جمهوری لائیک ترکیه پایمال شود‎.

‎این تظاهرات در واقع‎ ‎اقدامی در جهت مخالف حرکتی است که این حزب چندی پیش با هدف عدم دشمنی خود با مقدسات‎ ‎و اعتقادات دینی مردم در آستانه انتخابات عمومی گذشته در استانبول انجام داد‎.
“‎دنیز بایکال” رهبر این حزب طی مراسمی که جنجال بسیاری در ترکیه آفرید، به چند‎ ‎تن از زنان محجبه که چادر سیاه پوشیده بودند، نشان عضویت اعطا کرد‎.  ‎بر پایه این‎ ‎گزارش، بلند آرینچ امروز آن خاطره را برای خبرنگاران بازگو کرد‎ .
‎معاون نخست‎ ‎وزیر ترکیه امروز در آنکارا در پاسخ به سووالی در خصوص ممانعت های حزب جمهوریخواه‎ ‎خلق در اصلاح قانون اساسی و به همه پرسی گذاشته شدن آن نیز گفت: حزب جمهوریخواه خلق‎ ‎در ۶۰ سال گذشته هیچ میانه خوبی با انتخابات نداشته است و هیچ گاه نسبت آرای آن از‎ ۲۰ ‎درصد تجاوز نکرده است‎.  ‎او گفت: حزب جمهوریخواه خلق در آستانه انتخابات محلی‎ ۲۹ ‎ماه مارس با برگزاری مراسمی اعلام کرد که مخالفتی با پوشش اسلامی بانوان ندارد و‎ ‎می خواهد زنان محجبه نیز وارد سیاست شوند که البته همه ما خوشحال شدیم و این امید‎ ‎را به ما داد که حزب جمهوریخواه بالاخره در حال تغییر است و واقعیت ها را می خواهد‎ ‎بپذیرد‎.
‎وی تصریح کرد: ولی تظاهرات امروز و هتک حرمت به پوشش بانوان نشان داد‎ ‎این حزب به اصل خود بازگشته است‎.
‎آرینچ گفت: مردم دیگر ذهنیت حاکم بر‎ ‎گردانندگان این حزب را به خوبی شناخته اند و با اقدام امروز بی اعتمادی آنان به حزب‎ ‎تحکیم یافت و در انتخابات و همه پرسی به طور یقین این برخورد دوگانه را در نظر‎ ‎خواهند گرفت‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

7 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

11 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

13 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago